در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

حسین کیانی :خیمه شب بازی می تواند تبدیل به درام ملی شود .


نمایش” پهلوان کچل ۱۸ عیاری ” به کارگردانی علی محمدی یکی از نمایش های اجرا شده در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی بود .

حسین کیانی ، نویسنده و کارگردان تئاتر که سال ها در زمینه نمایش های ایرانی فعالیت کرده است ، به تماشای این نمایش نشست . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال ضمن پرسیدن نظر وی در رابطه با این نمایش ،  درخصوص نمایش ایرانی ” خیمه شب بازی ” نیز گفت و گویی انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

 

حسین کیانی درباره نمایش” پهلوان کچل ۱۸ عیاری ” گفت : اینگونه تلاش ها می تواند به تقویت بنیان های نمایش ایرانی کمک کند . نمایش هایی که دوره ای در اوج بودند و بنا به دلایل اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی نزول کرده اند و از بین رفته اند و نمایشگران آن ها نتوانسته اند این تجربه ها را به نسل بعد منتقل کنند . ما نتوانسته ایم حتی این نمایش ها را به شکل موزه ای حفظ کنیم .

وی افزود : این نمایش برگرفته از داستان های ” پهلوان کچل ” بود که از جمله داستان های معروف نمایش خیمه شب بازی است و سعی کرده ، به صورت دراماتیک با داستان برخورد کند و درام را وارد این عرصه کند . این نوع نمایش ها معمولا حاوی درام به مفهوم اصولی و واقعی نیستند ، هرگونه تلاشی در این زمینه بسیار خوب است که بتواند نسل جدید و نمایشگران و تئاتری های ما را با اینکه به اشکال دیگری از تئاتر کار می کنند و آشنایی کمتری با این گونه نمایشی دارند و همچنین نمایشگران و علاقه مندان به تئاتر را آشنا کنند . این گونه از نمایش ها در ادامه می تواند تبدیل به درام ملی شود ، درام هایی که درام معاصر و ملی ایران را تقویت کند .

کار گردان نمایش ” تئاتر سعدی ، تابستان سی و دو ” همچنین در خصوص شکل گیری درام ملی توضیح داد :  ما باید بتوانیم از ظرافیت ها و بنیان های این درام برای شکل دادن به آن درام ملی استفاده کنیم ، مسئله ای که مدنظر خیلی ها از جمله استاد عباس جوانمرد ، بهرام بیضایی و دیگرانی بوده است که در این راه تلاش کرده اند . با استفاده از اینگونه نمایش های سنتی ، درام ملی را شکل دهند  .

کیانی در این رابطه اضافه کرد : به نظر من تلاش قابل قبولی است . طبیعی است که جوان هستند و تجربه بالایی ندارند ولی با این وجود مسیر را غلط نرفته بودند . مسیر درستی در پیش گرفته اند . باید در این مسیر بیشتر تقویت شوند و تجربه کسب کنند . تماشاچی هم به راحتی ارتباط برقرار می کند چون این نوع نمایش ها ریشه در فرهنگ بومی و ملی دارد و عناصر سازنده آن عناصر آشنایی برای تماشاگر هستند ، بنابراین به راحتی ارتباط می گیرد و تا پایان نمایش همراهی می کند .

حسین کیانی با اشاره به تعداد کم اجراهای نمایش خیمه شب بازی اظهار داشت : به نظر من ، ” پهلوان کچل ۱۸ عیاری ” تلاش پسندیده و ستودنی است . در جشنواره امسال از این قسم کارها – نمایش خیمه شب بازی – فقط همین یک نمایش است که در صحنه اجرا می شود . بقیه همگی محیطی بوده اند . برای تقویت این گونه ی نمایشی باید یک دبیرخانه ویژه به غیر از دبیرخانه تئاتر عروسکی ، بنیان گذاشته شود و تبدیل به حرکتی شود که همواره بتوانیم اجرای این نوع نمایش ها را در طول سال ببینیم . باید سالنی اختصاص داده شود چون نمایشگران زیادی هستند که به اجرای اینگونه نمایش ها علاقه دارند .

وی درباره پتاسیل هایی که نمایش های خیمه شب بازی در شکل دادن به درام ها و قصه های به روز و تازه دارند گفت : این نمایش ها جای کار زیادی دارد . حتی اگر متون موجود هم اجرا شوند ، جذابیت دارد . اگر این متون در پروسه های کارگاهی تبدیل به درام شوند ، باز هم جذابیت دارند . این کارها باید در طول سال به طور مستمر و مداوم صورت گیرد . بچه هایی هستند که مشتاقانه دوست دارند کار کنند و این گونه نمایش را زنده نگه دارند . به نظر من اگر می خواهیم که بخشی از نمایش ملی را احیا کنیم و داشته باشیم ، جزو ملزومات و واجبات نمایش ماست .

او در پایان افزود : امیدوارم که علاقه مندی تماشاگر از طرف مسئولین و کسانی که می توانند به احیای این نوع نمایش ها کمک کنند ، درک شود و بخشی از برنامه هایشان این باشد که این نوع نمایش ها را جدی بگیرند و احیا کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *