حضور “هملت کور” ایرانی در جشنواره ادینبورو


نمایش ˝هملت کور˝ به کارگردانی رامین گری و نویسندگی نسیم سلیمان‌پور در جشنواره فرعی ادینبورو اجرا می‌شود.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از هنرآنلاین، رامین گری کارگردان تحسین‌شده تئاتر و اپرای بریتانیا در گفت‌وگو با پایگاه خبری تئاتر بریتانیا با اشاره به اجرای نمایش “هملت کور”، کلیت نمایشنامه را حاصل کار مشترک و همفکری خود با نسیم سلیمان‌پور دانست.

او یکی از مشکلات تولید این کار را دشواری سفر سلیمان‌پور به بریتانیا عنوان کرده که : “باعث شد نتوانیم او را تمام مدت در کنارمان داشته باشیم. به همین  خاطر ایده و طرح این کار را از راه دور و با تماس‌های پراکنده در طول چند سال گسترش دادیم. او بالاخره موفق شد زمان اندکی را در کنار ما باشد، اما نتوانست مدتی زیادی بماند. من همان دوره از او خواستم تا گفتارهای پخش‌شده در صحنه را خودش از روی متن بخواند تا ما با ضبط صدایش، بتوانیم صدای نزدیکترین فرد به متن را توی صحنه داشته باشیم. این صدای نویسنده تا سرحد امکان به مفهوم درونی و حس متن نزدیک است.”

رامین گری یک انگلیسی ایرانی‌تبار است. او در لندن به‌دنیا آمده و اجرای آثار موفقی چون “وقایع” را در جشنواره ادینبورو، در کرنامه خود ثبت کرده است. “وقایع” در سال گذشته میلادی چندین جایزه را در این جشنواره برده و امسال رامین گری با تولید نمایش “هملت کور” در گروه تئاتری ATC امیدوار است موفقیت سال گذشته را تکرار کند. او مدیر هنری ATC هم هست.

به گفته گری، “هملت کور” پس از اجرا در ادینبورو و اعمال تغییرات احتمالی یک تور کوتاه به شهرهای مختلف بریتانیا خواهد داشت و در صورت بازخورد مناسب، احتمال اجرای این نمایش در دیگر نقاط جهان نیز وجود دارد.

جشنواره هنری فرعی ادینبورو (The Fringe) سال ۱۹۴۷ به‌ عنوان رقیبی برای جشنواره بین‌المللی تئاتر ادینبورو کارش را در پایتخت اسکاتلند آغاز کرد. این جشنواره با گذشت سال‌ها به‌مرور گسترده‌تر از گذشته شد و اینک با میزبانی بیش از ۲۰۱۲ رویداد هنری، بزرگترین جشنواره هنری جهان محسوب می‌شود، هرچند همچنان عنوان فرعی را همچنان برای بازشناسی و فاصله از جشنواره بین‌المللی تئاتر ادینبورو حفظ کرده است.

این جشنواره از دهم مرداد آغاز شده و به مدت ۲۵ روز ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *