در جلسه شورای سیاست‌گذاری دوازهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان مطرح شد.

کاظم نظری: جشنواره «شهروند» لاهیجان جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است.


کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در جلسه شورای سیاست گذاری دوازهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان گفت: این جشنواره در دوازدهمین دوره‌اش جایگاه خود را در کشور پیدا کرده و تنها جشنواره تخصصی حوزه «شهروند» در سطح کشور محسوب می‌شود.

به گزارش تئاترفستیوال به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان؛ اولین نشست شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان روز شنبه ششم خرداد ۱۴۰۱ با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، رضا زنده‌دل شهردار و دبیر جشنواره، رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، ، رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، مجید رحمانی معاون هنری اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، نظری معاون عمرانی فرماندار لاهیجان، محمد معافی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان، محمدعلی صادق حسنی رییس انجمن هنرهای نمایشی گیلان و اعضای شورای شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدعلی صادق حسنی رییس انجمن هنرهای نمایشی گیلان و از بانیان این جشنواره طی سخنانی گفت: «جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان پس از طی یازده دوره توانسته است جایگاه خوبی را در تئاتر کشور کسب کند به‌گونه‌ای که یکی از بهترین جشنواره‌ها به شمار می‌آید.»

او افزود: «پیش‌نویس فراخوان آماده‌ شده است و به‌زودی رسانه‌ای خواهد شد تا فرصت مناسب برای علاقه‌مندان جهت ارائه آثار وجود داشته باشد.»

صادق حسنی زمان برگزاری جشنواره را هفته آخر شهریورماه اعلام کرد و خواستار حمایت مدیران شهری و استانی برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره شد.

در ادامه این نشست، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در ابتدای صحبت‌های خود از محمدعلی صادق حسنی به خاطر حمایت از تئاتر شهرستان و استان قدردانی کرد و گفت: «این جشنواره پس از طی یازده دوره و رسیدن به دوازدهمین دوره خود جایگاه خود را در کشور پیدا کرده و نیاز است که تمام دستگاه‌ها پای‌کار باشند چون این جشنواره یک برند برای شهر لاهیجان محسوب می‌شود.»

 او با اشاره به اثرگذاری خوب جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان خواستار آسیب‌شناسی آن در پایان دوره شد تا بتوان برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای دوره‌های بعدی ایجاد کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه سخنان خود گفت: «قرار دادن حوزه‌های دانشگاهی، گپ‌و‌گفت‌های مردمی در خصوص معماری شهروندی، برگزاری کارگاه آموزشی می‌تواند بر غنای این جشنواره بیفزاید.»

نظری همچنین با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان تنها جشنواره تخصصی در حوزه شهروندی در سطح کشور محسوب می‌شود، آمادگی اداره کل هنرهای نمایشی کشور را برای همکاری با جشنواره خیابانی «شهروند» اعلام کرد.

 محمد معافی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان با اشاره به اهمیت تئاتر شهروند گفت: «پیوند عملیات شهرسازی با هنر بسیار پسندیده خواهد بود.

او با اشاره به اینکه محمدعلی صادق حسنی از ایده‌پردازان و مؤسسان این جشنواره بوده و از ابتدا تا به امروز در برگزاری این جشنواره به‌عنوان دبیر اجرایی نقش اساسی داشته است پیشنهاد داد که سردیسی از وی به‌عنوان یکی از مفاخر شهر لاهیجان و  نماد تئاتر شهروند در شهر ساخته و نصب شود.»

 او در ادامه پیشنهاد داد تا آثار برگزیده جشنواره در طول سال از طریق نمایشگرهای مختلف شهرداری و یا به‌صورت زنده در بوستان‌ها و پارک‌ها برای عموم به نمایش درآید.

رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هم ضمن  قدردانی از مدیران شهرستان، لاهیجان را عروس شهرهای گیلان معرفی کرد و افزود: «لاهیجان به‌واسطه غنا و سرمایه‌های عظیم فرهنگی که در بستر آن و مردمانش وجود دارد عروس گیلان شناخته‌ شده است. جشنواره تئاتر شهروند یکی از رویدادهای خوب شهرستان و استان محسوب می‌شود.»

او همچنین اظهار امیدواری کرد که امسال نیز با همدلی و همکاری دست‌اندرکاران بهتر از سال‌های قبل برگزار شود.

مجید رحمانی معاون هنری و سینمایی  اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز گفت: «پیوستگی دوره‌های جشنواره برای ما بسیار حائز اهمیت است.»

او به تقویت برگزاری کارگاه‌ها هم اشاره کرد و افزود: «همانند سال قبل برنامه‌ریزی برای اجراهای نمایش‌ها در شهرهای دیگر که پیش‌تر هم مورد استقبال بوده، حرکت خوبی است.»

 رحمانی در ادامه صحبت‌های خود از نماینده شهرستان لاهیجان خواست تا رایزنی‌های لازم برای کسب اعتبار بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر صورت گیرد.

 در ادامه رضا زنده‌دل شهردار لاهیجان از  تمامی همراهان این جشنواره هم تقدیر کرد و از افزایش اعتبار برای این جشنواره خبر داد.

رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی هم تئاتر را یکی از مظاهر زنده فرهنگی هر شهر عنوان کرد و افزود: «شهری زنده و پویاست که در حوزه هنر پیشگام باشد. لاهیجان قدیمی‌ترین خرده‌فرهنگ‌های استان را دارد و اگر بخواهیم فرهنگ را در مسیری صحیح برای رسیدن به مقصدی مطلوب هدایت کنیم باید به خرده‌فرهنگ‌ها توجه داشته باشیم. فرهنگ عنصر مهمی در ایجاد نشاط اجتماعی به‌حساب می‌آید.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *