یادداشت جواد مولانیا به مناسبت درگذشت خالق فیلم «آمادئوس »


جواد مولانیا کارگردان نمایش موزیکال آمادئوس به مناسبت درگذشت میلوش فورمن خالق فیلم « آمادئوس » ‌و « دیوانه از قفس پرید » یادداشتی نوشت.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، جواد مولانیا کارگردان نمایش موزیکال آمادئوس که این شب‌ها در تالار حافظ به روی صحنه می رود ، به مناسبت درگذشت میلوش فورمن خالق فیلم « آمادئوس » ‌و « دیوانه از قفس پرید » یادداشتی نوشت ، این فیلمساز شناخته شده روز گذشته در سال ۸۶ سالگی درگذشت .

این یادداشت بدین شرح است : « بی شک بسیاری میلوش فورمن را با فیلم به یاد ماندنی “دیوانه از قفس پرید” با بازی جک نیکلسون می شناسند اما من او را با “آمادئوس” شناختم و با فیلمش زندگی کردم و این شب ها آمادئوس را روی صحنۀ تالار حافظ اجرا می کنیم.

بیایید باور کنیم که ارتباطی میان موتزارت و حافظ وجود دارد و بیشتر باور کنیم که رابطه‌ای میان خبر مرگ فورمن و همزمانی‌اش با اجرای آمادئوس در تهران وجود دارد. گرچه این باورها به زعم بسیاری خیال‌پردازانه است اما من باور دارم جهان ما در لایه‌های زیرینش با راه‌هایی مخفی به هم متصل است. این همانی است که “یونگ” آن را همزمانی می‌نامد. گرچه او هیچ دلیل علمی برای اثبات باورش ندارد.

میلوش فورمن ، سال‌ها اسیر خفقان و سانسور بود. جمله‌ای به‌یادماندنی از او را به خاطر می‌آورم: “رژیم‌های مستبد و کمونیستی همیشه ترجیح می‌دهند فیلم‌سازان دربارۀ موسیقی‌دانان فیلم بسازند زیرا آنها فقط آهنگ می‌سازند اما حرف نمی‌زنند.”

میلوش فورمن کارگردان شهیر اهل چک ۱۳ آوریل ۲۰۱۸ از قفسش پرید.  »

گفتنی است؛ نمایش آمادئوس با بازی مجید نوروزى ، فربد فرهنگ ، نسرین درخشان زاده، عارف عباسی، نسیم شجاعی، محمد صادقی، تیفن دلمس، ، مهرناز فراهانی، دلوین ذبیحی، فاطره اصحابی، مهشاد بهرامی نژاد، نسترن خطیب پور، دریا دریایی، شیدا سفیدگری، مریم صبوری، رعنا مورعی هر شب در تالار حافظ ساعت ۲۱ به روی صحنه می رود .

يک نظر ثبت شده است .

  1. سعید زواره ای گفت:

    نمایش خوبیه – پیشنهاد می کنم ببینید حتما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *