کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» : اصرار داشتم نمایش ساده و کم‌خرجی را تولید کنم


نشست خبری نمایش «تکه‌های سنگین سرب» و مراسم رونمایی از کتاب نمایشنامه ی آن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش تئاتر فستیوال ، روز گذشته ، اول مهرماه ، نشست خبری نمایش «تکه‌های سنگین سرب» با حضور کارگردان و بازیگران این نمایش در تالار مشاهیر تئاتر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد . همچنین در ادامه ی این مراسم  از کتاب نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» به نویسندگی ایوب آقاخانی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاون هنری وزارت ارشاد ، مدیرکل هنرهای نمایشی ، محمود فرهنگ – کارگردان تئاتر – و فاطمه راکعی – شاعر – رونمایی شد.

بزرگترین بحران این ژانر این است که مخاطبان ما آنها را قابل لمس کردن نمی دانند .

ایوب آقاخانی - رونماییدر ابتدای این نشست ایوب آقاخانی درباره ی سختی نگارش نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» چنین گفت : نگارش این نمایشنامه کار بسیار سختی بود چرا که هم باید مطالعات گسترده‌ای را در مورد شخصیت شهید چمران انجام می‌دادم و هم باید داستان او را به شکلی روایت می‌کردم که برای مخاطب امروز جذاب باشد. آن هم زندگی فردی که شخصیتش پر از تفاوت‌های عجیب و غریب است.

او درباره ی انتخاب این زاویه نگاه به زندگی شهید چمران توضیح داد : یک استراتژی هنرمندانه و کاملا عمدی در کار ما این بود که سعی کنیم مصطفی چمران را شبیه کسانی نشان دهیم که در یک بزنگاهی از ما متفاوت تر عمل می کند . نه اینکه او را طوری تعریف کنیم که اساس ما نیست و اساسا با ما قابل انطباق نیست و فاصله اش زیاد است . بنابر این سعی می کنم از زاویه هایی هستی شناسی این شخصیت را آغاز کنم که اول از انطباق با من آغاز شود و بعد فاصله بگیرد . من بزرگترین بحران این ژانر را این مسئله می دانم که مخاطبان ما آنها را قابل لمس کردن نمی دانند .

کارگردان نمایش «کسوف» دررابطه با اهمیت معرفی شخصیت شهید چمران به مخاطبان خود اذعان داشت: یکی از باورهایم این است که هر نمایشنامه‌ای باید برمبنای قاعده خود اتکایی نوشته شود و برای معرفی شخصیت‌هایش به بیرون از نمایش اتکا نکند. به همین خاطر مطمئنم امکان ندارد کسی وارد سالن شود و نمایش «تکه‌های سنگین سرب» را ببیند و نتواند در این فرصت کوتاه ۶۵ دقیقه‌ای شخصیت شهید مصطفی چمران را از صفر تا صد نشناسد. این موضوعی است که فکر می‌کنم در اثری همچون فیلم «چ» آقای حاتمی‌کیا دیده نمی‌شد.

پیام دهکردی

عشق بزرگترین ویژگی شخصیتی شهید مصطفی چمران است.

در بخشی از این نشست پیام دهکردی بازیگر نقش شهید مصطفی چمران در ارتباط با ویژگی‌های شخصیتی شهید چمران گفت: عشق بزرگترین ویژگی شخصیتی شهید مصطفی چمران است که می‌توان آن را در وجوه مختلف زندگی او، از خانواده گرفته تا وطن مشاهده کرد.

وی ادامه داد: هر شبی که این نقش را بازی می‌کنم، احساس می‌کنم چند سال از عمرم کم می‌شود، چون ویژگی مشترک خودم را با شخصیت چمران دردمند می‌دانم و احساس می‌کنم هر شبی که می‌گذرد بیشتر شبیه به چمران می‌شوم و تحمل این کار برای شخصی همچون من بسیار سخت است.

در بخش دوم این مراسم که مربوط به رونمایی از کتاب نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» می شد ، با حضور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاون هنری وزارت ارشاد ، مدیرکل هنرهای نمایشی پی گرفته شد .

ایوب آقاخانی

اصرار داشتم نمایش ساده و کم‌خرجی را تولید کنم.

در این بخش از مراسم ، آقاخانی در حضور میهمانان حاضر درباره ی چگونگی انتخاب این موضوع برای نوشتن چنین گفت : تولید نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» به اواسط سال ۹۲ بازمی‌گردد ، زمانی که آقای قادر آشنا ، مدیر کل وقت مرکز هنرهای نمایشی به من گفت «نمی‌خواهی درباره شخصیت‌های جنگ نمایشنامه‌ای را بنویسی؟» من به او گفتم: «مثلا چه شخصیت‌هایی؟» او شهید مصطفی چمران را معرفی کرد و این چنین بود که راه سخت من برای نگارش این نمایشنامه شروع شد.

وی افزود: وقتی برای نگارش این نمایشنامه شروع به مطالعه کتاب‌های شهید چمران کردم ، انگار فضا تمامی نداشت؛ به طوری که یک سال و نیم گذشت تا من بتوانم این نمایشنامه را به اتمام برسانم و در زمستان ۹۳ بود که سرانجام متن نهایی را به مهدی شفیعی و قادر آشنا برای مطالعه تحویل دادم.

آقاخانی با بیان تفاوت اثر خود با دیگر آثار تولید شده در مورد شخصیت شهید چمران اظهار کرد: من اصرار داشتم نمایش ساده و کم‌خرجی را تولید کنم و همانند سینما به‌ دنبال لشکرکشی‌ به روی صحنه و یا در اصطلاح «پروداکشن بزرگ» نبودم. قصد من این بود که نمایشنامه‌ای را برای اجرای آماده کنم که مخاطبان و به ویژه دانشجویان من که از نسل دهه ۷۰ هستند هم جذب آن شوند و یقین دارم که این نمایشنامه یکی از سخت‌ترین آثاری است که تا به حال نوشته‌ام.

کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» در بخش پایانی صحبت‌هایش با تقدیر از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم رونمایی توضیح داد: حضور آقای وزیر، معاون هنری وی و سایر دوستان مسئول در اداره کل هنرهای نمایشی برای جامعه تئاتر حرمت دارد و من آن را تعبیر به روزهای بهتر می‌کنم و امیدوارم شما عزیزان تعبیر ما را به واقعیت نزدیک کنید.

نمایشنامه تکه‌های سنگین سرب

آیا ایوب می‌تواند این کار را انجام دهد؟

قادر آشنا، مدیرکل اسبق اداره کل هنرهای نمایشی نیز در این برنامه گفت: پرداختن به شخصیت شهید چمران کار بسیار سختی است، چون شما با دریای وسیعی روبرو هستید که از یک طرف چمران عارف معرفی شده و از طرف دیگر چمران چریک و من وقتی به ایوب آقاخانی پیشنهاد نگارش نمایشنامه‌ای با موضوع شهید چمران را دادم، در دل خود از خود سئوال کردم که آیا ایوب می‌تواند این کار را انجام دهد؟ که خوشبختانه او این کار را به خوبی انجام داد.

وی افزود: ایوب آقاخانی در نمایش «تکه‌های سنگین سرب» شخصیت چمران را برای مخاطب قابل فهم کرده، این در حالیست که معمولا کارهایی که در این حوزه انجام می‌گیرد بیشتر به معرفی این آدم‌ها به عنوان شخصیت‌های دست نیافتنی و آسمانی تلاش کردند، اما شما در این نمایش می‌بینید که نویسنده و کارگردان شخصیت چمران را تبدیل به یک عارف زمینی کرده است.

آشنا بیان کرد: این نمایش به صورت اجماع به تمام شخصیت و ابعاد شخصیتی شهید چمران پرداخته و به ما این نکته را نشان می‌دهد که چمران از همه‌چیز خود برای رسیدن به آرمان بالاتر می‌گذرد. به اعتقاد من این کار نمایش بسیار خوبی است که هم مخاطب‌پسند است و هم جوانان امروزی می‌توانند آن را به خوبی درک کنند.

مدیرکل اسبق اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: موقعیت‌شناسی، مکان‌شناسی و زمان‌شناسی شهید چمران در این نمایش به طور کامل آورده شده که به نظر من این اتفاق تحسین برانگیزی است. من خوب یادم می‌آید که در همان زمان هم آقای مرادخانی شدیدا تاکید داشت که این کار حتما باید اجرا شود و حالا خوشحالیم که همزمان با هفته دفاع مقدس در تئاتر شهر کارهایی برای دفاع مقدس تولید می‌شود. من معتقدم ما بهتر از این هم می‌توانیم کار کنیم. به هر ترتیب در سال تئاتر، در هفته دفاع مقدس و شب عید قربان دیدن کاری با موضوع شهید چمران برای من افتخار بسیار بزرگی است که امیدوارم درآینده نیز استمرار داشته باشد.

نسل آینده تشنه حقایقی درباره دوران دفاع مقدس هستند.

امضا نمایشنامه تکه‌های سنگین سربمعاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بخش پایانی این مراسم با تقدیر از عوامل اجرایی نمایش «تکه‌های سنگین سرب» با اشاره به صحبت‌های قادر آشنا گفت: آقای آشنا ، جنگ را با تمام وجود لمس کرده ، به همین دلیل هم در آن زمان اصرار داشت این ارزش ها حتما حفظ شوند و ما نیز بسیار خوشحالیم که در سایه حمایت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سال تئاتر بتوانیم از این نوع کارها هم حمایت بیشتری کنیم و هم کاری کنیم که این نوع آثار بیشتر روی صحنه اجرا شود.

علی مرادخانی توضیح داد: ما باید به گونه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم که این کارها نه تنها در ایران، بلکه در خارج از ایران هم اجرا شوند. من معتقدم نسل آینده تشنه حقایقی درباره دوران دفاع مقدس هستند و قطعا موجی که با اجرای این نمایش‌های با کیفیت ایجاد شده، شرایطی را بوجود می‌آورد که ما در جهت رسیدن به جامعه عاری از خشونت حرکت کنیم. من امیدوارم این فعالیت‌ها سرآغاز خوبی برای انتقال مفاهیمی که به آن اشاره کردم باشم.

در پایان این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت نمادین از کتاب نمایشنامه «تکه های سنگین سرب» رونمایی کرد و  بعد از این مراسم به تماشای این اثر نمایشی در تالار چهارسوی تئاتر شهر نشست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *