۱۵۰ عروسک نمایشی از سراسر کشور به برج آزادی آمدند


نمایشگاه «عروسک درگذر زمان» عصر روز پنج‌شنبه سوم خرداد با گردآوری بیش از ۱۵۰ عروسک نمایشی از مجموعه‌های خصوصی و دولتی در مجموعه برج آزادی افتتاح شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، نمایشگاه «عروسک درگذر زمان» با مشارکت سازمان‌های متعدد، به‌منظور زنده کردن عروسک‌های نمایشی و به مناسبت روز جهانی موزه در فضاهای داخلی برج آزادی برگزارشده است.
آئین گشایش این نمایشگاه با حضور احمد محیط طباطبایی، رئیس سازمان ایکوم و معاون پژوهشگاه میراث فرهنگی، هما جدیکار، مدیر گروه نمایش عروسکی دانشگاه تهران، علی اکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، اردشیر صالح پور عضو کمیته ملی ایکوم و رئیس یونیما، نعمت الله پایان، رئیس برج آزادی، بابک شیبانی، مدیر مرکز آموزش بنیاد رودکی، غلامحسین شاه علی رئیس تالار وحدت، مجید قناد (هنرمند)، سید علی مفاخریان شهردار منطقه ۹ تهران و دیگر مسئولان و چهره های هنری برگزار شد.
اردشیر صالح پور، رئیس یونیما ایران و عضو کمیته ملی ایکوم اجرای این مراسم را بر عهده داشت و در فواصل زمانی طی سخنانی در خصوص این نمایشگاه و لزوم برگزاری آن صحبت کرد و گفت: آنچه که اینجا می‌بینید شاید بخشی از عروسک ها است که میراث ملی ما هستند. بعضی از آنها به قدری با ارزش هستند که نمی توان وصف کرد. در سالهای قبل از انقلاب فرخ غفاری با همکاری ژاک فلیکس تعداد زیادی عروسک از برجسته ترین گروه های نمایش عروسکی دنیا خریداری کردند که تا کنون در فرصت ها و مقاطع زمانی کوتاه توسط استاد غریب پور و همکارانشان به نمایش گذاشته شده اند؛ اما متاسفانه اینها و سایر عروسک‌های نمایشی در بیشتر زمان ها در کارتن ها و گوشه آرشیو سازمان‌های مختلف خاک خورده و در شرایط مساعدی نگهداری نشده اند.
صالح پور ادامه داد: خوشبختانه به همت خانم یزدی، میراث فرهنگی این عروسک ها را به صورت رایگان مرمت کرده است. ایجا باید از زحمان ایرج محمدی، هما جدیکار و رزیتا پرویزی تشکر کنیم که با همت آنها امروز اینجا شاهد افتتاح این نمایشگاه هستیم و این عروسک‌های بی سرپناه و کارتن خواب، شایسته این هستند که مکانی ویژه خودشان داشته باشند تا بتوانند منتقل کننده فرهنگ غنی مردمان دوره های مختلف باشند.
سپس دکتر علی اکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد رودکی با حضور بر روی صحنه به مهمانان خوش آمد گفت و ادامه داد: از تمامی کسانی که در برگزاری این نمایشگاه پیش قدم شدند سپاسگزاری می کنم. آنها باعث شدند که ما هم به فکر عروسک ها بیفتیم. همکاران ما به خصوص در بخش مرکز آموزش بنیاد و دکتر غریب پور تلاش بسیاری کردند که شایسته تقدیر هستند.
صفی پور افزود: باید از کمیته ملی موزه ها (ایکوم)، اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، سازمان یونیما، مرکز آموزش بنیاد رودکی، موزه سینما، موزه کاشان، دانشگاه تهران، مجموعه ماهگنج، سرای موزه رهگشا، موسسه آوای طبیعت پایدار، پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، موزه صلح سیار، موزه عروس ملل و سایر مجموعه‌هایی که بخشی از عروسک‌های نفیس خود را به این نمایشگاه آورده اند سپاس و قدردانی کنم.
مدیر عامل بنیاد رودکی در پایان از حضور و حمایت های شهردار منطقه ۹ تشکر کرد و گفت: بدون شک از زمان ورود آقای مفاخریان، توجه شهرداری به برج آزادی افزایش یافته و به پویایی این مجموعه کمک های زیادی شده در حدی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین مدت کوتاه ۲ بار از برج آزادی بازدید کردند.
در ادامه مراسم، سیاوش ستاری و شهرزاد مبرهن به همراه تیم خود، به اجرای خیمه شب بازی پرداختند.
دکتر طالبیان، مدیر دفتر تدوین پرونده های ثبت جهانی نیز با اشاره به ابعاد مختلف میراث فرهنگی گفت: میراث ناملموس و روح میراث فرهنگی هر روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. عروسک پدیده ای فرهنگی است و پیام های ویژه ای دارد، آنها تنوع فرهنگی هر کشوری را بیان می کنند و معرف اقوام مختلف هستند. هر موضوع فرهنگی نیازمند معرفی و ترویج است.

طالبیان سپس با تبریک هفته میراث فرهنگی و روز موزه از گنجینه های مختلفی که عروسک‌هایشان را آورده اند تشکر کرد و تعدادی از عروسک‌هایی که در فهرست میراث نا ملموس ثبت شده اند را نام برد.
در بخش دیگری از مراسم دکتر احمد محیط طباطبایی، رئیس سازمان ایکوم و معاون پژوهشگاه میراث فرهنگی به فعالیت های بسیار زیادی که در طی ۲۰ سال گذشته در کشور و توسط نهادهای مختلف صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: در مجموعه‌های مختلف نمایشگاه های متعدد از عروسک‌های نمایشی برپا شده که همپوشانی دارند و هیچ کدام جای دیگری را نمی گیرد.
طباطبایی ادامه داد: دیدگاه امسال ایکوم برپایه مشارکت است. یکی از ویژگی های برجسته این نمایشگاه نیز همین مشارکت مجموعه‌های مختلف است. کاری که بسیار دشوارتر از کار انفرادی است و این که تمام این نهادها برای هدفی مشترک در کنار هم قرار بگیرند بسیار نیکو و پسندیده است. بخش دیگری از شعار ایکوم نیز استفاده از فضای مجازی و امکانات مدرن است. عروسک بخشی از باورهای زندگی انسانی است و مثل تصویری است از زندگی که مفاهیم فرهنگی را به زمان های بعد منتقل می کند.
رئیس ایکوم ادامه داد: عروسک نوعی از رفتار مجازی است و حسنش به این است که رفتارهای اجتماعی را اصلاح می کند. در واقع عروسک مَجازِ زندگی حقیقی است و وجودش نشانه سلامت جامعه است. موزه جایگاه بسیا مناسبی برای رفتارهای فرهنگی است و امیدواری این نمایشگاه آغازگر حرکتی باشد که در سال آینده در موزه ای که مخصوص عروسک ها باشد تمامی آنها در کنار هم قرار بگیرند.
اردشیر صالح پور سپس با حضور بر روی صحنه از حضور مجید قناد در مراسم خبر داد و از فعالیت های ایشان در عرصه کودک تشکر کرد.
هما جدیکار، مدیر گروه نمایش عروسکی دانشگاه تهران با اشاره به سالروز آزاد سازی خرمشهر گفت: خوشحالم که آزادی این عروسک ها با آزادی خرمشهر همسو شده است. او سپس با اجرای ویژه عروسک‌های سایه ای از دغدغه های این روزهای عروسک ها برای داشتن جایگاهی دائمی و خارج شدن از انبارها و کارتن ها سخن گفت. عروسک ها بخشی از میراث فرهنگی نا ملموس هر کشور هستند که همواره آیینه فرهنگ مردمان خویش بوده اند که نیازمند توجه ویژه و به نمایش گذاشته شدن هستند تا بتوانند پیام های فرهنگی و تاریخی خود را به مردم برسانند.
در نمایشگاه عروسک درگذر زمان بیش از ۱۵۰ عروسک نمایشی از مجموعه‌های بنیاد فرهنگی هنری رودکی ـ مجموعه عروسکی بهروز غریب پور ـ اداره کل هنرهای نمایشی، موزه کاشان، دانشگاه تهران، موزه سینما، پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موزه ماهگنج، سرای موزه رهگشا، موسسه آوای طبیعت پایدار، موزه عروسک‌های ملل و موزه سیار صلح و … انتخاب شده اند.

در پایان مراسم مدیران و مهمانان این نمایشگاه را افتتاح و از آن بازدید کردند.
در میان این عروسک ها تعدادی از عروسک‌های ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی نا ملموس نیز همچون دوتوک (خراسان جنوبی)، دهتودوک (قشم)، لیلی بازبازک (خوزستان)، تَکَم (اردبیل)، قورچوق (ترکمن)، بی بی لک (زرتشتیان)، عروسک‌های قاشقی (خراسان رضوی) و … نیز به چشم می خورد.
در حاشیه این نمایشگاه نیز نمایشگاه نقاشی انفرادی از آثار سایه پارسایی برپا شده است. این نقاشی ها در سبک ها و تکنیک های آزاد و بر اساس برداشت های آزاد او از اتفاقات دنیای امروز خلق شده اند.
نمایشگاه «عروسک درگذر زمان» تا سیزدهم خرداد در مجموعه برج آزادی برپاست و علاقمندان می توانند همه روزه به جز شنبه ها و ایام شهادت از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۷ از آن بازدید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *