برگزاری نشست «نقالی هنری کاربردی» در تئاتر شهر


نشست تخصصی «نقالی هنری کاربردی» با حضور قطب‌الدین صادقی، داوود فتحعلی‌بیگی، محمدحسین ناصربخت و … در مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال، حسین جمالی طراح این نشست به ایسنا، توضیح داد: این‌نشست‌ها در راستای کار پژوهشی و اجرایی بر روی نمایش‌های ایران با ملاک قرار دادن نقالی برگزار می‌شود.

وی افزود: نقالی را می‌توان بی‌چیز ترین شیوه‌ی نمایش ایرانی دانست که به‌صورت تک‌پرسوناژ اجرا می‌شود و برای همین می‌تواند مبنایی برای پژوهش در نمایش ایرانی قرار بگیرد.

این کارگردان درباره فعالیت پیشین گروه نمایشی‌اش یادآور شد: «مجلس نقالی رومئو و ژولیت»، «مجلس شبیه لیر بیچاره» و «مجلس انتقام‌جویی هملت» سه نمایشی است که گروه بر اساس شیوه نمایش ایرانی اجرا کرده است و ۱۰ سال را بر روی آن کار پژوهشی انجام داده است.

جمالی اضافه کرد: متوجه شدیم که در این راستا می‌توان سرفصل‌هایی را برای نمایش ایرانی به‌دست آورد به‌گونه‌ای که در این شیوه‌ی نمایشی بر اساس نوع بازی، طراحی و کارگردانی به یک سیستم برسیم.

به‌گفته جمالی در این جلسات اساتید و پژوهشگرانی چون قطب‌الدین صادقی، حمیدرضا اردلان، اردشیر صالح‌پور، داوود فتحعلی‌بیگی، محمدحسین ناصربخت و هدایت هاشمی حضور خواهند داشت.

همچنین این مجموعه نشست‌ها از روز جمعه ۲۴ مردادماه در مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌شود و روزهای ۲۶، ۲۸، ۲۹ و ۳۰ مردادماه ادامه خواهد داشت.

جمالی همچنین با بیان اینکه خانه تئاتر از این جلسات حمایت کرده است، ادامه داد: قرار است این سلسله جلسات اردیبهشت سال آینده به‌صورت فیلمی آموزشی با ضمیمه یک کتاب منتشر شود و به یونسکو ارسال شود.

مجید رحمتی (دبیر اجرایی)، بها مرشدی (سرپرست گروه نویسندگان کتاب) و شروین عباسی (پژوهشگر و نماینده خانه تئاتر) با این پروژه همکاری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *