عالی زاد مسبب انصراف مرزبان از جشنواره تئاتر فجر


عالی زاد- مرزبان

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از هفت گاه،، در چند سال اخیر نحوه برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر به گونه ای بوده که از حضور پیشکسوتان عرصه ی تئاتر در آن خبری نبوده است و اکثر آنها از نحوه ی برگزاری جشنواره شاکی بوده اند و از حضور در آن امتناع کرده اند. چندی پیش با آقای کاظم هژیرآزاد که یکی از پیشکسوتان عرصه ی تئاتر هستند، به گفتگو پرداخته بودم، ایشان انتقادهای اساسی ای نسبت به برگزاری جشنواره تئاتر فجر داشتند و معتقد بودند معمولا نهایتا نمایش ها به صورت ناقص به روی صحنه می روند و به دلیل مشکلاتی که در این جشنواره وجود دارد از حضور دراین جشنواره صرف نظر کرده اند. ایشان با بیان اینکه جشنواره بین المللی تئاتر فجر بیشتر تبدیل شده به عرصه ای برای حضور کارگردانان جوان که برای اولین بار است در این جشنواره حضور پیدا می کنند، خواستار تحولاتی در این جشنواره شدند .

با این اوضاع و احوال، در نتیجه اگر پیشکسوتی در جشنواره تئاتر فجر شرکت کند شایسته آن است که به خواسته های منطقی او توجه شود.

حال برویم به سراغ جشنواره تئاتر فجر امسال. جشنواره ای که بیش از سال های پیش خبرساز شده است و عمده ی اخبار آن به اقدامات دبیر جشنواره یعنی اسماعیل عالی زاد مربوط می شود. اسماعیل عالی زادی که هر چند روز یک بار نامش تیتر خبرگزاری ها می شود.

اسماعیل عالی زاد در این مدتی که دبیری سی و دومین جشنواره تئاتر فجر را برعهده داشته، اقدامات نادرست بسیاری انجام داده است. به طوریکه به دلیل عدم ارتباط درست با رسانه ها همه ی رسانه ها از نحوه ی اطلاع رسانی جشنواره ناراضی و معتقد بودند گویی خبرها با قطره چکان نشر پیدا می کند و با دبیری که رسانه ای نیست کسی نمی داند در جشنواره تئاتر امسال چه می گذرد.

خبر دیگر مربوط به نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» نوشته ی زنده یاد اکبر رادی است که قرار بود توسط هادی مرزبان در جشنواره تئاتر امسال به روی صحنه برود که با بی تدبیری عالی زاد سبب شد مرزبان از حضور در جشنواره انصراف دهد. هادی مرزبانی که از پیشکسوتان تئاتر ایران است و تا به امروز نمایشنامه هایی چون “شب روی سنگ فرش خیس” ، “ملودی شهر بارانی” ، “هاملت با سالاد فصل” و … را به روی صحنه برده و در این روزها که جشنواره تئاتر فجر نیاز به حضور چنین پیشکسوتانی دارد، خود مسئول برگزاری جشنواره باعث انصراف یکی از این پیشکسوتان شده است.

موضوع از این قرار است که دکور نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» مرزبان حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه بر می داشت، مرزبان از دبیر جشنواره برای تامین این هزینه کمک می خواهد و جواب دبیر جشنواره این بود که فقط می‌تواند سه چهار میلیون تومان از هزینه را بپردازد، مبلغی که یک دهم هزینه ساخت دکور نمایش مرزبان هم نمی شود  و به مرزبان پیشنهاد می کند نمایشش را بدون دکور اجرا کند! گویی جناب عالی زاد تئاتر را با نمایش های روحوضی که نیاز به دکور ندارند، اشتباه گرفته است.

هادی مرزبان نیز در انتقاد به عالی زاد گفته است چهره دانشگاهی بودن و استاد خوب بودن با برگزاری جشنواره بین‌المللی زمین تا آسمان فرق دارد. حتی کارمندان مرکز هنرهای نمایشی که سال‌هاست درگیر کار تئاتر هستند، خیلی بهتر از آقای عالی‌زاد می‌توانستند جشنواره را برگزار کنند.

وی در ادامه گفته است به هر حال منتظریم ببینیم دوستان برگزار کننده جشنواره می‌خواهند چه گلی به سر تئاتر ما بزنند! و متاسفم برایشان که همیشه مرغ همسایه را غاز می‌بینند در حالی که جشنواره تئاتر فجر در وهله اول مال ما و متعلق به گروه‌های داخلی است اما حیف از نام فجر که به این دوره از جشنواره اطلاق می‌شود.

جناب دبیر جشنواره گویی هیچ گونه شناختی از تئاتر ندارد که اینگونه پاسخ مرزبان را میدهد. ایشان با این جواب نه تنها باعث انصراف مرزبان از جشنواره شده است بلکه توهینی را به کل جامعه ی تئاتر ایران کرده و نشان داده است مسئولان ما برای تئاتر هیچ ارزشی قائل نیستند. جدای از اینکه عالی زاد چنین توهینی کرده است، سوال این است که چه کسی او را به این سمت منصوب کرده است. قادر آشنا که مدیرکل هنرهای نمایشی است عالی زاد را به چنین سمتی منصوب کرده است. سوال اساسی دیگر این است که آشنا بر اساس چه گزینشی عالی زاد را به دبیری جشنواره تاتر فجر که واژه بین المللی را نیز با خود یدک می کشد، برگزیده است؟ جشنواره ای که اگر بین المللی است و میزبان سایر کشورهاست در درجه ی اول بایستی به تئاتر خود بها دهد تا بتواند در برابر سایر کشورها سربلند بیرون بیاید ولی می بینیم که اینگونه نیست.

حال که کمتر از ۱۰ روز تا شروع جشنواره باقی مانده است، زمزمه هایی مبنی بر تغییردبیر سی و دومین  جشنواره تئاتر فجر به گوش می رسد و خبرها حاکی از آن است، قادر آشنا که خود عالی زاد را برای چنین سمتی انتخاب کرده است، ممکن است او را برکنار کند تا فضای بیشتری برای فعالیت خود ایجاد کند. ولی در گفتگویی که عالی زاد با رسانه ها انجام داده، گفته است به هیچ عنوان قصد استعفا ندارد. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که سی و دومین جشنواره فجر چگونه و با دبیری چه کسی به کار خود ادامه می دهد؟ آیا عالی زاد بر منصب خود پا بر جا می ماند یا شخص دیگری حتی خود آشنا جای او را می گیرد؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *