شورای نقالی و پرده‌خوانی حوزه هنری تشکیل شد


شورای تخصصی نقالی و پرده‌خوانی با هدف گسترش و احیای هنر نقالی و پرده‌خوانی به عنوان هنر سنتی و کهن ایرانی در ابعاد حماسی، ملی و مذهبی راه‌اندازی شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که با جشنواره نقالان علوی یا همان جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر به دبیری حسین عالم‌بخش علاوه بر فعالیت‌های پیشین خود جای خالی دیگر سازمان‌های فرهنگی و هنری در پردازش و احیای هنرهای نمایشی سنتی ایران پر کرده است، شورای تخصصی نقالی و پرده‌خوانی را نیز با هدف جان دادن به چراغ نیمه روشن هنرهای سنتی نقالی و پرده خوانی در زوایا و ابعاد گوناگون حماسی، ملی و مذهبی راه اندازی کرد.

این شورا متشکل از اساتید و پیشکسوتان نقالی، پرده‌خوانی و شبیه‌خوانی با چاشنی هنرمندان جوان و توانمند است. به این ترتیب هنرمندان جوان این شورا شامل محسن میرزاعلی، مهدی دریایی و حسن مجتبی‌بیگی در کنار استادانی چون امیر صادقی، مرشد ابولفضل ورمزیار و مرشد مهدی چایانی گروه قدرتمندی را برای حفظ، احیا و تربیت هنرمندان این عرصه مهم هنرهای سنتی تشکیل داده‌اند.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در اولین جلسه این شورا که به معرفی اعضای شورا، اهدا حکم آن‌ها و بیان اهداف این فعالیت فرهنگی و هنری حوزه هنری گذشت ضمن قدردانی از پذیرش این دوستان از دعوت وی گفت: هنرهای سنتی ایران دارای سبقه و ریشه‌ای ملی و مذهبی است که سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته است. در حالی که هنرهای سنتی ما بیش از هر هنر دیگری باید مورد توجه قرار گیرد. ما در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خواهان روشن نگه داشتن چراغ کم‌فروغ هنرهای نمایشی سنتی خودمان هستیم و می‌خواهیم به یاری و همفکری شما اساتید و صاحب‌نظران هنر نقالی، پرده‌خوانی و شبیه‌خوانی جان دوباره‌ای به این مهم هنری بدهیم.

زارعی افزود: در پی رسیدگی به موضوعات گوناگون نقالی و پرده‌خوانی از جمله شاهنامه‌خوانی هستیم. به این ترتیب آنچه باید مد نظر این شورا در هنر نقالی باشد پرداخت گسترده و همه‌جانبه به هنر نقالی است.

وی با اشاره به برگزاری محافل و گعده‌های تخصصی و صمیمی در حوزه هنری گفت: فعالیتی ارزشمند در حوزه هنری مرسوم است که هر ماه جمعی از اهالی یکی از هنرهای تخصصی این سازمان دور هم جمع می‌شوند و ضمن ملاقات چهره‌های مختلف هنری در فضای کاری خود به بحث و مبادله نظرات تخصصی می‌پردازند. ما نیز در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نظر داریم تا جمعی از نقالان متخصص شاهنامه‌خوانی را به همین شیوه دعوت کنیم و از دانش و تجربیات‌شان بهره ببریم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان انتظارات خود از این شورا گفت: با برگزاری منظم شورای نقالی و پرده‌خوانی این مرکز انتظار می‌رود مشکلات، بایدها و نبایدها، ظرفیت‌ها و قبلیت‌های داخلی و بین‌المللی این هنر کهن ایرانی کشف و برای رسیدگی به آن‌ها اقدام کنیم. باید این مسائل را درست شناسایی و برای تربیت نیروهای جوان و نسل آینده هنر نقالی تلاش کنیم. تمامی فعالیت‌های ما در مورد نقالی و پرده‌خوانی آنجایی نتیجه خواهد داد که بتوانیم نسل آینده این هنر را برای احیا و زنده نگه داشتن فرهنگ و هنرهای ملی و حماسی خود تربیت کنیم.

زارعی در پایان گفت: ما در این شورا دور هم جمع شده‌ایم تا راهکارهای حرکت درست در این مسیر را تعیین کرده و برای دستیابی به اهداف بلندمدت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این زمینه گام برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *