در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

پژمان شاهوردی : نمایش های خیابانی در این دوره از جشنواره تئاتر فجر ، قوی تر شده اند


پژمان شاهوردی نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی « این کجا و آن کجا » است که در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این کارگردان انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

پژمان شاهوردی نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی « این کجا و آن کجا » درباره شکل گیری و سابقه این گروه تئاتری به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : گروه « شهرآشوب » ، گروه منسجمی است که از سال ۱۳۷۴ تا کنون به سرپرستی من ، در جشنواره های مطرح ملی ، بین المللی و منطقه ای حضور داشتیم و آخرین بار در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، ۵ تندیس دریافت کردیم . خوشبختانه در هر جشنواره ای شرکت کردیم ، برگزیده آن شده ایم .

او در خصوص این نمایش توضیح داد : ما این نمایش را برای اواین بار در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر رونمایی و سه نوبت اجرا کرده ایم . از اجرایمان هم بسیار راضی بودیم . این نمایش از تولیدات تازه جشنواره است . « این کجا و آن کجا » یک نمایش فانتزی است و برای رسیدن به این شکل اجراییِ متفاوت ، نیاز به تمرین زیاد داشتیم که شش ماه طول کشید و هر روز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر تمرین می کردیم .

کارگردان نمایش خیابانی « این کجا و آن کجا » در توضیح سوژه ی نمایش خود اظهار کرد : ما بین قهرمان دو کشور مقایسه انجام دادیم که با تصویر و به صورت شماتیک انجام شد و در آخر مخاطب را با این سوال مواجه کردیم که کار ما درست است یا کار کشورهای دیگر ؟ مخاطب باید جواب این سوال را بدهد .

شاهوردی درباره ویژگی نمایش های خیابانی خود عنوان کرد : ما یک تعریف جامع از تئاتر خیابانی داریم و آن این است که تئاتر خیابانی باید هر جا که بخواهید و عده ای در حال رفت و آمد باشند ، قابلیت اجرا داشته باشد . این خصوصیت بارز در نمایش های من وجود دارد . ما در تئاترهایمان از دکور استفاده نمی کنیم . پخش موسیقی و ساز نداریم . تمام ابزار و ادوات اجرا ، بیان و بدن بازیگر است . هر آنچه که هست خود بازیگر است و این موضوع در گروه نمایشی ما یک باید و یک هنجار است .

پژمان شاهوردی در پایان درباره تغییرات این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت : آثار اجرا شده در این دوره از جشنواره تئاتر فجر ، قوی تر شده است . در دوره های گذشته سطح نمایش ها کمی پایین تر بود ولی امسال ما با ۲۴ اثر رو به رو هستیم که ۲۱ اثر در بخش مسابقه قرار دارند . در سال های قبل این تعداد آثار در بخش مسابقه قرار نداشتند . این نمایش ها بعد از گذشت از چند فیلتر به این مرحله رسیده اند که به نسبت سال های گذشته ، کار ما را سخت تر می کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *