جعفر والی به خانه ابدی خود بدرقه شد


پیکر زنده یاد “جعفر والی” صبح امروز در کنار مزار داود رشیدی به خاک سپرده شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، پیکر هنرمند فقید “جعفر والی” صبح امروز دوشنبه ۲۹ آذرماه پس از تشییع از مقابل تالار وحدت، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) با حضور خانواده و هنرمندان و هم نسلان او در عرصه تئاتر به خاک سپرده شد .

در ابتدای این مراسم اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر ،که اجرای مراسم را هم بر عهده داشت اظهار کرد: ما اهالی تئاتر مستقیم و غیرمستقیم وامدار تک ستاره‌های آسمان این هنر هستیم و بی‌هیچ شکی یکی از این ستاره‌های پرفروغ جعفر والی است که فقدان او صدمه‌ای جبران‌ناپذیر است.

او با اشاره به اینکه جعفر والی تا آخرین لحظات عمر خود دست از کار کردن برنداشت، ادامه داد: در روزهای آخر قصد داشت با همراهی ایرج راد و هرمز هدایت نمایشی را بازسازی کند که قبلا با جمشید مشایخی و عزت‌الله انتظامی آن را کار کرده بود و مطمئن هستم که این عزیزان بار او را به سرمنزل مقصود می‌رسانند تا آخرین یادگارش را تقدیم دوستانش کنند.

سپس جمشید مشایخی به ایراد سخنانی کوتاه پرداخت و گفت: از سال ۱۳۳۶ که اداره هنرهای دراماتیک تأسیس شد، جعفر والی به اداره آمد و بعد برای حضور در نمایش «اتللو» به کارگردانی اسکویی از اداره رفت و بعد از پایان اجرا، به اداره بازگشت. در گروه‌بندی هایی که در اداره هنرهای دراماتیک شکل گرفت من با والی همگروه شدم و در حدود ۲۰ نمایش که والی کارگردانی کرد به عنوان بازیگر حضور داشتم.

سپس پیامی صوتی از سوی عباس جوانمرد و نصرت پرتوی به مناسبت درگذشت جعفر والی پخش شد که این پیام به شکل یک نمایشنامه با اجرای این زوج هنرمند و پیشکسوت تئاتر ارائه شده بود.

در ادامه مراسم ، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : آقای والی از بزرگان سپهر تئاتر ایران بود. ایشان ذوق داشت که می خواهد نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» را اجرا کند. ان‌شاء‌الله این کار ادامه خواهد داشت و به صحنه خواهد رفت. هنرمند هر چقدر عمر کند و کار کند، باز هم کم است.

ایرج راد مدیرعامل پیشین خانه تئاتر با ابراز تأسف از اینکه هنرمندانی همچون جعفر والی زحمات زیادی در این مملکت کشیده‌اند که متأسفانه جوانان امروز از کارهای آن‌ها بی‌خبرند، گفت: خوشحالم که آخرین روزهای زندگی جعفر والی را در کنارش مشغول تمرین بودیم و امیدوارم این کار را به همراه دوست عزیزم هرمز هدایت به نتیجه برسانیم، همچنان که جعفر والی کار را هدایت و تحلیل کرد.

اکبر زنجانپور از دیگر هنرمندانی بود که در این مراسم درباره جعفر والی سخن گفت، ، وی یادآور شد: شخصیت هر انسانی در نگاه اوست. جعفر والی نگاه مهربان و عمیقی داشت و آدم را جذب می‌کرد. اولین کار حرفه‌ای من در تئاتر، بازی در نمایش «بام‌ها و زیربام‌ها» به کارگردانی آقای والی بود. یکی از کارهای درخشانی هم که آقای والی کارگردانی و بازی کرد و من هم در خدمت‌اش بودم، نمایش «شنل» بود که این نمایش را در تمام ایران به صحنه بردیم.

وی تأکید کرد: حالم خیلی بد است زیرا که عزیزترین‌ام را از دست دادم و حتما باید به من تسلیت بگویید.

آخرین سخنران مراسم تشییع زنده‌یاد جعفر والی نیز، ناهید طباطبایی بود که به نمایندگی از خانواده والی یادداشتی را بیانگر خاطراتی شیرین از زنده‌یاد والی بود، قرائت کرد.

در پایان با حضور حجت‌الاسلام دعایی نماز بر پیکر زنده‌یاد جعفر والی اقامه شد.

سپس با حضور دیگر هنرمندان حاضر در این مراسم همچون هادی مرزبان، رضا بابک، منیژه محامدی، هرمز هدایت، هوشنگ قوانلو، محسن حسینی، مسعود دلخواه و مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و همچنین علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، پیکر زنده‌یاد جعفر والی به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *