گفت وگوی ویژه با اهالی تئاتر/هر مدیری می آید همه چیز را از بین می برد


سایت فرهنگی هنری تئاتر فستیوال  ، به مناسبت میلاد رسول اکرم(ص) و همزمانی با  با جشنواره تئاتر فجر و  برای بهبود کیفیت فعالیت خود به سراغ هنرمندان این حوزه رفت و نظر آنها را در رابطه با جایگاه رسانه و بالاخص رسانه های الکترونیک در پر رونق شدن جشنواره ها جویا شد .

tf

وظیفه اول رسانه : معرفی تئاتر به مردم

از دیدگاه رضا مولایی ، رسانه همیشه جایگاه خیلی مهم  و موثر ، برای اطلاع رسانی دارد و رسانه ها این روزها بیشتر به حاشیه ها می پردازند به همین دلیل فضای رسانه ها متاسفانه آن فضای واقعی که باید باشد نیست. یعنی به جای اینکه رسانه ها به مشکلات  و کمبود زیرساخت توجه کنند، بیشتر به حاشیه ها می پردازند و این به نظر او  لطمه زننده است. گام اول رسانه این است که تئاتر باید به مردم معرفی شود و مردم شناخت و آگاهی پیداکنند .

هنر را به وسیله رسانه راحت می شود معرفی کرد

محسن میرزاعلی در این باره افزود : این روزها اینترنت و الکترونیک و رسانه های صوتی و تصویری حرف اول را می زند و تمام قدرت های دنیا از طریق رسانه مبارزه می کنند ، حرف می زنند و بحث می کنند ، به همین دلیل هنر را خیلی راحت می شود معرفی و جذب کرد .

این دو هنرمند در خصوص نبود رسانه قوی و جای خالی رسانه الکترونیک در پوشش اخبار فستیوال های داخلی و خارجی معتقدند که این ضعف در رسانه دیده می شود و واقعا جای آن خالی است .

رسانه می تواند فقری را که تئاتر به لحاظ ساختاری و مالی دارد جبران کند

مولایی گفت : وجود این رسانه تاثیر زیادی دارد مثلا اگر همانند روزنامه های نوشتاری و یا کارهایی که تلویزیون انجام می دهد خیلی به حاشیه ها نپردازند و بیشتر به واقعیت رو بیاورند می توانند فقری را که تئاتر ، به لحاظ ساختاری و مالی دارد جبران کنند و می تواند تاثیر بسیار خوبی بگذارد.

بدلیل نبود رسانه الکترونیک قوی در پوشش اخبار فستیوال ها مردم از اخبار فستیوال ها اطلاعی ندارند

محسن میرزا علی از نبود رسانه ای صرفا برای اطلاع از جشنواره ها در حوزه تئاتر و سینما و نقالی و بویژه جشنواره هایی که برگزار می شود می گوید. او معتقد است ، به دلیل اطلاع رسانی کم ، اکثر مردم از اخبار جشنواره ها اطلاعی ندارند و رسانه الکترونیک می تواند در باخبر شدن و شرکت کردن افراد و همچنین شناخته شدن استعدادهای افراد از این طریق خیلی تاثیرگذار باشد .

 

مردم باید بتوانند نسبت به تئاتر شناخت پیدا کنند و به سمت آن بیایند.

رضا مولایی نظرش را در رابطه با فعالیت موثری که وبسایت ها می توانند داشته باشند و همچنین پرداختن به بخش هایی که می تواند تاثیر گذار باشد گفت : معرفی خود تئاتر تاثیر بسیاری دارد به این دلیل که متاسفانه خیلی ها تئاتر را نمی شناسند و فضای محدودی داریم و فقط یک عده خاصی که در این حرفه فعالیت دارند و یا هنرجو و یا دانشجو هستند و یا هنرمندان با تئاتر آشنایی دارند .

و باید زمینه ای فراهم شود تا مردم عادی تئاتر را بشناسند در حالیکه خیلی ها سالن ها را هم نمی شناسند . چرا که ، تئاتر واقعا نیاز است و مردم خیلی از سوال هایی را که دنبالش هستند را می توانند در تئاتر پیدا کنند و این نیاز است و من فکر میکنم در مرحله اول این است که ابتدا آن را بشناسند.

میرزاعلی در ادامه حرف هایش در این رابطه گفت : پیشنهاد من این است که لااقل به پنجاه نفر بودجه داده شود که از صبح تا شب از طریق تلفن برنامه های کاری  هنرمندان را بپرسند و یا با طرف قرارداد شدن با مراکز فرهنگیِ فرهنگسراهای شهرداری که بیشترین زحمت را می کشند، تمام جشنواره ها را فارغ از کوچک یا بزرگتر بودن جشنواره ها را پوشش دهند یا افرادی اطلاعات افرادی را که در این زمینه فعالیت می کنند را جمع آوری کنند این کارها باید توسط افرادی که متخصص این زمینه هستند انجام شود دراین صورت صد در صد تاثیرگذار خواهد بود .

در همۀ بخش های تئاتر جای یک برنامه ریزی بلند مدت و درست خالیست.

رضا مولایی بازیگر و کارگردان تئاتر کشورمان درباره تغییر مدیریت هایی که به تازگی در دولت جدید بوجود آمده بخصوص جابه جایی هایی که در حوزه تئاتر هر روز شاهد آن هستیم، اظهار داشت : تغییر مدیریت به این شکل درست نیست به این دلیل که هر مدیری که می آید به سلیقه و رفتار خود همه چیز را تغییر می دهد.

مشکلی که وجود دارد این است که ما برنامه بلند مدت اصلا نداریم و اگر مدیری می آید و یک برنامه خوبی می چیند ، مدیر بعدی باید بتواند آن برنامه را تکمیل کند و یا یک چیزی به آن اضافه کند و بهترش کند نه آنکه آن برنامه را کنار بگذارد و خود یک برنامه جدید بیاورد.

من فقط در بخش فرهنگ منظورم نیست. مثلا در بخش تئاتر این کارها لازم است.تئاتر ها  باید به شهرستان ها برود.

به عنوان نمونه، تغییر مدیریت دبیر جشنواره امسال که بلافاصله همه چیزبه هم ریخت و حالا مدیر جدیدی آمده که الان چیزی تغییر نمی کند. باید ببینیم نگاهش چیست و سلیقه اش چیست اینکه یک اقایی بیاید بگوید برنامه این است و حالا ما بیاییم برنامه ریزی بلند مدت کنیم. نه.اینجوری نیست. همه منتظرند ببینند مدیر جدید سلیقه اش چیست و مدل کارش چیست و حالا ما طبق این پیش برویم .

مولایی در رابطه با عملکرد مدیر می گوید : مدیر اینگونه تعریف می شود که با برنامه باشد در حالیکه ما اصلا یک برنامه بلند مدت نداریم.  اگر این مدیر را برداریم، هیچ چیز نباید صدمه بخوررد.مدیر بعدی بیاید و برنامه مدیر قبلی را کامل کند. در صورتی که ما اصلا این را نداریم و هر مدیری می آید همه چیز را از بین می برد و معتقد است که قبلی ها همه اشتباه کرده اند و این مشکل از خیلی سال پیش بوده است و به نظر من این شکل درست مدیریتی نیست که هر کسی سلیقۀ خودش را در همه ی زمینه ها از تصویب نما تا هرچیز دیگری تغییراتی ایجاد نماید. یک عده میروند و یک عده می آیند همه چیز از پایه بهم میریزد.

حالا ما امیدواری هستیم ، به هرحال همه با امید زنده ایم. ان شاء الله اتفاق های خوبی بیفتد.

الان در جشنواره فجر یک دبیر جا به جا شده ، تمام جشنواره امسال بهم ریخته ، برنامه ریزی ها بهم ریخته و هیچ چیز مشخص نیست.

محسن میرزا علی در آخر، در رابطه با تغییر مدیریت جدید گفت : من تا الان که هنوز هیچ چیزی ندیدم نه من بلکه هنوز هیچ کس چیزی ندیده است و تنها یک روز نشست هنرمندان با رییس جمهور رفتیم.

او می گوید : به هر حال ما امیدوار هستیم به بهبود شرایط ، الان هم توکل به خدا آقای روحانی نوید امید و تدبیر داده اند بالاخره  ته دل آدم روشن می شود اگر این روشنایی ها را نگه دارند. فعلا که در حد چوب کبریت ته دلمان روشن شده است، اگر این روشنایی تبدیل شود به هشتصد و پنجاه ولت خوب می شود وگرنه  این کبریت هم خاموش می شود و باید هنر را بگذاریم کنار حداقل در رشته ی تخصصی خودم  نقالی که به این صورت خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *