در نشست خبری هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی مطرح شد :

گلایه های مرضیه برومند از ترامپ ، روس ها و فضای اطراف تئاتر شهر


صبح امروز ، سه شنبه ، ۲۸ مرداد نشست خبری هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، با حضور مرضیه برومند دبیر جشنواره ، پیمان شریعتی معاون اجرایی جشنواره، سعید اسدی رییس تئاتر شهر، محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و اصحاب رسانه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، در آغاز نشست، مرضیه برومند با اشاره به وضعیت فعلی کشور گفت: از این که شما ، دوستان خبرنگار را هم‌چنان با انگیزه و با آرمان می‌بینم، بسیار خوشحالم. چرا که این روزها مسوولیت همه ما که در حوزه فرهنگ فعال هستیم و شما که در حوزه ارتباطات مشغول به کار هستید، سنگین‌تر است.

او ادامه داد: در ۶ ماه گذشته که با مشکلات گوناگونی روبرو بودیم، مدام به این فکر می‌کردم که در این وضعیت چه می‌کنیم و چرا جشنواره برگزار می‌کنیم؟ اما بعد به این نتیجه می‌رسیدم در این شرایط که هر روز با مشکل تازه‌ای غافلگیر می‌شویم، هیچ راهی نیست به جز پرداختن به فرهنگ تا جامعه هم‌چنان پرنشاط بماند و به فردای بهتر امیدوار شود.

دبیر هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی یادآوری کرد: این دوره جشنواره را از شهریور سال گذشته کلید زدیم و در مرحله انتخاب آثار، دست کم ۲ هزار هنرمند نمایش عروسکی مشغول به کار شدند و در مرحله نهایی حداقل هزار و ۲۰۰ تن از جوانان کشور درگیر جشنواره شده‌اند که بسیاری از آنان متعلق به مناطق محروم کشور هستند.

این هنرمند تئاتر با ارائه توضیحاتی درباره بخش بین‌الملل جشنواره هفدهم ، از عدم همکاری بعضی از بخش‌ها انتقاد کرد و گفت : فراخوان بخش بین‌الملل را مهرماه به سراسر جهان فرستادیم که ۱۷۰ گروه از ۳۰ کشور اعلام آمادگی کردند. اما این موضوع با ماجراهای سیاسی کشور هم‌زمان شد و با کمال حیرت دیدیم تعداد بسیار اندکی از سفر به ایران ترسیدند که البته یکی از این کشورها روسیه بود.

برومند اضافه کرد: قرار بود گروه تئاتر «ابراتسوف» از روسیه به ایران بیایند اما بهانه‌گیری کردند که به دلیل گرما و سن بالای اعضای گروه، نمی‌توانند به ایران سفر کنند ولی کاشف به عمل آمد که می‌ترسند در ایران جنگ شود و نمی‌دانستیم این اندازه ترسو هستند! در مقابل گروه فرانسه، بابت رفتار ترامپ از ما عذرخواهی کرد و با کمال عشق و علاقه، دعوت ما را پذیرفت .

تئاتر فستیوال

وی در ادامه ، از موسسه «گوته» گلابه کرد و توضیح داد: در جشنواره پانزدهم گوته افغانستان به سفارش گوته ایران، هزینه رفت‌ وآمد و تامین امکانات گروه افغانستان را تقبل کرد و در آن دوره گروه درجه یکی از این کشور به ایران آمدند. حسم این بود یکی از گروه‌های خودمان هستند. در دروه شانزدهم این گروه بدون حمایت گوته از مسیر خطرناکی به ایران آمدند که آنها را در شرایط ایمن بازگرداندیم. در این دوره که دچار مشکلات عدیده هستیم، از گوته خواستیم این ارتباط را برقرار کند که اول هم پذیرفت اما بعد بدقولی کرد و خودمان برایشان بلیت تهیه کردیم یعنی در بدترین شرایط اقتصادی به فکر همسایگان‌مان هستیم و این چنین است که بچه‌های افغان امسال هم به جشنواره می‌آیند.

دبیر جشنواره عروسکی در ادامه از تریبون این رویداد استفاده کرد و خطاب به ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: آقای ترامپ و افرادی که در ایران شما را به محدودیت‌های بیشتر تشویق می‌کنند باید به شما بگویم دود کارهایی که انجام می‌دهید به چشم مردم می‌رود حتی به چشم مراکز فرهنگی که با همکاری دولت تلاش می‌کنند فرهنگ مردم را بالا ببرند. هیچ یکی از شما به فکر مردم ایران نیستید همانطور که بسیاری از افراد در داخل کشور هم به فکر مردم نیستند. اما ما از پا نمی‌نشینیم و بسیار آینده نگرتر از این هستیم که امروز را وا بگذاریم. اطمینان دارم فردا روشن‌تر و آسمان عروسک‌ها آبی است.

برومند که در دروه‌های گذشته جشنواره هم بابت فضای نامناسب پیرامون تئاترشهر گلایه کرده بود، در این دوره نیز به دلیل برپایی غرفه‌های نامناسبی که در فضای باز این مجموعه ایجاد شده است، بار دیگر نوک انتقادات خود را متوجه مسوولان شهرداری کرد و گفت: نمی‌دانم چرا مسوولان شهرداری این اندازه کج سلیقه هستند! سال‌هاست تئاترشهر دارد هویت خود را از دست می‌دهد و وضعیت آن غم‌انگیز شده و هر روز این فاجعه بزرگتر می‌شود. در حالی که می‌شد همین غرفه‌ها را با سلیقه برپا کرد. البته در هر حال جای این غرفه‌ها اینجا نیست.

این کارگردان پیشکسوت تئاتر با ابراز تاسف از این که تئاترشهر هر روز بخشی از هویت خود را از دست می‌دهد، توضیح داد: ساختمان مجاور تئاترشهر بخشی از هویت این بنا را مخدوش کرده و غرفه‌های فضای باز هم بخشی دیگری از این هویت تحت تاثیر قرار داده است. در حالی که این مجموعه تنها مرکز تئاتر پایتخت و بخشی از میراث معنوی و فرهنگی ما است .

مرضیه برومند در پاسخ به پرسشی درباره تغییر مسیر شادپیمایی این دوره جشنواره تصریح کرد: هم‌چنان دلم می‌خواست این شادپیمایی از میدان ولیعصر به سمت تئاترشهر برگزار شود ولی مسایل مالی و شرایط حساس کنونی، این موضوع را دشوار می‌کرد. با توجه به مطرح شدن پیشنهادی درباره برگزاری شادپیمایی در بوستان آب و آتش، امسال این برنامه را در این مکان برگزارمی‌‌کنیم.

او با بیان این که این شادپیمایی همزمان با عیدقربان روز ۳۱مردادماه برگزار می‌شود، از همه خانواده‌ها با هر طبقه و اندیشه‌ای دعوت کرد دوشادوش یکدیگر در این برنامه شرکت کنیم و گفت: راهی نداریم جز این که با هم باشیم، امیدوار باشیم و روحیه خود را حفظ کنیم.

تئاتر فستیوال

در این نشست که با اجرای محمد جعفریان برگزار شد، پیمان شریعتی که همچون دو دوره گذشته دبیراجرایی جشنواره نمایش عروسکی را به عهده دارد، این دوره از جشنواره را در مقایسه با دوره‌های پیشین متفاوت‌تر دانست و از اضافه شدن دو بخش ویژه «دانش‌آموزی» و «تجربه» خبر داد.

او گفت: همواره بخش دانش‌آموزی جزو بخش‌های مغفول بوده است. در حالی که انتظار داشتیم آموزش و پرورش در رشد تئاتر و تئاتر عروسکی سهیم باشد. جشنواره امسال فرصتی مناسب برای کشف استعدادهای دانش‌آموزان فراهم آورد. همچنان که این فرصت با تعریف بخش تجربه به جامعه دانشگاهی ارائه شده است.

شریعتی از حضور ۱۷ استان در این دوره از جشنواره خبر داد و با ارائه توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره، افزود: امسال پاتوقی با همکاری میراث فرهنگی و با مشارکت گروه باستان‌شناسی مجموعه فرهنگی نیاوران در فضای باز تئاترشهر برپا خواهدشد.

مدیر پیشین تئاترشهر درباره شادپیمایی این دوره از جشنواره تصریح کرد: علاقه‌مند بودیم این برنامه در فضای میدان ولی عصر برگزار شود زیرا یکی از زیبایی‌های شادپیمایی، ترمز کردن و توقف وسایل نقلیه بود اما تحقق این امر به همراهی و همکاری نهادهای بسیاری نیاز داشت و بهتر دیدیم این مسیر را تغییر دهیم.

او همچنین خواستار رسیدگی شورای شهر تهران به وضعیت پیرامونی تئاتر شهر شد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند از یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *