شبیه خوانی مجلس « کین ایرج» برای نخستین بار در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی


مجلس شبیه خوانی « کین ایرج» کاری از گروه شبیه خوانی متوسلین به حضرت علی اکبر (ع) شهرستان گرمسار می‌باشد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، این مجلس برای اولین‌بار و بر اساس برداشتی آزاد از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی و با نگاهی به طومارهای نقالی توسط علی عزیزی سروده شده است. این مجلس به داستان خونخواهی منوچهر از سلم وتور می پردازد.

فریدون سه فرزند به نامهای ایرج ، سلم و تور داشت و مملکت خود را بین سه فرزند تقسیم نمود. ایرج که پادشاه ایران شده بود از سوی برادران خود مورد حسد قرار گرفت و به دست ایشان به قتل رسید. از ایرج نواده‌ای به نام منوچهر به یادگار ماند که توسط فریدون پرورش می‌یابد و جوانی برومند و جنگاور می‌شود. سلم و تور لشکری را برای نبرد با منوچهر و ایرانیان مهیا می‌کنند. منوچهر در مقابل توطئه سلم و تور که به مرزهای ایران حمله ور شده‌اند عازم میدان نبرد می‌شود.

تور بدست منوچهر کشته می‌شود و سلم که در مقابل منوچهر یارای ایستادگی ندارد از دیو سفید و لشکرش مدد می خواهد. لشکر دیوان عازم جنگ با ایرانیان می‌شوند. منوچهر توان مقابله با آنها را ندارد و از فریدون کمک می‌خواهد. فریدون نیز گرشاسب، (استاد منوچهر) را به میدان نبرد گسیل می دارد. دیو سفید در نبرد با گرشاسب مغلوب می‌شود و به سوی مازندران فرار می کند و سلم نیز بدست منوچهر کشته می شود. لشکر ایران پیروزمندانه به نزد فریدون باز می گردند و منوچهر پادشاه ایران می شود.

این مجلس برای نخستین‌بار توسط علی عزیزی سروده و شبیه گردانی شده است. علی عزیزی پیشتر مجلس شبیه خوانی «ضحاک ماردوش» را بر اساس داستان شاهنامه تالیف و شبیه گردانی کرده بود که به عنوان یکی از مجالس برگزیده شبیه خوانی در شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایشهای آیینی سنتی به نمایش درآمد.

وی معتقد است: شیوه اجرایی شبیه خوانی بستر و قالب اجرایی بسیار مناسبی برای به نمایش در آوردن داستان‌های کهن ایرانی است . همانطور که گفته شد این مجلس برداشتی آزاد از داستان شاهنامه است. آنچنان که نقالان نیز در روایت داستانهای شاهنامه تغییراتی متناسب با شیوه روایی خود اعمال می کردند به نظر می‌رسد برای اقتباس از داستانهای کهن ایرانی در شیوه اجرایی شبیه خوانی نیز می‌بایست تغییراتی متناسب با رسانه جدید اعمال گردد تا اثرحائز ارزش‌های روایی و نمایشی گردد.

گروه شبیه خوانی متوسلین به حضرت علی اکبر (ع) شهرستان گرمسار از سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را آغاز نموده و تاکنون در ۵ دوره از جشنواره نمایش های آیینی سنتی به عنوان گروه منتخب شرکت داشته است.

علی عزیزی شبیه گردان و مسئول این گروه متولد ۱۳۵۸ (آبادان) و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی انیمیشن از دانشکده سینما تئاترِ دانشگاه هنر می‌باشد که علاوه بر فعالیت اجرایی در حوزه شبیه خوانی مقالات متعددی در حوزه پژوهش هنرهای آیینی سنتی و به ویژه هنر شبیه خوانی تالیف نموده است.

هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از ۴ الی ۱۰ شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *