عبدالرضا شیبانی : نمایش ” آی” روایت عشق افسانه ای از دل مردم ترکمن صحراست


نمایش “آی” نوشته سید محمد مساوات و به کارگردانی عبدالرضا شیبانی  روز جمعه ۶ شهریور ماه در خانه نمایش اداره تئاتر در دو ساعت ۱۵:۳۰ و ۱۹:۳۰ در هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به روی صحنه می رود.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، شیبانی در باره ی این اثر گفت ، “آى” به زبان ترکی و ترکمنی به معنای ماه می باشد که در نمایش ما نام دختری زیباست از قوم گوکلان که همه ی جوانان اوبه عاشقش هستند و هر که عشقش را ابراز می کند به تیر دیگر عشاق کشته می شود  اما آی یک هدف دارد و آن هم پیدا کردن  قاتل نامزدش است که در جنگ قبیله ای کشته شده است . عشق “آی” موضوعی ست جهان شمول و کلیشه ای اما جاودان و همیشه گی است و در خور توجه ،  اما این تنها پوسته ی نمایش “آی” است ،  چرا که رفته رفته در طول نمایش و تلاش آی برای یافتن آن بازو ستبر آهن مشت (قاتل نامزدش) حقایقی روشن می شود که منجر به برملا شدن دروغ ها و خیانت هاى حاکم روستا بر اهالی آن است . در اجرای این اثر تلاش شد تا به نوعی شیوهای نمایش ایرانی را با برخی از رسوم فولکلور ترکمنی تلفیق کنیم ، بنابراین از فضای خالی و هنر مینیمالیسم ، فیزیکال تئاتر و تلفیق و تبدیل پذیری و همچنین بهره مندی از اشکال نمایش ایرانی ” پرده خوانی ، نقالى، تعزیه و…” و آمیختگى آن با رفتارهای بومی و نمایشی قوم ترکمن ” رقص هایى چون خنجر ، اخمل و… و همچنین لاله خوانی ها، مراسم و مناسک ، نوع پوشش و آرایش و موسیقی” و تمهیداتى در طراحی خلاقانه لباس و موسیقی و غیره همه به کار ما می آید تا قصه ای بومی در شکل امروزینش روایت شود ، چرا که خود قصه نیز هرچند ملهم از افسانه هاى قوم ترکمن می باشد اما واجد مسائلى هست که از جامعه و زندگى سیاسى اجتماعى ما دور نمی باشد . اما این نکته نباید فراموش شود که “آی” روایتی عاشقانه از دل و زبان مردم ترکمن صحرا است.

معتقدم براى حفظ و استمرارِ ارتباطِ تماشاگر امروز با نمایش هاى آئینى، جشنواره نمایش هاى آئینى و سنتى سهم بسزایى دارد و ما هنرمندان تئاتر نیز  نه با موزه اى قلمداد کردن افسانه ها و آئین ها و سنت ها ، که با نگاهى پویا و خلاق به این امر و حتى شجاعتِ دگردیسى از اندیشه (متن) تا اجرا می توانیم گام هاى موثرى برداریم.

نمایش “آى” در بخش مرور تئاتر ایران در هفدهمین جشنواره نمایش هاى آئینى و سنتى در خانه نمایش اداره تئاتر روز جمعه ۶ شهریور ساعت ۱۷:۳۰و۱۹:۳۰ به روی صحنه می رود .

در این نمایش مهتاب باجلان، محسن قزل سوفلو، پیام علوى، مسعود رحمانى، کورش محمدی، مهیار قزل سوفلو ایفاى نقش می کنند و از دیگر عوامل این نمایش می توان به  حامد حبیب زاده آهنگساز و دانیال بیات ، سیدمیلاد حسینى ، آرام ترابی و علیرضا زندیه  اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *