وقتی حجه الاسلام زم زیر تابوت اسفندیار را گرفت / حاشیه های روز چهارم فجر سی و چهار


سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر مثل هر رخداد هنری و اجتماعی دیگری با حاشیه هایی همراه است ، حاشیه هایی که خواندن آنها هم برای مسئولین و هم برای مخـــــاطبین تئاتر و صد البته برای رصد کنندگان رخدادها و امور فرهنـــــگی و هنری خــــالی از لطف نیست .

حاشیه ها همیشه برای مخاطبین جذاب تر از متن هستند .

تئاتر فستیوال

  • طبق جدول اجرای نمایش های خیابانی و محیطی نمایش خیابانی “چارودار” امروز باید در محوطه خانه هنرمندان اجرا می شد که علی رغم این برنامه ریزی به عنوان اولین اجرای خیابانی – ساعت ۱۶ – در محوطه تئاتر شهر اجرا شد .  کارگردان نمایش علت این تغییر را نبود فضای کافی در محوطه باغ هنر (خانه هنرمندان) عنوان کرد . این اتفاق در حالی افتاد که این تغییر اطلاع رسانی قبلی نشده بود و گویا داوران بخش خیابانی برای ارزیابی این کار ، اشتباها به خانه هنرمندان رفته بودند .
نمایش خیابانی "عروسک ها عاشق می شوند"

نمایش خیابانی “عروسک ها عاشق می شوند”

  • نمایش خیابانی “عروسک ها عاشق می شوند” به کارگردانی سمانه موسوی در جذب مخاطب بسیار موفق عمل کرد . در نیمه های اجرای این نمایش خیابانی ، هوا بارانی شد و تماشاچیان نه تنها متفرق نشدند ، بلکه اصرار کردند اجرای نمایش ادامه پیدا کند و خودشان به سن حوض محوطه تئاتر شهر نزدیک شدند تا کمتر خیس شوند .
نمایش خیابانی "موضوع انشا تابستان جنگ ، کجا بوده اید"

نمایش خیابانی “موضوع انشا تابستان جنگ ، کجا بوده اید”

  • نمایش خیابانی “موضوع انشا: تابستان جنگ ، کجا بوده اید ؟” به کارگردانی بهنام کاوه نیز با استقبال خوب تماشاگران همراه شد و محوطه تئاتر شهر مملو از جمعیت بود . در حالی که نمایش فرمی “سرباز ها” به کارگردانی صوفیا برسزی از مجارستان نتوانست در این امر موفق باشد .
نمایش خیابانی "سرباز ها"

نمایش خیابانی “سرباز ها”

  • بازیگران نمایش “سربازها” پس از اجرای صحنه ای روی حوض محوطه تئاتر شهر ، جلوی درب اصلی تئاتر شهر ایستادند و گویی نگهبان تئاتر شهر شدند.
  • اجرای اول نمایش “راه مهر ، راز سپهر” به کارگردانی شکرخدا گودرزی مشتاقان زیادی را به سوی تالار اصلی تئاتر شهر کشاند . از هنرمندان نیز هادی مرزبان ، فرهاد قائمیان ، ژیوار شیخ الاسلامی ، حبیب دهقان نسب ، زهرا سعیدی ، احمد مسجد جامعی ، لوریس چکناواریان و حجه الاسلام زم به دیدن این نمایش نشستند .
  • در صحنه ای از نمایش “راه مهر ، راز سپهر” ، چرخ تابوت چرخدار از آن جدا شد و لبه ی سن گیر کرد . بازیگران در حین اجرا هرچه تلاش کردند نتوانستند آن را جدا کنند تا اینکه حجه الاسلام زم که در ردیف اول تماشاگران نشسته بود ، بلند شد و آن را جدا کرد . این حرکت وی با تشویق تماشاگران همراه شد .
  • این صحنه از نمایش که قرار بود با ایجاد فضای حزن آلود بر تماشاگران تاثیر بگذارد ، با دست زدن و تشویق آنها ، تاثیر صحنه از دست رفت و جــو ، عوض شد .
نمایش "راه مهر ، راز سپهر"

نمایش “راه مهر ، راز سپهر”

  • پس از اجرای نمایش “راه مهر ، راز سپهر” با وجود چهره های زیادی که برای دیدن نمایش در سالن حضور داشتند ، کارگردان از سن پایین آمد و علی رغم میل لوریس چکناواریان ، با اصرار فراوان او را به روی صحنه برد .
  • شکرخدا گودرزی پس از تشکر از حضور تمامی میهمانان ، اجرای نمایش را به همشهری خود لوریس چکناواریان تقدیم کرد .
  • مهدی شفیعی ، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی ، رضا بابک ، هرمز هدایت ، حسین مسافرآستانه ، حسین کیانی ، خسرو احمدی ، جهانبخش سلطانی ، علی احمدی ، علی شادمان  و رضا مولایی به دیدن نمایش “بازی سایه” که از کشور ژاپن در تالار وحدت اجرا شد ، نشستند .
  • سازهای گروه موسیقی نمایش “سند چشم انداز” روز گذشته  در حوالی میدان انقلاب دزدیده شد و آنها برای اجرای امشب نمایش خود مجبور شدند ساز قرض کنند  . آنها این اتفاق را در دیالوگ های نمایش گنجانده بودند .
  • سعید اسدی ، کیوان نخعی ، مهرداد کوروش نیا و نوید محمدزاده میهمانان این نمایش  بودند .
  • اجرای نمایش “مجلس قربانی سنمار” اولین اجرای تئاتر پس از بازسازی کامل سالن قشقایی در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر بود .
  • مریم معترف هم به دیدن این نمایش به کارگردانی شیما جوادپور نشست .
  • نمایش “هتلی ها” به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ که چندی قبل از جشنواره ، اجرای عموم رفته بود با تغییر بازیگر برای اجرای جشنواره همراه بود . در دو شب اجرای این نمایش کمند امیر سلیمانی جایگزین آناهیتا همتی شده است .
  • سعید امیر سلیمانی ، علی عابدی ، نوید جهانزاده و پژمان جمشیدی از میهمانان امشب “هتلی ها” بودند .
  • حمیدرضا آذرنگ ، کارگردان این نمایش ، اجرای امشب را به خانواده امیرسلیمانی تقدیم کرد و از کمند امیرسلیمانی که طی دو هفته با گروه همراه شد ، تشکر کرد .
  • گویا با تمام سخت گیری های ایرانشهر برای ورود مردم به سالن که گاهی با چاشنی بی احترامی نیز همراه می شود ، افرادی با بلیت های جعلی وارد سالن شده بودند که قبل از شروع نمایش “هتلی ها” سر و صداهایی از بیرون سالن در اعتراض به این که از یک جایگاه دو نفر بلیت داشتند ، بلند شده بود . با شروع نمایش و بسته شدن درب سالن نتیجه اعتراضات مشخص نشد .

۳ نظر ثبت شده است .

  1. fariba گفت:

    merc babate pusheshe khubetoon

  2. تیاتر زده گفت:

    ایرانشهر ما رو هم اذیت کرد موقع رفتن تو سالن .
    تازه ما بلیت هم داشتیم !
    همیشه حراست اونجا همینه …
    مسیولین پاسخگو باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *