در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

بهنام کاوه :همه شهرهای آلوده ، مخاطب نمایش “کوچ” هستند .


نمایش “کوچ” به نویسندگی و کارگردانی بهنام کاوه و از آبادان در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش اجرای نمایش های محیطی، آلترناتیو ، تعاملی و دیگر گونه های تئاتر بیرونی حضور دارد . این نمایش در نخستین روز جشنواره تئاتر فجر در محوطه مجموعه تئاتر شهر و خانه هنرمندان اجرا شد . خبرنگار تئاتر فستیوال به بهانه ی این اجرا ، با این کارگردان گفت و گویی داشته که ماحصل آن را در ادامه می توانید بخوانید :

تئاتر فستیوال

بهنام کاوه که در سال گذشته نیز با نمایش “موضوع انشا : تابستان جنگ کجا بودید؟” در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر حضور داشت ، در رابطه با سوژه نمایش “کوچ” چنین توضیح داد : ” این نمایش در رابطه با جنگ زدگی است ، سوژه ای به روز دارد که مربوط به سال ها قبل نیست . بلکه زندگی آدم هایی است که در اصابت جنگ قرار می گیرند و مجبور به کوچ می شوند و اتفاقات ناخوشایندی را تجربه می کنند . چرا که جنگ همیـشه اتفاقات ناخوشایندی را به همراه دارد . من به این خاطر چنین سوژه ای را انتخاب کرده ام که کمتر کسی به جنگ زدگی و آدم هایی که در مناطق جنگ زده زندگی می کنند ، می پردازد . “

کاوه در پاسخ به این سوال که به روز کردن سوژه جنگ چقدر می تواند در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد ، گفت : “غالبا در حوزه جنگ و دفاع مقدس موضوعات به تکرار می رسند ما باید در کارهایمان مسائل روز را با تکنیک های مختلف ترکیب کنیم تا تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارد . در این نمایش نیز سعی کرده ام با دخیل کردن مخاطب در اجرای موسیقی و اجرای بخش هایی از نمایش به نوعی مخاطب را درگیر کار کنم . همچنین دوست داشتم به یک موقعیت جدید برسم ، امیدوارم نتیجه آن به دل مخاطب نشسته باشد .”

کارگردان نمایش “موضوع انشا : تابستان جنگ کجا بودید؟” با بیان این که استفاده از خاک در این نمایش نمادی از خاک آبادان است و اضافه کردن بخشی که مربوط به مشکلات آلودگی هوای این روزهای استان های جنوبی است بیان کرد : “در انتهای نمایش ما خاک را به کار اضافه کردیم که نمادی از خاک آبادان است ولی در حقیقت چه تفاوتی می کند که این خاک آبادان باشد ؟! این خاک متعلق به همه جای ایران است و هر شهری که این روزها مشکلات آلودگی و آلاینده ها را تجربه می کند ، می تواند مخاطب این نمایش باشد و تحت تاثیر قرار بگیرد . من سعی کرده ام این مسئله را با قصه اصلی تلفیق کنم و حرف دل همه باشد  . تا مردم به آن چیزی که دوست دارند ، برسند .”

کارگردان نمایش خیابانی “کوچ” در پایان ضمن خسته نباشید به مسئولین برگزاری جشنواره ، در خصوص رضایت از اجرای این نمایش اذعان داشت : من توقع داشتم تاثیر این نمایش را بعد از اجرا بر مخاطب ببینم و این بازخورد را داشته باشم که مخاطبان نمایش به من بگویند که موضوعات مطرح شده در این اثر را ما نیز تجربه کرده ایم .  که خوشبختانه این اتفاق رخ داد .”

يک نظر ثبت شده است .

  1. گلی گفت:

    منم بودم امروز خیلی خوب بود خسته نباشی آقای کاوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *