وحید خسروی : تئاتر عروسکی در کرمانشاه خیلی مظلوم واقع شده است .


نمایش “پسر صیاد” به نویسندگی و کارگردانی وحید خسروی از کرمانشاه یکی از نمایش های خیابانی ای بود که در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این کارگردان داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

وحید خسروی با بیان اینکه “پسر صیاد” یک آیین اصیل کردی است ، گفت : این نمایش در رابطه با صیادی است که می خواهد زمستان را شکست بدهد که همه ی آن فلسفه ، ریشه و آیین دارد . ساخت کار ما یک سال و نیم طول کشید . اجرای کارهای آیینی می طلبد که یک کار حدود بیست تا سی عروسک گردان داشته باشد . ما می خواستیم با یک ایده ی نو و یک کار جدید ، کاری کنیم که این تعداد را به حداقل برسانیم ،

۱۹ عروسک گردانی که باید برای رقصیدن و برگزاری این آیین پشت هم قرار می گرفتند ، تبدیل به یک عروسک گردان شدند . رسیدن  به این فکر و ایده یک سال و نیم وقت و هشت میلیون هزینه برد . به همین خاطر خیلی خوشحالیم که همه افرادی که در این جشنواره توانستند کار ما را ببینند ، از اجرای آن ابراز رضایت کردند .

این کارگردان تئاتر در رابطه با تئاتر عروسکی در کرمانشاه به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت :  متاسفانه تئاتر عروسکی در کرمانشاه خیلی مظلوم واقع شده است حتی زمانی که اردیبهشت تئاتر ایران در کرمانشاه برگزار می شود ، به تمام شاخه های نمایش جایزه و لوح می دهند ولی تئاتر عروسکی را فراموش می کنند ، بچه های تئاتر عروسکی را فراموش می کنند چون اصلا در زمینه ی کاری شان ما را نمی بینند .

او با بیان اینکه این مسئله را با مسئولین جشنواره تئاتر عروسکی عنوان کرده ایم ، گفت : این موضوع را عنوان کردیم تا شاید برای شرایطی که در شهرستان ها مخصوصا کرمانشاه وجود دارد ، تدبیری بیاندیشند . اگر کار ما یک سال و نیم طول کشید ، به این دلیل بود که هیچ گونه حمایتی در کرمانشاه از ما نشد . ریال ریال هزینه ها و تمام توانمان ، توان شخصی بود .

این هنرمند کرمانشاهی در بررسی ادوار مختلف جشنواره تئاتر عروسکی عنوان کرد : صد در صد سیر جشنواره صعودی است چرا که در هر دوره ای که من شرکت کردم نسبت به دوره قبل خیلی تفاوت داشته است ، علی الخصوص این دوره با تمام دوره ها متفاوت بود ، از همان روز اولی که فراخوان داده شد و ایده اجرایی و ایده ی عروسک خواستند . یعنی از روز اول هنرمند عروسکی باید بداند که روز آخر چه چیزی را می خواهد به روی صحنه ببرد . هنرمند عروسکی امروز ، هنرمند چند سال پیش نیست که بگوید حالا برویم ، ببینیم چه می شود و به چه نتیجه ای می رسیم . اصلاً اینگونه نیست . الان سیاستگذارهای جشنواره باید از اول بدانند که هنرمند عروسکی را که به جشنواره دعوت می کنند ، می خواهد چه کار کند .

وی افزود : تنها خواسته من از مسئولین و برگزارکنندگان این جشنواره این است که بعد از جشنواره هم بچه های عروسکی را فراموش نکنند .

وحید خسروی در پایان در مورد درگذشت داوود رشیدی گفت : ما در آیین کردی رسمی به اسم چمری داریم و امروز به خاطر این اتفاق غم انگیز که بر جامعه هنری ایران افتاد ، این آیین سوگواری را به کارمان اضافه و اجرا کردیم و در آخر به خاطر این استاد بزرگوار مجددا این آیین را تکرار کردیم و توضیح دادیم که چرا این سوگواری را انجام می دهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *