بزرگداشت دو چهره تئاتری در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان


آیین پایانی جشنواه تئاتر خیابانی مریوان با بزرگداشت دو هنرمند تلاشگر این عرصه همراه می‌شود.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، در این دوره از جشنواره بزرگداشت نعمت ایزدی و سعید خیراللهی برگزار می‌شود.

در ادامه، روزمه هنری این دو هنرمند را مرور می‌کنیم.

نعمت ایزدی

نعمت ایزدی، سال ۱۳۵۱ در شهر سرسبز و زیبای مریوان به دنیا آمد. سال‌های کودکی را در خانواده‌ای پرجمعیت و متدین سپرگذراند. او نوجوانی‌اش را در همدان سپری کرد. از دوران مدرسه و سال‌های ۱۳۶۲ با تئاتر دانش‌آموزی آشنا شد. در همدان با اجرای چندین نمایش دانش‌آموزی شیدای این هنر شد.
بعد از دوران جنگ، فعالیت‌های تئاتری‌اش را جدی‌تر دنبال کرد. سال ۷۲ که انجمن نمایش مریوان تأسیس شد، به عنوان هیأت موسس به همراه دوستان قدیمی‌اش جان تازه‌ای را به تئاتر این دیار بخشید. در همان سال اولین یادواره تئاتر مریوان برگزار شد و رتبه اول بازیگری جشنواره را به دست آورد. او آن روزها بازیگر نمایش پیاده‌ها و کارگردان نمایش “پی په تی” بود. او بعدها در جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای، سراسری و بین‌المللی فجر شرکت کرد و بارها موفق به دریافت رتبه‌های اول، دوم و سوم بازیگری در این رویدادها شد.

همچنین علاوه بر جشنواره‌های داخل کشور در جشنواره‌های خارجی هم شرکت داشت و ایفاگر نقش‌های کلیدی بود. این هنرمند آثار متعددی را بازی یا کارگردانی کرد. اما از مهم‌ترین بازی‌هایش می‌توان به نمایش‌های “محاکات”، “کنار شیر آتش نشانی”، “ضیافت”، “عادل‌ها”، “دشمن مردم”، “پلنگ در میدان جنگ”، “مردگان بی کفن و دفن”، “آژاکس”، “آندورا”، “شه و له بان”،”سرمایک بوته رانه وه ی بووکه کان” و … اشاره داشت. علاوه بر این فعالیت‌های متعدد اجرایی داشت و در کِسوت مسئول دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در این رویداد مهم تئاتر، زحمت کشید. همچنین در جشنواره‌های مختلف به عنوان داور حضور داشت. اهمیت فعالیت‌های هنری، تخصصی و استعداد شگرف و خیره‌کننده این بازیگر نامدار در یک کفه ترازو قرار می‌گیرد. در کفه دیگر، اخلاق، انسانیت، روحیه بشر دوستی و مرام و معرفت انسانی او زبانزد است. بزرگان مریوان از نعمت ایزدی به عنوان یکی از بااخلاق‌ترین هنرمندانی یاد می‌کنند که روزگار ما به خود دیده است. مراسم بزرگداشت، این مرد شریف، این بازیگر ششدانگ و تمام عیار، این جادوگر نقش‌های سخت، سپاسی از سه دهه خدمت او به مریوان، کردستان و تئاتر خیابانی ایران است.

سعید خیراللهی

سعید خیراللهی، متولد ۱۳۵۹ دهلران و تحصیلات کارشناسی سینما و فیلمنامه‌نویسی دارد. او دبیر جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی است و سه دوره دبیر جشنواره استانی ایلام بوده است. از سال ۱۳۷۹ تا۱۳۸۳ رئیس انجمن نمایش شهرستان دهلران بود، از سال ۹۵ تا کنون هم رئیس انجمن هنرهای نمایش استان ایلام است.

او نویسنده ،کارگردان و بازیگر است و طی این سال‌ها داور و بازبین جشنواره‌های ملی ،منطقه‌ای و استانی بوده است. وی در کسوت نویسنده و کارگردان تئاتر در ۱۷ دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و ۱۳ دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان حضور داشته است. همچنین ۵ دوره هم در جشنواره تئاتر دانشگاهی شرکت داشت. وی آثارش را در جشنواره‌های دیگری از جمله؛ سوره ماه، دفاع مقدس، فتح خرمشهر، سیمرغ، شهروند لاهیجان، کردی سقز، مناطق و … به کرات اجرا کرده است.
کسب عناوین ملی و بین‌المللی، برگی دیگر از کارنامه حرفه‌ای این هنرمند است. او برنده جوازی از جمله؛ گروه برگزیده ایران (جشن اردیبهشت تئاتر ایران-۱۳۹۲) کارگردانی اول جشنواره فجر بخش خیابانی- ۱۳۹۲ تقدیر متن، جشنواره فجر بخش خیابانی-۱۳۹۲، متن دوم  جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی-۱۳۸۴، نویسندگی سوم جشنواره فجر توسط خانه تئاتر-۱۳۸۵ تقدیر کارگردانی جشنواره فجر- ۱۳۸۵،  کار برگزیده تماشاگران جشنواره فجر-۱۳۸۵، کارگردانی اول جشنواره مریوان-۱۳۸۵ بوده است. «کارگردانی دوم جشنواره مریوان ۹۷»، کارگردانی سوم جشنواره مریوان ۹۶،  نویسندگی سوم جشنواره مریوان ۹۳، کار برگزیده تماشاگران  جشنواره مریوان۹۳، نویسندگی اول جشنواره شهروند لاهیجان ۹۳ و ۹۷، کارگردانی دوم جشنواره شهروند لاهیجان ۹۴ و… برخی دیگر عناوین اوست. وی مفتخر به دریافت ۵۰ دیپلم افتخار دیگر از جشنواره‌های بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و استانی بوده است. سعید خیراللهی نویسنده و کارگردان نمایش‌های؛”هملت اتمی”، پرده خوانی “شیرین و فرهاد”، “ولادیمیر و استرآگون هر دو زنده‌اند”، “نامدار”، “کژال”، “خدابس”، “شلوار کتان تایلندی”، “یک بشقاب برای ترحیم”، “سوز کمانچه در عصر یخبندان”، “سمفونی استخوان‌های ترک خورده” و … است. همچنین “خواب شیرین نهنگ کور”، “ملکوت”، “کارنامه تجدیدی شهریور”، “ایستاده رو خط استوا”، “من شتر سی سال دارم”، “حکم” و … از دیگر کارهایش در کسوت نویسنده و کارگردان تئاتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *