بازدید معاون امور هنری و مدیر کل هنرهای نمایشی از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی


علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی با حضور در سالن‌های مختلف، از اجراهای نمایشی هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بازدید و با هنرمندان دیدار کردند.

جشنواره نمایش های آیینی - نمایشی

به گزارش تئاتر فستیوال ، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، همزمان با روزهای برگزاری هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور در تالارهای محراب، تماشاخانه سنگلج و مجموعه تئاترشهر ضمن تماشای تعدادی از آثار نمایشی به گفت‌وگو با تعدادی از هنرمندان حاضر در این جشنواره پرداختند و در جریان مسائل آنان قرار گرفتند.

در حاشیه این بازدید، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به فرهنگ غنی ایران گفت: «بی‌شک هر سرزمینی که از آداب و رسوم این چنینی برخوردار است، آیین‌های آن نیز با تئاتر ارتباط تنگاتنگی خواهد داشت. آیینی به لحاظ تئاتری برای ما الویت دارد که قابلیت نمایشی داشته باشد. آیین های نمایشی ما بسیار گسترده است و از قابلیت دراماتیک بالایی برخوردارند. این را می‌توان از مطالعات بزرگان و پژوهشگران درک کرد.»

او ادامه داد: «یکی از بسترهای بسیار مساعدی که از سال‌های گذشته برای ارائه نمایشی‌های آیینی و سنتی وجود دارد، جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است. تلاش کردم در این روزهای که از برگزاری جشنواره می‌گذرد به دیدن نمایش‌ها بروم. از هر تالاری که به تالار دیگری می‌رفتم، انرژی می‌گرفتم زیرا همه آنها نگاه ویژه‌ای به مخاطب و تکنیک‌های نمایش ایرانی داشتند. بر این اساس می‌توان به اجرای عمومی آنها توجه جدی داشت. در کنار این بازدیدها در دیدار با مدیران سالن‌ها از آنها خواستم تا جدی‌تر به این آثار توجه کنند. جشنواره زمانی می‌تواند کاربرد داشته باشد و از فضای تشریفاتی خارج شود که این آثار، به سمت اجراهای عمومی بروند و موفقیت خود را با مخاطبانشان محک بزنند. قطعا بعد از جشنواره برنامه‌ریزی دقیقی برای اجرای عمومی نمایش‌های موفق جشنواره خواهیم داشت.»

آیینی سنتی نهمین

شفیعی با تاکید بر آموزش این آثار و حفظ و اشاعه سنت‌ها و آیین‌های نمایشی اظهار کرد: «کانون تخصصی نمایش‌های آیینی و سنتی یکی از انجمن‌هایی است که در این زمینه اقدامات موثری را انجام داده است. در این دوره پکیج آموزشی نقالی تدارک دیده شده است.»

او افزود: «بسیار ضروری است که مجموعه‌های آموزشی مختلفی را از اجراهای موفق و پژوهش‌های صورت گرفته داشته باشیم تا در کنار حفظ این میراث، آن را به نسل‌های بعد انتقال دهیم. یکی از اتفاقات مهم در این دوره حضور برجسته هنرمندان جوان است. هنرمندانی صاحب نام و توانمند در عرصه تئاتر.»

همچنین مدیر کل هنرهای نمایشی در بخش دیگری از سخنانش، در رابطه با طرح توسعه سنگلج به عنوان مکانی برای ارائه نمایش‌های آیینی و سنتی توضیح داد: «قطعا تماشاخانه سنگلج یکی از محل‌های اصلی برای اجرای نمایش‌های ایرانی و سنتی است، اما همه تالارها باید به این اجراها نگاه جدی داشته باشند. تاکنون جلسات بسیاری برای پیوست ساختمان کناری این تالار به این ساختمان برگزار و اتفاقات خوبی هم شکل گرفته است. اخیرا مذاکراتی در این زمینه داشتیم و به نتایج قابل توجهی رسیدیم. امیدوارم تا قبل از سال ۹۵ بتوانیم برای آن تصمیم جدی بگیریم.»

گفتنی است؛ این دو مقام مسئول با حضور در مجموعه تئاترشهر همراه با پریسا مقتدی رئیس این مجموعه از آخرین مراحل بازسازی سالن‌های نمایشی تئاترشهر نیز بازدید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *