“یک دقیقه سکوت” یعقوبی در فستیوال سامرورکس


نمایش ˝یک دقیقه سکوت˝ نوشته و کار محمد یعقوبی در فستیوال سامرورکس˝ به صحنه می‌رود.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، نمایش “یک دقیقه سکوت” نوشته و کار محمد یعقوبی به مدت ٨ شب در یکی از مهمترین فستیوال‌های تئاتری تورنتو با همراهی گروه بازیگران کانادایی هفتم آگوست (۱۸ مردادماه) به صحنه می‌رود.

داستان نمایش‌نامه “یک دقیقه سکوت” در سال‌های نیمه دوم دهه هفتاد هجری شمسی به وقوع می‌پیوندد و ماجرای نویسنده و خبرنگاری است که با استفاده از فضای بازی که در آن دوران به وجود آمده، به بازگویی بسیاری مسائل پرداخته و همراه با ۱۳۴ نویسنده دیگر، نامه‌ای را در آزادی بیان امضا کرده و از آن پس مورد تهدید قرار می‌گیرد. او که در حال نوشتن نمایش‌نامه‌ای در مورد زنی است که هربار خوابیدنش سال‌ها طول می‌کشد و زمانی بیدار می‌شود که اوضاع کشور دگرگون شده، به علت ترور و مرگ نابه‌هنگامش نمی‌تواند نوشته خویش را به پایان برساند. در آخر نمایش‌نامه از تماشاگران خواسته می‌شود پیش از خروج از سالن نمایش به یاد او و دیگر نویسندگان کشته‌شده، یک دقیقه سکوت کنند.”

نمایشنامه “یک دقیقه سکوت” یکی از شاخص‌ترین نمایشنامه‌های محمد یعقوبی است که اجرای آن در سال ۷۷ بازخورد بسیاری داشت و این اثر را به عنوان یکی از نمایش‌نامه‌های مهم معاصر تبدیل کرد. محمد یعقوبی از معدود نمایشنامه‌نویسان معاصر ایرانی است که آثارش در خارج از ایران مخاطب پیدا کرده و علاوه‌ بر ترجمه به زبان‌های دیگر، اجراهای مختلفی از آنها در کشورهای مختلف روی صحنه رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *