کتاب آئین های نیایشی – نمایشی ایران باستان رو نمایی می شود


تازه ترین پژوهش دکتر اردشیر صالح پور با عنوان “آئین های نیایشی – نمایشی ایران باستان” روز یک شنبه ۹ خرداد در مجموعه تئاتر شهر رو نمایی می شود.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، مراسم رو نمایی از تازه ترین کتاب دکتر صالح پور با حضور دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی ، مهندس سید محمد بهشتی ، دکتر محیط طباطبایی و دکتر اردشیر صالح پور روز یک شنبه ۹ خرداد ساعت ۱۸ در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود.

دکتر صالح پور در این کتاب به معرفی سنگ نگاره های سه هزار ساله عیلام نو پرداخته که در آن به طور آشکاری مراسم آئینی در ابعاد سنگ نگاره ها در قابل نیایش های کاروانی – نمایشی به همراه گروه ارکستر موسیقی و نیایشگران مشایعت و همراهی می شود.

دکتر صالحپور استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و هنر در باره این کتاب گفت: عیلامیان علاقه وافری به روایت و روایتگری های نمایشگرانه داشته و در آثار به جا مانده از خود نمونه هایی از این منظر را به ظهور رسانده اند که می توان به سنگ نگاره های نیایشگاه نارسینا (کولفرح) در شمال شرقی خوزستان در ایذه ی کنونی اشاره کرد.

وی ادامه داد: آیین قربانی ، حضور گروه های موسیقی (چنگ نوازان) حمل مجسمه و پیکره توسط نیایشگران در صفوف منظم  و پیوسته ، قدیمی ترین اسناد نمایش های “دسته روی” و کارناوالیته است که می توان به عنوان پیشینه های آئینی – نیایشی – نمایشی ایران باستان از آن یاد کرد.

کتاب “آئین های نیایشی – نمایشی ایران باستان” در ۲۱۰ صفحه ضمن تحلیل سنگ نگاره ها به نسبت بین آئین و نمایش و تراژدی پرداخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *