نمایشگاه عروسک‌های مرحوم جواد ذوالفقاری افتتاح شد


سه‌شنبه ۲ شهریور ماه در دومین روز از شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک نمایشگاه یاد مرحوم جواد ذوالفقاری افتتاح شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک ، مرحوم دوالفقاری در سال ۱۳۳۱ در همدان به دنیا آمد و سال‌ها در حوزه‌ تئاتر عروسکی مشغول نگارش، ترجمه و کارگردانی بود.

از جمله فعالیت‌های وی می‌توان به اجرای نمایش‌های «علی‌بابا و چهل دزد بغداد»، «دوستان الماس»،‌ «بز زنگوله پا»، «کدو قلقله زن»، «سیاوش»، «فرنگیس و خرمشیر» اشاره کرد.

ذوالفقاری همواره متون و داستان‌های کهن ایرانی را دستمایه خلق آثار خود قرار می‌داد. وی نمایش «بازی پسر و گرگ» را در رپرتوار کودک و نوجوان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا کرد.

این مراسم در لابی تالار اصلی تئاتر شهر با حضور خانواده زنده یاد ذوالفقاری، مرضیه برومند دبیر جشنواره عروسکی، فاطمه معتمدآریا، دنیا فنی زاده، زهرا صبری، مهدی شفیعی، اتابک نادری، هما جدیکار و جمعی از هنرمندان تئاتر عروسکی شروع شد.

ابتدای این برنامه با صحبت شادی پورمحمدی آغاز شد. وی درباره این هنرمند گفت: به دلیل اینکه جواد ذوالفقاری خیلی اهل شادی و خوشحالی بود از شما می‌خواهم که این مراسم را با دست زدن شروع کنیم. از آقای ذوالفقاری تشکر می‌کنم که در این شلوغی‌های روزمره دوستانی را از اقصی نقاط این شهر به اینجا رسانده است و ما همواره به یاد همه سال‌هایی که حضور داشتند خواهیم بود.

وی ادامه داد: ذوالفقاری بنیانگذار مجله سفیر بوده که اتفاق بسیار مثبتی به حساب می آمد و باعث می‌شد که همه در یک جمع عروسکی از اخبار روز خبردار شوند. این برنامه به همت مریم معینی و فکر زیبای مرضیه برومند تهیه شده است و خوشحال هستیم که هنوز هم این ارزش‌ها وجود دارد البته ممکن است که مجموعه کاملی نباشد اما بیشترین آثار این عزیز در آن به نمایش گذاشته شده است و خرسندیم که یادگاری‌های خوبی را برای ما به جا گذاشته‌اند.

تئاتر فستیوال

مرضیه برومند دبیر جشنواره نمایش عروسکی تهران بیان کرد: ذوالفقاری را در نمایش عروسکی شناختم و تا زمانیکه بود در کنارش بودم و خاطرات زیادی با او دارم. آثارش برای ما میراث گرانقدری است. تشکر می کنم از همسرش منصوره آذری که این آرشیو را در اختیار ما قرار داد تا نمایشگاه بی‌نظیری در اینجا شکل بگیرد.

در ادامه  منصوره آذری که به همراه پسرش بهنود ذوالفقاری در این مراسم حضور داشت، عنوان کرد: من می‌دانم که برای هرکدام از این عروسک‌ها چقدر زحمت کشیده و فکر کرده است و در آخر از همه دوستانی که در بر پایی این نمایشگاه تلاش کردند تشکر می‌کنم.

فاطمه معتمدآریا درباره این مراسم و مرحوم جواد ذوالفقاری گفت: خوشحالم در جمعی هستم که همه دوستان قدیمی و عروسک‌هایی که با آنها خاطره داریم حضور دارند. ذوالفقاری خودش، روحش و اعتقاداتش را به ما تحمیل کرد که همدیگر را دوست داشته و با هم مهربان باشیم.

دنیا فنی زاده دیگر مهمان این نمایشگاه بود که در ادامه بیان کرد: در این فضا انسان‌های خوب با قلب‌های صاف هستند. من هیچوقت نتوانستم محبت‌های او را جبران کنم، امیدوارم که همه شما ١٢۵ سال زنده باشید و تئاتر عروسکی را هم زنده نگه دارید.

تئاتر فستیوال

در بخش پایانی این مراسم پس از آنکه به همه مهمان‌ها شاخه گل آفتابگردانی داده می‌شد، دنیا فنی‌زاده و منصوره آذری به نمایندگی از همه ربان قرمز را بریدند و نمایشگاه را افتتاح کردند.

در این نمایشگاه حدود ۱۰۰ عروسک ماسک که شامل عروسک‌ها و ماسک‌های نمایش‌های «کدو قلقله زن»، «بز زنگوله پا»، «بازی پسر و گرگ»، «سیاوش و فرنگیس»، «علی بابا و چهل دزد بغداد» و «سمک عیار» به نمایش گذاشته می‌شوند.

عروسک‌ها و ماسک‌های این نمایش‌ها با طراحی هنرمندانی چون ایرج رامین‌فر، علی پاکدست، مریم اقبالی و مرضیه محبوب ساخته شده و تا پایان جشنواره دایر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *