حاشیه های روز پنجم نوزدهمین جشنواره نمایش های آِیینی و سنتی ؛

وقتی اژدهاک سر خود را با درد به زیر افکند


بالاخره نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی هم با حاشیه های ریز و درشت خود به پایان رسید . در آخرین روز جشنواره به غیر از هنرمندانی که به تماشای نمایش ها نشستند ، جالب ترین اتفاق مربوط به نمایش “اژدهاک” به کارگردانی میرعلیرضا دریابیگی بود که می توانید در ادامه این اتفاق را بخوانید :

  • با آنکه در ابتدای اجرا استقبال از نمایش “اژدهاک” نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی میرعلیرضا دریابیگی بسیار خوب بود ، اما در حین اجرا تعداد زیادی از تماشاگران سالن را ترک کردند .

فضای نمایش که به شیوه ای مدرن اجرا می شد ، تقریبا تاریک و سرشار از دیالوگ های دشوار بود که نتوانسته بود در سرگرم کردن مخاطب موفق عمل کند . پس از آنکه مدتی از نمایش گذشت به ناگاه ، نور تغییر کرد و یک سیاه با همان شکل سنتی خود وارد صحنه شد و شروع به آواز خواندن کردن ، عوض شدن فضای نمایش آنقدر برای مخاطب لذت بخش بود که همه شروع به دست زدن و پچ پچ کردن شدند .

سیاه داستان چند باری در خلال نمایش به روی صحنه آمد که یک بار پس آنکه از صحنه خارج شد و نمایش دوباره به حالت رخوت آور خود بازگشت ، یکی از تماشاگران با صدای بلند و برای اعتراض گفت ” ای بابا !!” . میرعلیرضا دریابیگی که خود نقش یکی از اژدهاک ها را بازی می کرد ، با همان لحنی که  دیالوگ های نمایش را ادا می کرد گفت : ” پس از شنیدن این جمله سر خود را با درد به زیر افکندم ” چند لحظه ای سکوت کرد و بعد گفت : ” سپس با درد برداشتم .” این جمله دریابیگی باعث خنده ی همه ی تماشاگران شد .

تماشاگران که در طول اجرای نمایش بسیار خسته شده بودند ، با دست زدن ، تلاش می کردند اعتراض خود را نشان دهند .

دکتر مسعود دلخواه ، گوهر خیراندییش ، پرستو گلستانی و امیر آتشانی از جمله هنرمندانی بودند که به تماشای این نمایش نشستند .

  • شهرام کرمی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی و سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر به تماشای نمایش “سیاه” نوشته علی نصیریان و کارگردانی نسیم تاجی که در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت ، نشستند .
  • حسین جمالی به تماشای نمایش “برخوانی شکر شکن از تلخ کامی های آکل” به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرهادی پور که در کارگاه نمایش تئاتر شهر به روی صحنه رفت ، نشست .
  • دکتر محمدرضا خاکی ، منظر لشگری و مجید رحمتی از جمله هنرمندانی بودند که به تماشای نمایش “جنگنامه غلامان” به نویسندگی و کارگردانی محسن حسینی که در تالار قشقایی به روی صحنه رفت ، نشستند .
  • مدت زمان نمایش “مقصر کیه” به کارگردانی شراره یوسفی که در تالار کوچک تئاتر محراب به روی صحنه رفت ، در جدول ۴۰ دقیقه اعلام شده بود اما در عمل بیشتر از یک ساعت طول کشید .

یکی از نکات جالب توجه در زمان اجرای نمایش “مقصر کیه” حضور تعداد زیادی کودک بود که برای دیدن این نمایش آمده بودند .

  • پس از اجرای نمایش “رختشوشاه” نوشته بابک لطفی و کارگردانی علی یداللهی که در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت ، مادر علی یداللهی به جلوی سن آمد و به پسرش تبریک گفت . علی یداللهی هم روی سن زانو زد و دست مادرش را بوسید .
  • در حالی که در ایام جشنواره ، تعداد انگشت شماری از نمایش های صحنه ای ، بروشور داشتند ، نمایش خیابانی “لیوا” به کارگردانی محمد مظفری که در محوطه تئاتر شهر برگزار شد ، دارای بروشور بود که حرکتی قابل تقدیر محسوب می شود .

تئاتر فستیوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *