حاشیه های اولین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی

حرکات موزون “عروسک ها” با آهنگ امید حاجیلی


در اولین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک ، امروز پنج نقطه از تهران ، حال و هوای جشنواره ای به خود گرفت ؛ مجموعه تئاتر شهر ، تالار هنر ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، تالار حافظ و تالار استاد انتظامی در خانه هنرمندان . اجرای نمایش های صحنه ای و خیابانی در این نقاط همراه با حواشی جالبی بود که می توانید در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

  • در هر جشنواره ی تئاتری ، این نمایش های خیابانی هستند که با جذب خیل عظیم مردم به سمت خود ، حال و هوای خوبی را ایجاد می کنند . این فضا در جشنواره ی تئاتر عروسکی با اجرای نمایش های شاد و همراه با موسیقی و عروسک های رنگارنگ و کوچک و بزرگ ، جلوه ی بیشتری هم به خود می گیرد .

 

  • در اولین روز از جشنواره تئاتر عروسکی هم این شور و نشاط و هیجان در محوطه تئاتر شهر جریان داشت . مرضیه برومند ، دبیر این دوره از جشنواره هم به پاتوق کودک و نمایش های خیابانی سر زد . داوود فتحعلی بیگی هم به تماشای چند اجرای خیابانی ایستاد .

  • عروسک های غول پیکر” حامد زارعان هم در محوطه مجموعه تئاترشهر ، همراه با آهنگ شاد امید حاجیلی  حرکات موزون انجام دادند و جمعیت زیادی دور این عروسک ها جمع شدند و فیلم و عکس گرفتند .

 

  • سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر ، در یک نوبت میزبان نمایش «اسرار کتاب قرمز» به نویسندگی و کارگردانی عادل بزدوده بود . پیش از شروع نمایش عروسک سیاه که توسط دو عروسک گردان ، حرکت می کرد ، در بین جمعیت حاضر در سالن انتظار ، دو آهنگ شمالی خواند و فضای شادی ایجاد کرد .
  • با اینکه این نمایش مختص مخاطب کودک و نوجوان و خانواده هایشان آماده شده بود ، تعدادی از تماشاگران سالن نمایش را در حین اجرا ترک کردند . معلوم نبود ترک سالن این افراد ، به خاطر خستگی از نمایش بود یا دلیل دیگری داشت .

 

  • نمایش «چمدان عجیب» نوشته سولماز رحیم‌زاده و کارگردانی حمیدرضا ذوالفقاری در سالن سایه اجرا شد . این نمایش مختص کودک و نوجوان بود و توانست ارتباط خوبی با مخاطبان خود برقرار کند . در حین اجرا بچه ها دست می زدند و با راوی قصه همراه شده بودند .

 

  • با اینکه معمولا سیل حضور هنرمندان برای دیدن آثار جشنواره ها به روزهای اجرای نمایش های بین المللی محدود می شود و معمولا از نمایش های ایرانی استقبال چندانی نمی شود ،  اجرای روز نخست نمایش «منو نمی‌بره» به نویسندگی، کارگردانی و طراحی زهرا صبری در سانس دوم میزبان علی عابدی و منوچهر اکبرلو بود .

 

  • نمایش «زنگ تفریح ما» به کارگردانی فاطمه سلجوقی ، نه تنها زنگِ تفریحِ ( ! ) نبود بلکه حوصله ی تماشاگران را هم سر برده بود . برای دیدن این نمایش که در بخش تجربه در پلاتو اجرا به روی صحنه رفت ، باید هر تماشاگر به تنهایی وارد سالن می شد و بقیه تماشاگران در سالن انتظار منتظر بازگشت تماشاگر قبلی می ماندند .

  • «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» به کارگردانی فریبا دلیری برای آخرین‌بار در تالار هنر میزبان کودکان و نوجوانان بود . این نمایش که اجرای عمومی خود را دقیقا قبل از آغاز جشنواره به ‌اتمام رسانده بود، در بخش مهمان این دوره از جشنواره حضور داشت .
  • فربد فرهنگ ، بازیگر تئاتر به تماشای این نمایش نشست .
  • نکته قابل توجه دیگر این نمایش ، اجرای کاملا به موقع و با نظم تالار هنر بود .

 

  • تنها نمایش صحنه‌ای که در بخش بین‌الملل به روی صحنه رفت ، «سیه موی و جلالی» با نویسندگی و کارگردان محمد آیریک از کشور افغانستان بود که متاسفانه با توجه به نوع خاص اجرای آن ، در انتخاب سالن ، از سوی مسئولین جشنواره بدسلیقگی رخ داده بود . بهتر بود این اپرای عروسکی به جای اجرا در تالار حافظ در تالار فردوسی که مختص اینگونه نمایش ها است ، به روی صحنه می رفت تا مخاطبان ، دید بهتری نسبت به اتفاقات روی صحنه داشته باشند .

 

  • سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان هم در روز نخست جشنواره ، میزبان «آنتیگونه» و «سیا» در بخش تجربه بود که با استقبال چندانی رو به رو نشد و این تالار هنوز حال و هوای جشنواره ای به خود نگرفته است .

۳ نظر ثبت شده است .

  1. alireza20000 گفت:

    خانه هنرمندان من دیروز هم که رفتم باز هم خلوت بود البته بیچاره تو طول سال هم چنان خبر خاصی توش نیستاااا

  2. mona_sweetygirl گفت:

    farbod farhang pesare dariush farhange ?

  3. محبی گفت:

    نمایش اسرار کتاب قرمز خیلی عالی بود کاش افرادی مثل عادل بزدوده رو بیشتر توی تئاتر داشتیم . افسوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *