حاشیه های مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی :

یک اختتامیه خوب و مردمی


پس از آنکه اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در فضای بار تالار وحدت برگزار شد و تجربه دلنشینی بود ، برگزاری اختتامیه نوزدهمین دوره جشنواره ، در خیابان بهشت که حضور عموم مردم در آن آزاد بود ، اتفاقات خوشایند و مثبتی در راستای مردمی کردن جشنواره به حساب می آید که همراه با اتفاقات دلچسب و بامزه ای همراه بود :

  • اختتامیه  نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در ۲ بخش برگزار شد . در یک بخش حضور عموم مردم آزاد و در بخش دیگر به مهمانان ویژه اختصاص داشت . بخش اول از ساعت ۱۹:۳۰ در خیابان بهشت برگزار شد و بخش دوم قرار بود ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه سنگلج برگزار شود که مثل همیشه با تاخیر شروع شد .
  • خیابان بهشت به خاطر اختتامیه از ساعت ۱۹ بسته شد و این خیابان مملو شد از هیجان و نشاط  و شادی .
  • در جای جای خیابان بهشت چرخ دستی هایی قرار داشت که افرادی با لباس سنتی ، خوراکی هایی مانند فالوده شیرازی ، هندوانه ، شربت ، آش و … را به مردم تعارف می کردند .
  • اجرای خیمه شب بازی ، سیاه بازی و آیین های نمایشی شهرهای مختلف کشور ، ورزش ها و آیین های پهلوانی ، شهر فرنگ از دیگر بخش های مراسم اختتامیه بود که جذابیت بسیاری برای افرادی که در خیابان بهشت حضور داشتند ، ایجاد کرد .
  • اذان مغرب و عشا توسط یکی از هنرمندان اقامه شد و پس از آن کیک ویژه جشنواره که تصویر پوستر نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی روی آن نقش بسته بود ، توسط داوود فتحعلی بیگی ، دبیر جشنواره بریده شد .
  • در مراسمی که در سالن تماشاخانه سنگلج برگزار شد ، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرام کرمی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی ، داوود فتحعلی بیگی دبیر نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی ، محمدحسین ناصربخت قائم مقام دبیر جشنواره ، نادر برهانی مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، حمید نیلی مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ، دکتر سعادتی شهردار منطقه ۱۲ ، مجید رجبی معمار ، حسین مسافر آستانه ، علی نصیریان ، گوهر خیراندیش ، مریم معترف ، اسماعیل خلج ، آزاده انصاری ، داریوش مودبیان ، اردشیر صالح پور و برخی دیگر از هنرمندان عرصه تئاتر حضور داشتند .

  • در ابتدای مراسم افشین هاشمی که اجرای مراسم بر عهده او بود ، با لحنی طنز به حضار گفت : “قرار بود این مراسم مجری نداشته باشد ولی گفتیم چون جشنواره ی سنتی است ، کمی سنت را رعایت کنیم و مجری داشته باشد . من قرار است آن مجری باشم . همیشه ما با دوستان شوخی می کنیم و یک تقسیم بندی انجام می دهیم . آن هایی که نمایش خارجی کار می کنند ، اسم شان را می گذاریم فرنگی کار ، اسم خودمان را گذاشته ایم سنتی کار و خیلی خوشحالم که در بین مجموعه ای از بهترین سنتی کارهای کشورم هستم .”

  • در بخشی از مراسم افشین هاشمی ، خاطره ای از علی نصیریان تعریف کرد که کاش نسل جوان آن را الگوی خود قرار دهند : “من افتخار این را داشتم که یک بار با آقای نصیریان هم بازی بودم و آرزویم این است که این اتفاق باری دیگر بیافتد . من آدم بدقولی نیستم یعنی در سال هایی که هنوز از سینما یاد نگرفته بودم که دیر آمدن به سر صحنه ، باعث جذابیت است ، سر ساعت برای تمرین می رفتم . اگر تمرین ما ساعت ۶ بود و ما ساعت ۶ وارد تالار می شدیم ، آقای نصیریان ساعت ۶ سر جایشان روی صحنه نشسته بودند .” پس از خاطره ی افشین هاشمی تمامی حضار شروع به تشویق علی نصریان کردند .
  • افشین هاشمی ناگهان در اواسط مراسم اختتامیه گفت : “گرچه این جمله برای ابتدای مراسم بود ولی جمله ی قشنگی است ، به تماشاخانه ی سنگلج ، قدیمی ترین تماشاخانه ی ایران خوش آمدید .” این جمله ی بی وقت هاشمی ، باعث خنده ی حضار شد .
  • یکی از مسائلی که در همه ی اختتامیه ها مطرح می شود ، این است که افرادی که به روی سن می آیند ، کم حرف بزنند . افشین هاشمی هم برای اینکه این موضوع را به همه گوشزد کند ، گفت : ” من به این دلیل تند و سریع حرف می زنم که برای همه ی شما الگو بشوم و کسانی که قرار است بیایند بالا و صحبت کنند  ، کمتر حرف بزنند . اصولا آدم کم حرف بزند ، بهتر است . در این سرزمین اگر زیاد حرف بزنی ، به نفعت نیست! “

بعد هم قبل اینکه وزیر برای سخنرانی روی سن بیاید ، گفت : ” من خیلی اهل فضای مجازی نیستم چون راستش را بخواهید ، می ترسم ، فیلتر است و … ولی ظاهرا آقای وزیر شب ها که ما می خوابیم ، یواشکی به توئیتر سر می زنند و آنجا خیلی خلاصه و مفید حرف می زنند . امیدوارم الانم هم همینطور باشد . ” گفتنی است وزیر محترم ارشاد هم ، روند توئیتر خود را پیش گرفت و طولانی صحبت نکرد .

  • در بخشی که به تقدیر از ۴ پیشکسوت عرصه ی نمایش های ایرانی اختصاص داشت ، در هنگام تقدیر از پرویز سنگ سهیل ، افشین هاشمی به این نکته اشاره کرد که امروز سالروز ورود آزادگان به وطن است  و پرویز سنگ سهیل نیز آزاده است . تماشاگران برای مدتی نسبتا طولانی به تشویق سنگ سهیل پرداختند .

        پرویز سنگ سهیل زمانی که به روی صحنه آمد ، با آنکه وضعیت جسمی مناسبی نداشت ، زانو زد و صحنه را بوسید

  • در پایان مراسم هم پس از رقص فولکلور آذری توسط تعدادی از کودکان و نوجوانان ، از مهمانان اختتامیه با شربت و کیک و شیرینی پذیرایی شد و اینگونه پرونده نوزدهمین جشنواره نمایش های آیین و سنتی بسته شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *