دکتر مسعود دلخواه در نشست خبری نمایش « شاه لیر» عنوان کرد :

استقبال مخاطبان ، ارزشی است که بدون توجه به تجارت گیشه باید درک شود .


نشست رسانه‌ای نمایش «شاه لیر» به کارگردانی مسعود دلخواه  ۲۷ آذر  با حضور کارگردان و بازیگران نمایش در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش تئاتر فستیوال ، نشست رسانه‌ای نمایش «شاه لیر» به کارگردانی دکتر مسعود دلخواه، روز سه‌شنبه ۲۷ آذر  با حضور کارگردان و بازیگران نمایش برگزار شد.

مسعود دلخواه در ابتدای این نشست گفت:‌ «شاه لیر» پل ارتباطی مردم با تئاتر است که می تواند مردم را به سمت نمایش بکشاند، بذر نمایش شاه لیر از زمان دانشجویی من کاشته شده است تا به امروز به عمل رسیده است. افراد زیادی در این پروژه کمکم کردند. آقای مهدی سلطانی یکی از شانس‌های من در این کار است چون تعداد کسانی که می توانتد نقش شاه لیر را بازی کنند کم هستند.

در ادامه نادر مشایخی در مورد موسیقی «شاه لیر» گفت: تجربه خوبی بود. مطمئنم نمایش شاه لیر تا آخر خوب پیش می‌رود. چیزی که اجازه داد در این جایگاه بنشینم؛ گرفتاری فرهنگی است. اصحاب رسانه کجا هستند؟ چرا ما نباید تبلیغات کنیم. مگر در سال چند تا کار خوب هست تا تماشاچی را به سمت تئاتر بکشانیم. مسئله کلی جامعه این است که ارتباط مردم با تولیدات فرهنگی قطع شده است.

ناصر عاشوری؛ بازیگر نمایش «شاه لیر» در ادامه این نشست اظهار کرد‌ : این نمایش سومین تجربه من با دلخواه است به عنوان بازیگر مهم است زبان کارگردان را بفهمم تا بتوانم در راستا اثر خلاقیت را بروز دهم.

خسرو شهراز نیز گفت:‌ اشاره‌ای به راه دشوار این گروه می کنم که دامن گروه و تئاتر را گرفته است. تمرینات سختی داشتیم که زمان زیادی برای آن گذاشتیم. خوشحالیم از این اتفاق چون که مردم به شدت راضی بودند. من دلخواه را از ۸۴ می‌شناسم و بعد از آن بیشتر باهم آشنا شدیم و کار مفیستو را خیلی دوست داشتم و دوبار این کار را دیدم و بی نهایت لذت بردم.

محمدرضا علی اکبری؛ از بازیگر «شاه لیر» در بخش بعدی این نشست گفت: این نمایش دومین تجربه‌ام با دکتر دلخواه بعد از نمایش مفیستو بود و ایشان استاد راهنما من در دانشگاه بودند. نمایش شاه لیر برایم ارزشمند است چون در جمع بازیگرانی هستم که باعث انگیزه من در این راه هستند و نیازی به اسم نیست و همه هنرمندان شاه لیر که در کنارشان هستم باعث افتخار من هستند.

دلخواه نیز در ادامه توضیح داد : مسائل مالی در گروه من بسیار شفاف است. من از استقبال مخاطبان و واکنش هایی که مردم تهران و شهرستان‌ها نسبت به این نمایش داشتند؛ ارزش هایی است که بدون توجه به تجارت گیشه باید درک شود. ما از الان می‌فهمیم که مسیر تئاتر به کدام سمت می‌رود. ما تلاش کرده ایم دانشجویان و افرادی که از این نمایش لذت ببرند را به صحنه بیاوریم؛ ما نیاز به حمایت از سوی مسئولین داریم.

کارگردان نمایش «شاه‌لیر» درباره مصدومیت بازیگر نمایش گفت: افرادی بودند که خسته و دچار سانحه در صحنه شده اند و خداروشکر که حادثه علی اکبری به خیر گذشت. البته ما همه ی بازیگران را تا آخر اجرا بیمه کرده ایم و بعد آن نیز متوجه شدیم که خود سالن بیمه دارد.
من از مسئول تئاتر شهر انتقاد دارم که چرا این موضوع را از قبل از شروع نمایش به ما نگفته است و ما از اول تمرینات تا امروز هزینه کرده ایم.
بازیگران «شاه‌لیر» در حال حاضر دوتا بیمه دارند هم از تئاتر شهر هم از طرف‌گروه. بهتر است ما این موضوعات را بدانیم.

نادر مشایخی نیز در همین ارتباط بیان کرد: طولانی بودن مدت زمان نمایش عادی است و من فکر نمی کنم عادت تماشاگر ایرانی کوتاه بودن نمایش باشد.
هرچه سرعت ما بیشتر باشد کم تر فکر می کنیم. در خارج کشور این موصوعات عادی است و هشت ساعت اجرا هست یا ۱۲ ساعت برنامه و این شگرد سرمایه گذاری روی تفکر است. ما هرچه زمان داشته باشیم بیشتر فکر می کنیم.

مهدی سلطانی؛ بازیگر نمایش هم درخصوص مدت زمان اجرای «شاه‌لیر» گفت: کار اگر خسته کننده باشد پنج دقیقه اجرا هم زیاد است، اما اگر جذاب باشد چهار ساعت هم کم است. تماشاگر ایرانی اگر احساس کند کاری را که می‌ببیند مفید و ارزشمند است تا پایان آن تماشا می کند اما اگر جذاب نباشد صبر هم نمی‌کند. در اروپا کارهایی است که از غروب تا طلوع طول می کشد و مردم غذاهای خود را آنجا می‌برند. کسانی که به تماشای تئاتر نمی‌آیند ترس از زمان دارند و کسانی که می‌آیند دنبال مفاهیم تئاتر هستند. موسیقی کار جذابیت کار است و استاد مشایخی و موسیقی او اجازه خستگی نمی‌دهد.

الهام پاوه نژاد نیز در ادامه گفت:  چرا نباید بگوییم تماشاگر چهار ساعت تئاتر ببیند؟ تئاتر خوب باید زمان زیاد داشته باشد تا به خوبی درک شود. ما باید مردم را از نظر فرهنگی تربیت کنیم. چند سالی از کار در تئاتر شهر گذشته و الان شرایط تئاتر شهر بسیار سخت و مشکل است و از مسئولین که در راس قرار دارند خواهش می کنم از هزینه های اصافی کاسته تا به بخش فرهنگی کشور یعنی تئاتر شهر و پابرجا نگه داشتن ساختمان اصلی و خانه تئاتر کشور زحمت بکشند، بازسازی کنند. باور دارم اگر رسیدگی نشود نمی توان حتی نمایش یک ساعته را روی صحنه برد. به جای ساخت سالن های کوچک باید سالن اصلی رسیدگی شود و به بخش فرهنگی مملکت رسیدگی شود.

بهاره رهنما درباره نمایش «شاه‌لیر» گفت:  این نمایش چهارمین تجربه من با آقای دلخواه است و او را جدا از هنرشان به خاطر انسانیت‌شان دوست دارم . نه تنها «شاه لیر» بلکه کسی که «مفیستو» را کار کردند نباید حتی یک جای خالی در نشست خبری ایشان باشد. درس بزرگی در این نمایش به‌دست آوردم.  خیلی خوشحالم که در کنارشان بودم. نقش جذابی داشتم و من به خاطر صلح طلبی جنگجو نیستم و زمانی توانستم این نقش را بازی کنم که تصمیم گرفتم پیش داستانی را برای خودم درست کنم که شاه لیر پدر من است و به مادرم خیانت کرده است و حالا من انتقام می‌گیرم.

مسعود دلخواه در پایان نشست افزود :‌ هر تئاتر برای هر کسی نیست، تئاترها مخاطب خودش را جذب می‌کند اما تئاتری، تئاتر است که عوام و خواص را به سمت خود جذب کند مثل آثار شکسپیر . ما به تنوع سلیقه معتقد هستیم اما جهت گیری سیاست‌های فرهنگی ما به نحوی است که باید از تئاترها حمایت کنید. ادعاها باید با عمل یکی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *