در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

پیام دهکردی : ” مرگ و پنگوئن ” آخرین حرفِ من با جامعه ام است .


 مصاحبه زیر همزمان با اجرای نمایش ” مرگ و پنگوئن ” به کارگردانی پیام دهکردی در وب سایت تئاتر فستیوال منتشر شده بود . اکنون به بهانه اجرای این نمایش در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، این مصاحبه باز نشر شده است .

پیام دهکردی درباره دلایل به روی صحنه بردن نمایش ” مرگ و پنگوئن ” به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : در تمام سال های زندگی حرفه ایم ، همواره ، چه در مقام کارگردان و چه در مقام بازیگر کوشیده ام ، که فرزند زمانه خود باشم . ” مرگ و پنگوئن ” آخرین حرف من با جامعه ام است ؛ بنابراین در این کار نیز سعی من این بوده که فرزند زمانه خود باشم و این نمایش به شدت منبعث از بحران ها ، آسیب ها و چالش ها و اوضاع اجتماعی ما است .

وی در خصوص انتخاب بازیگران این نمایش توضیح داد : زمانی که من کاری را شروع می کنم و دراماتورژی آن را به پایان می رسانم ، در آن مرحله ؛ متن به دست آمده به من می گوید که آن را چگونه اجرا کنم . همچنین پیامد متن به من می گوید که چگونه آن را کارگردانی کنم . در رابطه با فرآیند انتخاب بازیگران این نمایش نیز همین اتفاق رخ داد . بر حسب خوانشی که از این متن وجود داشت ، دست به انتخاب بازیگران زدم و اولویت من توانایی بازیگران و سلیقه و دانش آن ها در حوزه بازیگری بود و نهایتا به این انتخاب هایی که می بینید ، در تمامی نقش ها رسیده ام .

کارگردان نمایش ” مرگ و پنگوئن ” طراحی صحنه و نور این نمایش را یکی از دشوارترین طراحی های سال های اخیر عنوان کرد و گفت : از روز اول می دانستم که در طراحی نور ، قطع نور نداریم و باید یک طراحی پیچیده و پر از دیزالو اتفاق بیفتد . این نمایش ۵۵ صحنه دارد و طراحی نور آن بدون قطع نور اجرا می شود که بسیار دشوار است و می توان گفت یکی از دشوارترین کارهای سال های اخیر است .

وی ادامه داد : برای طراحی صحنه و دکور چند ایده داشتیم و آخرین ایده مان با بحران های اقتصادی که این اواخر گریبان جامعه ما را گرفته و همچنین بالا رفتن شگفت انگیز قیمت ها ، مواجه شد . بنابراین به این نتیجه رسیدیم که نمی توانیم به هیچ وجه به سمت چنین طراحی صحنه ای برویم . تامین منابع مالی این طراحی نیز برایمان دشوار بود . فکر کردم در چنین شرایطی شاید بتوان با نگاه دیگری بدون صرف هزینه های اضافی ، به صحنه ی ناب دیگری برسیم . خدا را شکر به این ایده که روی صحنه می بینید رسیدیم که به نظر من ایده بسیار جذابی است و ماحصل تمام روزگاری است که آن را سپری کرده ایم .

دهکردی به ویژگی اصلی متن ” مرگ و پنگوئن ” اشاره کرد و گفت : مهمترین نکته ی حائز اهمیت برای من در این اجرا این است که وقتی امنیت از جامعه رخت بربندد یا به نوعی دچار نقصان شود ، قربانیان این عدم امنیت ؛ عشق ، کودکی و خانواده خواهند بود . بنابراین وقتی جهان ما ناامن شود ، این ها آسیب می بینند . وقتی خانواده به عنوان یکی از مهمترین بنیادهای اجتماعی آسیب ببیند ، این زنگ خطری برای کل پیکره جامعه خواهد بود .

وی در پاسخ به این سوال که آیا در هنگام کارگردانی ، تغییری در متن بوجود آمده یا خیر ، اظهار کرد : تغییراتی که در اجرا اتفاق افتاد ، ذیل خوانشی بود که من از متن کرده ام . بله تغییرات محدودی را اعمال کرده ایم ، اما سعی کرده ام در آن چیزی که روی صحنه است ، به متن آقای چرمشیر ، وفادار بمانم .

پیام دهکردی ضمن ابراز رضایت از اجرای نمایش ” مرگ و پنگوئن ” گفت : هر لحظه ، هر زمان و هر روز که از اجرایم می گذرد ، تمنای من ، تمنای بالاتری است . باتوجه به شرایطی که وجود دارد ، دوست داشتم امکانات بسیار بهتری را در خدمت این اثر داشته باشم ، اما اکنون نمایشی که روی صحنه نمایان است و تماشاگر می تواند آن را ببیند ، چیزی است که صد درصد می توانم برای آن بایستم و عاشقانه آن را دوست بدارم و فکر می کنم اثر بسیار متفاوتی شده است . لحظه به لحظه این نمایش برای من بسیار عزیز است و دوستش دارم .

وی در پایان افزود : من عمیقا و با تمام جان از همه مردم دعوت می کنم به دیدن این تئاتر بیایند . ” مرگ و پنگوئن ” ، تئاتر تلخی است و به هیچ عنوان به سمت کمدی های سطحی نرفته است ؛ چیزی که در این روزگار ، اگر نمایشی به سمت آن برود ، می تواند فروش کار خود را تضمین کند ، اما در این تئاتر اتفاق نیفتاده است .

خدا را شاکرم که تماشاگرانی داریم که برای چندمین بار به تماشای این نمایش آمده اند . به نظر اغلب تماشاگران ، علی رغم تلخی این اثر ، آنها بعد از نمایش دچار یک آرامش عجیب می شوند . من صمیمانه از مردم دعوت می کنم که این تئاتر را ببینند . واقعا از سمت من و همه ی عوامل اجرا کوشش شده که این اثر ، به معنای کامل کلمه ” تئاتر ” باشد و روی صحنه آفتابی شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *