هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

عبدالله حلیات : با وجود تمام مشکلات ، چراغ تئاتر در خوزستان روشن است .


نمایش آیینی “گرگیعان” نام نمایشی آیینی از خرمشهر است که به نویسندگی کارگردانی عبدالله حلیات در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در محوطه تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش داشته است که ماحصل آن را می توانید

تئاتر فستیوال

عبدالله حلیات در توضیح نمایش آیینی “گرگیعان” گفت : آیینی که امسال برای جشنواره انتخاب کرده ایم ، آیین کهنی به نام “گرگیعان” یا “قرقیعان” است . اگر منشاء کلامی آن را از قرع در نظر بگیریم ، برگرفته از قره عین است . وقتی خبر تولد امام حسن مجتبی را به پیامبر دادند ، پیامبر خیلی خوشحال شد و جشن بزرگی گفت و ولیمه ای داد و همه را دعوت کرد . مردم آمدند و به پیامبر گفتند چشمت روشن ، قره عین یعنی چشمت روشن . ولی ما در خوزستان به زبان محلی “ق” را “گ” می گوییم و این اسم به شکل گرگیعان درآمده است . این آیین در پانزدهم رمضان هر سال ، در اکثر شهر های خوزستان خصوصا شهرهای عربی برگزار می شود .

او در این رابطه اضافه کرد : بچه ها کیسه به دست در خانه ها را می کوبند و خبر تولد امام حسن مجتبی را به مردم می دهند و مردم به آن ها عیدی می دهند و شادی خاصی در آن شب در شهرها برپا می شود . گروه نمایشی ما به دلیل این که چهار دوره در جشنواره آیینی و سنتی شرکت کرده است و خیلی از آیین ها را تحقیق و بررسی می کنیم و به شکل نمایشی بر روی صحنه می بریم ، وظیفه خود دانستیم که این نمایش را آماده کنیم و به صحنه بیاوریم و مردم را با این مراسم آشنا کنیم .

کارگردان نمایش خیابانی “گرگیعان” با بیان اینکه در زمینه نمایش صحنه ای نیز فعالیت می کند ، درباره وضیعت تئاتر در خوزستان توضیح داد : اتفاقی که در خوزستان افتاده ، این است که سالن های تئاتر به بخش خصوصی واگذار شد . در خرمشهر بعضی از سالن ها که پلاتو بود نیز واگذار شده است . وقتی بخش خصوصی وارد شد ، البته خدا را شکر که یک هنرمند این بخش را به دست گرفته ، ولی می گوید من هزینه هایی چون پول برق ، آب و … را دارم و اگر بخواهم سالن ها را به گروه های هنری و انجمن ها دهم ، برای خیلی از دیگر هزینه باید چکار کنم ؟ و چون گرفتن سالن کمی سخت شده است ، باعث شده که گروه ها کمتر اجرای عموم بروند .

وی ادامه داد : مشکل خوزستان هم شبیه به تهران است . در تهران تعداد هنرمندان و وسعت کاری آن ها و دانشگاه ها و گروه ها زیاد است و همیشه گفته ایم که گروه ها از لحاظ سالن با مشکل روبرو هستند . در خوزستان بخش خصوصی چون شخص هنرمندی است ، تلاش کرده که به گروه ها کمک کند ولی این تا وقتی که ما فکری اساسی برای سالن هایمان نکنیم ، مرتفع نخواهد شد ، مخصوصا سالن های کوچکی که به صورت پلاتو هستند .

عبدالله حلیات در پایان گفت : در استان خوزستان نمایش ها اجرا می شوند ، من قبل از اینکه به جشنواره بیایم ، دو کار در خرمشهر اجرای عموم رفتم . دوستان آبادانی مان هم دو ، سه کار پشت سر هم اجرا رفتند و خدا راشکر چراغ تئاتر روشن است و بچه ها واقعا تلاش می کنند . مشکلاتی وجود دارد ، ما کارمان را می کنیم و انشااله مسئولین هم کمک مان کنند که مشکل حل شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *