در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

کوروش زارعی : جشنواره برنامه ریزی بسیار دقیق و منظمی دارد / موافق نبودم “خورشید از حلب طلوع می کند” با بالانویس اجرا شود


کوروش زارعی نویسنده و کارگردان تئاتر با نمایش “خورشید از حلب طلوع می کند” در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر در بخش مسابقه تئاتر بین الملل حضور دارد . به بهانه اجرای این نمایش در سومین روز جشنواره ، خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این کارگردان داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

کوروش زارعی در رابطه با حضور نمایش “خورشید از حلب طلوع می کند” در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر گفت : پیشنهاد کارگردانی این نمایش از تیرماه توسط سازمان هنری-رسانه ای اوج به من داده شد که به سوریه بروم و با بازیگران عرب و سوری برای این نمایش تمرین کنم . قصه این نمایش در حلب اتفاق افتاده است . کلیسا و دیری که در کار می بینید نیز در حلب قرار دارد . من دوست داشتم به محل اصلی این واقعه برویم و قصه نمایش را در آنجا به روی صحنه اجرا کنیم بر این اساس ما مرداد ماه به سوریه سفر کردیم و بازیگران مان را انتخاب کردیم ، سپس دورخوانی و تحلیل را انجام دادیم و حدود دو ماه در آنجا با این بازیگران تمرین کردیم . پس از آن ده روز در حلب و ده روز در دمشق نمایش را به روی صحنه بردیم که با استقبال خوب تماشاگران سوری مواجه شد . سپس از طرف جشنواره بین المللی تئاتر فجر به ما پیشنهاد حضور داده شد و ما نمایش را برای جشنواره آماده کردیم .

زارعی در خصوص قصه این نمایش توضیح داد : کاروان اسرا از کوفه به سمت شام در حرکت بودند ، شب در طی مسیر به دیری مربوط به مسیحیان می رسند و در آنجا اطراق می کنند . وقتی صاحبِ دیر می فهمد که درون صندوقی که کاروان اسرا آن را حمل می کنند ، سر امام حسین (ع) قرار دارد ، تمام دارایی خود را می دهد تا صندوق را شب تا صبح در اختیار او قرار دهند . پس از کشمکش های مختلف بین کاروان در نهایت موافقت می شود که صندوق در اختیار راهب قرار بگیرد . آن شب راهب با سر امام حسین (ع) گفتگو می کند و سر مبارک ایشان نیز با او حرف می زند و ناگهان انقلاب درونی در راهب بوجود می آید و در نهایت نیز به دین اسلام می گرود . ولی ما در نمایش آن را نشان نمی دهیم .

زارعی در پاسخ به این سوال که چه تغییراتی در متن ایجاد کردید ، گفت : متن را دراماتورژی کردم و ایده کارگردانی را هم در متن و هم در اجرا وارد کردم . اما در دخل و تصرف متن ، سعی داشتم که شاکله اجرا بهم نخورد.

با توجه به اینکه نمایش “خورشید از حلب طلوع می کند”  به زبان عربی اجرا می شود ، کارگردان این اثر در رابطه با نداشتن بالانویس در این اجرا توضیح داد : نمی خواستم تمرکز و نگاه تماشاگر معطوف به ترجمه شود و مدام مجبور باشد بالانویس را بخواند . در این صورت بازی ، میزانسن ، کارگردانی و لحظه های نمایش از دست می رفت . به همین خاطر موافقت نکردم که نمایش بالانویس داشته باشد و تصمیم گرفتم بدون ترجمه اجرا شود .

زارعی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم به اجرای این نمایش در ایران دارید ، گفت : بله . قطعا این نمایش را در شهرهای عرب زبان اجرا خواهیم کرد . 

این کارگردان تئاتر در خصوص بازیگران و دکور این نمایش توضیح داد : بازیگران اصلی و بازیگرانی که در اجرا دیالوگ داشتند ، همگی عرب بودند . بچه های خردسال نیز از کاروان بودند و گروه حرکت از بازیگران ایرانی بودند . پس از تمرین با گروه حرکت ، آن ها را با بازیگران عرب نمایش هماهنگ کردیم . دکور این نمایش در ایران ساخته شد و پس از ساخت ، دکور را به سوریه بردیم و سپس مجدد به ایران برگرداندیم تا در اینجا از آن استفاده کنیم .

کوروش زارعی در رابطه با جشنواره تئاتر فجر گفت : متاسفانه هنوز نمایش های جشنواره را ندیده ام . ولی آثار خوبی برای جشنواره انتخاب شده است . جشنواره برنامه ریزی بسیار دقیق و منظمی دارد ، انشاالله جشنواره خوبی خواهیم داشت .

او در پایان در رابطه با برنامه آینده این نمایش گفت : قرار است در عراق ، لبنان و دو کشور عربی دیگر اجرا کنیم ولی زمان آن به شرایط اقتصادی برمی گردد . امیدوارم که بتوانیم در سایر کشورهای عربی نیز این نمایش را به روی صحنه ببریم . همچنین امیدوار هستم که بتوانیم این نمایش را در محرم و صفر در ایران به روی صحنه ببریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *