در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

بریس باتان : اصل تئاتر خیابانی پرداختن به مسائل اجتماعی است .


نمایش خیابانی ” جهش ” به نویسندگی و کارگردانی بریس باتان از کشور فرانسه یکی از نمایش هایی است که در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در محوطه تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

بریس باتان با بیان اینکه ۴ سال است که کمپانی تئاتر خیابانی ” تاک ا تاک” را تاسیس کرده است ، در توضیح نمایش خود گفت : این نمایش جزو اولین اجراهای کمپانی ما است که نامش ” take off ” (جهش) است که داستان ۳  منجم است که داستان شان را از روی کره ی ماه تعریف می کنند . ما برای اجرای نمایش از چوب پا استفاده کرده ایم که روی آن می ایستیم . در واقع اولین گروهی در دنیا هستیم که این نوع نمایش را اجرا می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایده ی اولیه نمایش در سال ۲۰۱۲  شکل گرفت ، درباره تغییرات نمایش در این ۴ سال گفت : قطعا در این ۴ سال اجرایمان خیلی تغییر کرده است و از این به بعد هم خیلی تغییر خواهد کرد چرا که هر موقع ایده ی جدید ی پیدا می کنیم از آن در این کار استفاده می‌کنیم .

این طراح صحنه و کارگردان تئاتر با ذکر این نکته که کمپانی “تاک ا تاک” تئاتر صحنه‌ای اجرا نمی کند ، به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : کمپانی ما مخصوص تئاتر خیابانی است و ما به این خاطر تئاتر خیابانی کار می کنیم که همه ی آدم ها می توانند آن را ببینند .

وی در ادامه افزود : ما الزاما به سوژه های روز نمی پردازیم . اصل تئاتر خیابانی پرداختن به مسائل اجتماعی است و سوژه های ما افراد فقیر و حتی پولدار هستند یعنی ما هر قشری را می توانیم در بر بگیریم ولی نکته ی آن این است که به سیاست کاری نداریم .

بریس باتان با نام بردن کشورهایی که در آن ها اجرا داشته اند ، در مورد استقبال مخاطبان ایرانی گفت : ما در رومانی ، اسپانیا ، ایتالیا ، لهستان ، هلند ، ایرلند ، بلغارستان ، فرانسه ، بلژیک و … این نمایش را اجرا کرده ایم . مخاطبان درایران عالی بودند و برای آن ها خیلی تاثیر گذار بود . مثلا ما در هلند این نمایش را اجرا کرده ایم ولی مردم اصلا حرکتی نکردند ، فقط آخر نمایش دست زدند .

تئاتر فستیوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *