صوفیا برسزی : “دگردیسی پروانه شدن به فرهنگ ایرانی نزدیک است”


نمایش “دگردیسی پروانه شدن” به نویسندگی و کارگردانی صوفیا برسزی کاری از کشور مجارستان در دو روز اول سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار مولوی به روی صحنه رفت . برسزی امسال با دو اثر صحنه‌ای و یک اثر خیابانی در این جشنواره شرکت کرده است . نمایش “دگردیسی پروانه شدن” در بخش تئاتر ملل و مسابقه بین الملل در جشنواره حاضر شده است . به این بهانه تئاتر فستیوال مصاحبه ای با کارگردان این نمایش ترتیب داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

نسترن داوودی – تئاتر فستیوال : صوفیا برسزی در رابطه با نحوه حضورش در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار تئاترفستیوال گفت : ” خیلی وقت بود که در مورد برگزاری این جشنواره در ایران شنیده بودم و در چند سال گذشته یکی از همکارانم نیز دراین جشنواره شرکت کرده بود و من هم خیلی دوست داشتم که مانند او در این جشنواره شرکت کنم و از طریق یک خانم دو رگه مجارستانی-ایرانی با تئاتر ایران آشنایی پیدا کردم و او بسیار به من برای ترجمه متن کمک کرد و از طریق او با تئاتر ایران آشنا شدم .”

او دلیل انتخاب این متن و اجرای نمایش “دگردیسی پروانه شدن” را در جشنواره تئاتر فجر نزدیک بودن متن به فرهنگ ایران بیان کرد و گفت : ” چون در پایان نمایش ما از لباس های تیره استفاده می کردیم به نظرم آمد که این کار به فرهنگ ایران نزدیک است و به همین خاطر این متن را انتخاب کردم.”

کارگردان نمایش “دگردیسی پروانه شدن” با اشاره به نحوه شکل گیری نمایش گفت : ” این نمایش به این دلیل قسمت ها و کاراکترهای زیادی که دارد ابتدا به صورت خیابانی اجرا می شد و ما سعی می کردیم از چیزهای مختلف در طبیعت عکس بگیریم تا ببینیم چگونه می توانیم از این اشیا و موجودات یک کاراکتر بسازیم . وقتی کارمان رونق گرفت به ما اجازه اجرای عموم در داخل سالن هم داده شد .”

برسزی درباره اجراهای پیشین این نمایش گفت : ” در مجارستان اجرای صحنه ای و در آمریکا اجرای خیابانی این کار را داشتیم همچنین در هلند و آلمان نیز این نمایش را به صورت اجرای فضای باز اجرا کردیم .”

این کارگردان به اجرای نمایش “سطح زنده” در پنجمین روز جشنواره در تئاتر مولوی اشاره کرد و در رابطه با سبک اجرایی و استفاده از پوشش های کشسانی گفت : “اجرای سطحی که در چند روز آینده در این سالن اجرا خواهد شد ، دقیقا همانند این اجراست البته ما همیشه با لباس های کشسانی کار نمی کنیم ولی بیشتر اجراهایی که انجام می دهیم به صورت جلوه های تصویری است و در اجرا از ویدئو پروجکشن و عکس استفاده می شود .”

صوفیا برسزی در پاسخ به این که آیا در انتقال پیام به مخاطب موفق بوده یا خیر گفت : “من خودم هم کنجکاو هستم تا این موضوع را بفهمم “

کارگردان مجارستانی در پایان در رابطه با اجرای نمایش “دگردیسی پروانه شدن” در جشنواره تئاتر بین المللی فجر گفت : ” این اجرا به دلیل طراحی دکوری که دارد کار بسیار سختی است و من بسیار خسته هستم  ولی خوشحالم که در نهایت توانستیم این کار را در ایران انجام دهیم .”

۵ نظر ثبت شده است .

  1. Tooti گفت:

    امسال سه تا کار لژ مجارستان داریم . چه خبره آخه ؟

    • مهیا گفت:

      تازه خبر ندارین پس ، خود این خانوم سه تا کار داره . اونوقت به خود ما یکمار هم نمی رسه . ولی یکی از مجارستان می تونه هم زمان سه تا کار تو جشنواره ما اجرا بره !!!

  2. مرجان گفت:

    من وقتی با ایشون صحبت کردم گفتن انتخاب این اثر دو تا دلیل داشته یکی اینکه بیشترین تصویر توش استفاده شده و در نتیجه دیالوگ کمتری داشته و دوم پوشش سر بازیکرای زن بوده که فکر می کرده تو ایران اینطوری قابل پسند باشه ایشون اصلن به رنگ تیره اشاره نکردن کمااینکه پارچه هایی که تن بازیگرا بود رنگی بود!

  3. عباس میری گفت:

    ببخشید من دقیقا نفهمیدم ، چون از لباس تیره استفاده کردن ، به فرهنگ ما ایرانی ها نزدیکن ؟؟

    • حسین گفت:

      نه خیر ، این خانوم کافی بود یه سرچ تو اینترنت می کرد یا از همون دوستش که قبلا جشنواره اومده بود می پرسید که می فهمید ایران اینجوری نیست . اتفاقا خیلی خوب هم نی دونسته ، داره ما رو دست می ندازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *