در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

پگاه آهنگرانی : ” دستورالعمل های پرواز برای خدمه و خلبان ” اثر نو و تازه ای است


 

پگاه آهنگرانی با بازی در نمایش ” دستورالعمل های پرواز برای خدمه و خلبان ” به کارگردانی فرهاد فزونی در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال ، گفت و گویی با او انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

در این تئاتر ، نقش متفاوتی از شما روی صحنه می بینیم ، راجع به فضای این نمایش توضیح دهید .

این تئاتر بیشتر از این که بخواهد متکی به بازی باشد ، متکی به فضاسازی است . قبل از این که اصلا به مرحله اجرا برسیم ، اتود هایی زدیم تا صحنه هایی را با هم بسازیم و بیشترین زحمت آن هم همین مسئله بود . بازی در این تئاتر برای من جالب بود چون اثر نو و تازه ای است . درواقع بازیگری ، به آن شکلی که در بقیه آثار وجود دارد که تو به عنوان بازیگر یک نقش داری و آن نقش بک گراندی دارد و چیزی را برایش می سازی ، در واقع پرسوناژ ، وجود ندارد . به عنوان بازیگر درگیر فضایی هستی و در طول اجرا در حال ساختن آن فضا هستی .

 از ابتدا با یک متن مشخص رو به رو بودید ؟ 

خیر ، ما برای رسیدن به اجرایی که می بینید مراحل پیچیده ای داشتیم ، مثلا حدود یک ماه قبل از اجرا ، به متنی که الان در اجرا وجود دارد ، رسیدیم . در صورتی که پیش از آن ، اتود می‌زدیم و صحنه ها را طراحی می کردیم . قرار بود تصاویری ساخته شود و به واسطه آن فضایی ایجاد شود . دائما آن تصویر هایی که قرار بود ساخته بشود را اتود می زدیم . فرهاد فزونی در این کار مهارت دارد و استاد تصویر است . البته در اواخر تمریناتمان به یک متن مکتوب رسیدیم .

تجربه فضای جدید روی صحنه تئاتر برای تان چه حال و هوایی داشت ؟

تجربه جالبی است . به هر حال آدم کارهای دیگری هم انجام می‌دهد ولی عِرق من به این کار ، زیاد است برای اینکه احساس می‌کنم در شکل گیری آن دخیل بوده ام . یعنی بیشتر از یک بازیگری که متنی به او بدهند و صرفا بر روی کاراکترش کار کند . در واقع همه ی بازیگران در آن دخیل بوده اند و به شکل کارگاهی همه با هم آن را ساخته ایم و فرهاد فزونی ، ما را روتوش می‌کرد و متن را می نوشت و در این بین مدام تغییراتی انجام می دادیم . با این که اولین تجربه فرهاد فزونی بود ، اما او درجه یک است . این جنس از کار را خیلی دوست داشتم و این تئاتر فضای پویایی داشت . در آن دخیل بودیم و احساس می کردیم کار مفیدی انجام می‌دهیم .

تجربه اجرا در جشنواره تئاتر فجر چگونه بود ؟ حس و حال اجرا در جشنواره به نظرتان با اجرای عموم متفاوت است؟

بله من قبلا هم در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتم ، در کل اجرایمان در جشنواره خوب بود . راستش را بخواهید برای من خیلی فرقی نمی‌کند . به هر حال ما برای مخاطب اجرا می رویم و برایمان فرقی نمی کند این مخاطب در طول اجرای عموم باشد و یا در جشنواره ، ولی چون نزدیک به یک سال از اجرای عمومی مان می گذشت باید دوباره تمرین می کردیم و فرصت چندانی هم نداشتیم . خیلی سخت بود ، آن هم در سالن جدیدی که در روز اجرایمان به ما تحویل دادند . ما فرصت نداشتیم در سالن اجرا تمرین کنیم ، حتی فرصت نکردیم اجرای جنرال برویم و مستقیما اجرای اصلی مان را در جشنواره به روی صحنه بردیم . به همین خاطر ، خطاهایی در اجرایمان وجود داشت ولی به شکل کلی اجرای جالبی بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *