“تانگوی تخم مرغ داغ” تا ۳۰ خرداد بر روی صحنه می ماند/ احتمال اجرای “تانگو …” در شیراز


مصاحبه ی اختصاصی تئاتر فستیوال با “هادی مرزبان” کارگردان نمایش “تانگوی تخم مرغ داغ”

مرزبان داخلی

“تانگوی تخم مرغ داغ” به کارگردانی هادی مرزبان قرار بود در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر شرکت داشته باشد که به دلیل تعلق نگرفتن بودجه به این نمایش و برخی مشکلات دیگر با دبیر جشنواره، آقای مرزبان از شرکت در جشنواره انصراف داد. در حال حاضر تئاتر “تانگوی تخم مرغ داغ” در تالار وحــدت در حال اجرا می باشد. به همین بهانه تئاتر فستیوال با آقای مرزبان مصاحبه ی کوتاهی داشته است که متن آن به شرح زیر است:

 “تانگوی تخم مرغ داغ” در جشنواره ی سی و دوم برای هزینه های دکور درخواست کمک هزینه کرده بود که این درخواست برآورده نشد و شما از شرکت در جشنواره انصراف دادید. در آخر این دکور جنجال ساز چقدر برای شما هزینه برداشت؟

_       مرکز هزینه این دکور را کاملا به ما پرداخت کرد. طراح دکور نمایش برآورد هزینه ی دکور را به مرکز داد و مرکز کاملا این هزینه را پرداخت کرد.

در گروه بازیگران نمایش “تانگوی تخم مرغ داغ”نسبت به سال گذشته که قرار بود در جشنواره به روی صحنه برود تغییری به وجود آمده است؟

_         فقط یک یا دو بازیگر مشغول کار های دیگری بودند که بازیگران دیگری آمدند و با ما همکاری کردند. منتها از همان ابتدا می دانستند که دارند به جای بازیگران دیگر کار می کنند و فقط گروه را همراهی می کنند. البته اگر بخواهیم ۷ یا ۸ روز اول تمرینات را حساب کنیم تعدادی از بازیگران فیکس نشده بودند  و حالا به هر دلیلی نخواستند و یا با نقش کنار نیامدند و یا ما نخواستیم و این شد که بعد از حدود یک ماه که کار جلو رفت تقریبا همه بازیگرانی که آمدند برای نقش هایشان فیکس شدند.

در حال حاضر از زمان اجرای نمایش تان راضی هستید؟

_       بله. خیلی زیاد.  استقبال تماشاگران بسیار خوب است. و این استقبال می توانم بگویم به نسبت همه ی کارهای من متفاوت بوده است. به عنوان مثال همین امروز، در یک روز طوفانی که قصد داشتیم اجرا را به دلیل وضعیت هوا کنسل کنیم چون ممکن بود بازیگران نتوانند به کار برسند، وقتی من به بیرون تالار آمدم و این سیل تماشاگران را دیدم حقیقتا خجالت کشیدم که بگویم ما این اجرا را کنسل می کنیم. چون نگران بودیم و برق تالار هم قطع شده بود ولی خدا را شکر برق هم به موقع آمد و ما اجرا کردیم و خدا را شکر تا بالکن سوم هم تماشاچی داشتیم.

اتفاقی که ما این روزها بیشتر شاهد آن هستیم اجرای تئاترهای پایتخت در شهرستان ها است. شما برای نمایش “تانگوی تخم مرغ داغ” چنین برنامه ای دارید؟

_       اتفاقا شما سوال بسیار خوبی را مطرح کردید. من از سال ها پیش هروقت که در تهران کار را شروع می کردم به مسئولین مرکز پیشنهاد می دادم که ما در دورترین نقاط که سالن دارند و یا مراکز استان ها نمایشمان را اجرا کنیم ، حتی اگر به صورت تور باشد. به این دلیل که من یکی از رسالت های بچه های تئاتر را در این می دانم که انهایی که در پایتخت کار می کنند به خاطر علاقه مندان و جوان های شهرستانی، حداقل در مراکز استان ها نمایش هایشان را روی صحنه ببرند که تماشاگران شهرستانی استفاده کنند. منتها تا به حال خیلی کم به نتیجه رسیده ام. شاید شما یادتان نباشد و یا اطلاع نداشته باشید، من در اصفهان دو بار تجربه ی این کار را دارم. در سال های ۷۷ و یا ۷۸ (ببینید به کجا برمی گردد) ما در گیلان “ملودی شهر بارانی” را به روی صحنه بردیم که بسیار تجربه ی خوبی بود. بار دیگر ما کار “میر عشق” را به دعوت دوستان در اصفهان اجرا کردیم و یا “آمیز قلمدون” را هم همینطور.

به هر حال من یکی از کسانی هستم که همیشه طرفدار اجرای تئاتر های تهران در شهرستان ها بوده ام. من وقتی کار می کنم از بچه های صد در صد حرفه ای و از بزرگان تئاتر با من همکاری می کنند و همیشه با آنها صحبت می کنم و این بازیگران هم همیشه با طیب خاطر می پذیرند و می گویند ما حاضریم. در باره ی ” تانگوی تخم مرغ داغ” هم الان مشغول صحبت هستیم که در شیراز و مناطق آزاد اجرا داشته باشیم. امیدوارم به نتیجه برسیم. البته برخی زمان ها بوده است ( من نمی گویم کِی چون درست نیست) که من با مدیر وقت آن مرکز صحبت کرده ام که ما با این شهر و آن شهر صحبت کرده ایم و می خواهیم تئاتر را آنجا اجرا کنیم، شما یک امکاناتی برای رفتن در اختیار ما بگذارید، که مدیر آن زمان گفته است که “ول کنید آقا ،حوصله دارید!” . وقتی این حرف را زدند انگار آب یخ روی من ریختند. اما در شرایط کنونی فکر می کنم عملی باشد. چون علی مرادخانی معاون هنری وزارتخانه و هم آقای طاهری به عنوان مدیر کل مرکز آدم های علاقه مندی هستند و من امیدوارم که این کار به نتیجه برسد و در شهرهایی که صحبت شده است اجرا داشته باشیم. ما دوست داریم برویم. فقط امکاناتش فراهم بشود.

انشاالله که همه چیز درست بشود. استقبال از تئاتر هایی که به شهرستان بردید چطور بوده است؟

_         بگذارید یک تجربه ی جالب را برایتان بگویم. “ملودی شهر بارانی” را که به گیلان بردیم ۱۵ شب در آنجا اجرا داشتیم. روزهای آخر در رشت دو اجرا داشتیم و باران می آمد. من به تماشاگران گفتم دوستان تشریف ببرید ما ساعت فلان اجرا می کنیم و اینجا نایستید. می گفتند “نه اگر ما برویم ممکن است شما اجرای دوم نداشته باشید. ما اینجا می ایستیم تا اجرای دوم به روی صحنه برود”. می خواهم بگویم علاقه ی مردم شهرستان ها فراوان است و ما تماشاگران بسیار فهیمی در شهرستان داریم. ما باید آنها را باور کنیم. و فقط اینطور نیست که من به شهرهای خوش آب و هوا مانند گیلان بروم . من حاضرم همین پی اس را به زاهدان و دورترین نقاط ایران ببرم . و نه تنها این پی اس را بلکه هر پی اسی را. من معتقدم جوان های ما متاسفانه در شهرستان ها الگوی درستی برای تئاتر ندارند و این وظیفه و رسالت ما است که تئاترها را به آنجا ببریم. الگوی بچه های شهرستانی ما چیست؟ فلان سریال تلویزیونی است که همه ی ما می دانیم از نظر بازی و بازیگری در چه شرایطی هستند. ولی الگوی تئاتر ندارند. این است که من امیدوارم طوری بشود که همان زمانی که دوستان در حال بستن قرارداد با فلان گروه هستند تا در فلان تالار تهران اجرا کند همان جا بگویند که این مقدار بیشتر می دهیم تا در این شهر و آن شهر هم اجرا کنید. هزینه ای هم ندارد جز دکورش که آماده است و هزینه ی تمرینات هم داده شده است. زمانی که این پیشنهاد را بدهند آن بازیگر هم از خدا می خواهد. من فکر نمی کنم در بچه های تئاتر کسی باشد که دلش نخواهد برود و کارش را در شهرستان ها اجرا کند.

پس ما می توانیم این مژده را به طرفداران شما در شهرستان ها بدهیم که امکان دارد “تانگوی تخم مرغ داغ” در شهر آنها اجرا داشته باشد.

_        من صد در صد علاقه مند هستم و این موضوع را پیگیری می کنم. مگر اینکه امکانات از طرف مسئولین اینجا و شهرستان ها فراهم نشود. آن طرف میزی ها باید همت بیشتری در این مورد داشته باشند.

آقای مرزبان “تانگوی تخم مرغ داغ” تا چه تاریخی بر روی صحنه می ماند؟

_       انشاالله ۳۰ خرداد.

پس چرا در اکثر سایت ها و خبرگزاری ها تاریخ اجرای پایانی ۱۲ خرداد اعلام شده است؟

_         من تصورم این است امکان دارد که خود دوستان روابط عمومی اشتباه کرده اند. در ابتدا که قرار بود کار تا آخر اردیبهشت به روی صحنه برود. اگر خاطرتان باشد اکثر سایت ها آن تاریخ را کار کرده بودند. ولی استقبال زیاد است ، شما اگر امشب در تالار تشریف داشتید می دیدید که چطور تماشاگر با علاقه می آید و از کار استقبال می کند.

بعد از ۳۰ خرداد امکان تمدید کار وجود دارد؟

_        با صحبت هایی که شده است من تصور نمی کنم. به این دلیل که تالار هم برنامه های خودش را دارد و بعد از من دوست بسیار خوبم آقای حمیدرضا نعیمی ظاهرا قرار است کاری را به روی صحنه ببرند. ایشان هم هنرمند بسیار خوبی هستند و من خودم کارهایشان را دوست دارم. انشالله ایشان هم موفق باشند.

و صحبت پایانی:

_        فقط باید این نمایش را دید. چون صحبت هایی شده بود که این نمایش چنین است و چنان است و برخی گفته بودند که در آن صحبت های ناجوری می شود. من درخواست می کنم دوستان بیایند و این نمایش را ببیند. هرکسی با هر سلیقه ای اگر از سالن ناراضی بیرون رفت من به آنها حق می دهم. مطمئنم. چون من تا به حال تماشاگری ، حتی بدبین ترین آنها، نداشتم که بیاید و این نمایش را ببینید و ناراضی از سالن بیرون برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *