اولین مجلد نمایشنامه‌های شکسپیر پیدا شد


یک نسخه از معدود نسخه‌های باقیمانده مجلد مجموعه نمایشنامه‌های شکسپیر در فرانسه پیدا شد.

مجلد مجموعه نمایشنامه‌های شکسپیر

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ایران تئاتر ، این مجلد از نمایشنامه‌های شکسپیر برای دو قرن بود که در کتابخانه‌ای در شهری کوچک در فرانسه خاک می‌خورد. این مجلد یکی از دو مجلدی است که تا کنون در فرانسه از اولین چاپ نمایشنامه‌های شکسپیر پیدا شده است.

اولین مجلد نمایشنامه‌های شکسپیر یکی از گرانبهاترین کتاب‌های نایاب زبان انگلیسی است که اگر نسخه‌ای از آن پیدا شود به بهایی چند میلیون دلاری فروش می‌رود.

این کتاب را مسئول کتابخانه شهر سن-اومر پیدا کرده است، او مشغول پیدا کردن کتاب‌هایی برای یک نمایشگاه از رابطه تاریخی این شهر فرانسوی و بریتانیا بود که این کتاب را پیدا کرد.

این نسخه صفحه اول و عکس شکسپیر روی جلد را ندارد و برای همین پیدا کردن این نسخه این همه زمان برده است. از اولین چاپ مجلد مجموعه آثار شکسپیر تنها ۸۰۰ نسخه چاپ شده. در این مجلد برای اولین بار ۱۸ اثر منتشرنشده شکسپیر با هم یک جا منتشر شدند. این کتاب سال ۱۶۲۳ یعنی هفت سال پس از مرگ شکسپیر منتشر شد.

تا کنون تنها ۲۳۰ نسخه از این کتاب پیدا شده و احتمالا بسیاری از نسخه‌های آن از بین رفته باشد. این مجلد بطور کامل «کمدی‌ها، تاریخ‌نوشته‌ها و تراژدی‌های آقای ویلیام شکسپیر – منطبق با نسخه‌های واقعی اصلی» نام دارد.

در این مجلد آثار مهم شکسپیر یعنی «جولیوس سزار»، «شب دوازدهم» و «مکبث» وجود دارند و اگر این مجلد وجود نداشت احتمالا این ۱۸ نمایشنامه فراموش می‌شدند چون تا زمان مرگ شکسپیر در سال ۱۶۱۶ این آثار منتشر نشده بودند.

این مجلد در مجموع شامل ۳۶ نمایشنامه از ۳۸ نمایشنامه شکسپیر است و دو تن از دوستان و بازیگران نمایشنامه‌های او آن را منتشر کردند.

این کتابخانه قصد فروش این مجلد را ندارد هرچند نسخه دیگری از این کتاب سال ۲۰۰۶ بله قیمت ۲.۶ میلیون پوند به فروش رفته بود و نسخه دیگری از آن سال ۲۰۰۱ در حراجی کریستی در نیویورک به قیمت ۵.۶ میلیون دلار به فروش رفته بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *