«حیاط خانه ما» به نویسندگی و کارگردانی وحید خسروی از تهران در دومین روز از بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در پلاتو عبادی به روی
«حیاط خانه ما» به نویسندگی و کارگردانی وحید خسروی از تهران در دومین روز از بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در پلاتو عبادی به روی صحنه رفت . این نمایش در بخش خردسال چشنواره قرار داشت . به بهانه اجرای «حیاط خانه ما» در جشنواره خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :
نازنین محب اهری – تئاتر فستیوال : با توجه به اینکه کارگردانی و نویسندگی نمایش “حیاط خانه ی ما” را بر عهده دارید ، در رابطه با این نمایش و به روی صحنه رفتن آن در بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توضیح دهید .
متن نمایش «حیاط خانه ما» با تکنیک pop up یعنی کتاب سه بعدی طراحی و اجرا شده است . این نمایش تک پرسناژ است و اميرحسين انصافي این نقش را برعهده دارد . همچنین آهنگسازی و اشعار این نمایش نیز توسط ایشان انجام شده است . «حیاط خانه ما» یک نمایش فوق العاده جذاب و شيرين است كه حرفي براي گفتن دارد . این اجرا تنها نمایشی شاد و جذاب نيست بلکه حرف های گفتني زیادی براي بچه ها به ارمغان مي آورد .
نمایش «حیاط خانه ما» حول محور آموزش رنگ ها به بچه ها بود و ما به عنوان مخاطب بيشتر شاهد این آموزش در اجرا بودیم .
بله . کاملا درست است . اين لايه سطحي اجرا است . ما در این نمایش به بچه ها آموزش می دهیم كه می توانند با تركيب یک رنگ با رنگ ديگر ، رنگ جديدي را درست كنند . اما در نهايت فلسفه و حرف نمایش چيز ديگري است . اینکه وقتي بر سر دوراهي قرار مي گيرد چه کند . درواقع اين دوراهي فلسفه ی كار ماست. تمام آنچه كه نمایش مي بينيم مانند يك درختي است كه شاخه ، برگ ، ريشه و تنه دارد و ميوه درخت نمايش ما بررسی فلسفه دوراهي است اینکه کودک بر سر دو راهی چه تصميمي بگيرد .
جشنواره امسال را چطور ارزیابی می کنید .
جشنواره امسال اتفاقات خوبي را در خود دارد. وركشاپ هايي كه برگزار مي شود ، بسیار خوب است. اجراهايي كه تا به حال ديدم نیز اجراهای خوبي بودند . البته امروز روز دوم جشنواره است و به دلیل اينكه ما هم امروز اجرا داشتيم ، فرصت دیدن هیچ نمایشی نداشتیم . تنها انتقادی که می توان به جشنواره داشت ، بحث زمانبندي اجراها است . چون با توجه به اینکه در یک روز نمایش های بسیاری به روی صحنه می رود اما به دلیل زمانبندی اجراها ، من به عنوان یک شرکت کننده در این جشنواره تنها می توانم دو اجرا در یک روز ببینم در حالیکه با ديدن اجراهای ديگران می توانم تجربه كسب کنم و به تجربياتم اضافه شود ولی اين امكان کمی برايم محدود شده است . در حالیکه افراد مختلف با سلايق مختلف و نگاه هاي مختلف نمایش هایی را اجرا می کنند و من از ديدن آن ها محروم هستم.
كيفيت آثار این دوره از جشنواره به چه صورت بود ؟
نمایش هایی را كه در طی اين دو روز ديدم ، يك نمایش ايراني و يك نمایش ايتاليايي بود. که هر دو نمایش واقعاً خوب بودند و کاملا مشخص است كه يك تحولي رخ داده است و اتفاقات مثبتی افتاده و آن ناپختگي هاي سال هاي پيش در تئاترها ديده نمی شود . ظهور اين اتفاقات نويد دهنده ی خوبي برای جشنواره است .
نقاط قوت و ضعف این دوره از جشنواره را چطور ارزیابی می کنید .
از نقاط قوت این جشنواره وركشاپ هايي است که قبل از جشنواره برگزار شد و اين اتفاق خيلي خوب است. زیرا كارگردانان و توليد كنندگان آثار ، قبل از ورود به جشنواره با يك دوره آموزشي روبرو شدند که بسیار به اجرای آنها در جشنواره كمك كرد و باعث شد بر کیفیت آثار تأثير زیادی بگذارد . البته اگر آموزش ها مقداري زمان بيشتري داشت ، بیشتر می توانست به اجراها کمک کند . زیرا دو روز پس از پایان دوره وركشاپ ، جشنواره شروع شد و اگر بین ورکشاپ و آغاز جشنواره فاصله بیشتری می افتاد قطعا می توانست تأثير بيشتري بر کیفیت اجراها داشته باشد .
هماهنگی سالن های اجرایی با نمايش های حاضر در جشنواره چطور بود؟
بسیار عالي بود . مسئولان اجرایی جشنواره در همدان كه سالن ها را برای اجرای گروه های مختلف هماهنگ می کردند ، فوق العاده همراه و بي نظير با گروه ها همکاری کردند .
حرف پاياني اگر دارید بفرمایید ؟
اميدوار هستم که شاهد اجرای این گروه های نمایشی در شهرهای دیگر هم باشیم و فقط این نمایش ها به حضور در جشنواره همدان ختم نشود . اين گروه های نمایشی بتوانند پس از جشنواره به شهرهای ديگر هم بروند و همانطور که اين گروه های حرفه ای در همدان مي درخشند و مردم همدان با تمام وجود از حضور اين گروه ها لذت مي برند ، این امکان فراهم شود که شهرهاي ديگر هم شاهد این اجراها باشند و از آن استفاده کنند .
⁃ انشاءالله
COMMENTS