در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

علی رضا آقایی : تئاتر در استان ایلام از پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است .


علیرضا آقایی با نویسندگی و کارگردانی نمایش ” درخشنگ ” از شهرستان ایلام در هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی حضور داشت . این نمایش در سومین روز از جشنواره در تالار سایه اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

نگارش و تمرینات مربوط به نمایش ” درخشنگ ” چه مدت زمان برد و چگونه طی شد ؟

همیشه دوست داشتم اثری برای صلح و دوستی بنویسم . یکسال پیش ایده ی این نمایش به ذهنم رسید و از سال ۱۳۹۶ شروع به تکمیل ایده و طراحی و نگارش آن کردم . تمرینات را آغاز کردیم اما در مقطعی از زمان به دلیل مشکلات خاصی که به وجود آمد ، فاصله ی زیادی بین تمرینات رخ داد ولی با تلاش گروه خوب شاپرک توانستیم برای جشنواره نمایش عروسکی آن را آماده ی اجرا کنیم . تمرینات ما با جدیت پیگیری شد و زمانی که از مراحل اولیه بازبینی عبور کردیم فشردگی تمرینات بیشتر شد . خوشحال هستم که تلاش چندین ماهه ی عروسک گردان های خوب این گروه با حضور در جشنواره به ثمر نشست .

علاوه بر این دوره از جشنواره ، در دوره های پیشین جشنواره نمایش عروسکی حضور داشته اید ؟ چه دوره هایی و با چه نمایش هایی ؟

با گروه شاپرک در چهاردهمین دوره این جشنواره با نمایش ” افسانه اسب تنها ” حضور داشتیم که در تالار هنر و در دو سانس اجرا شد . در جشنواره شانزدهم هم تا مرحله ی پایانی حضور داشتیم اما در رقابت پایانی به جشنواره ورود پیدا نکردیم .

آیا نمایش “درخشنگ” را در ایلام اجرای عموم برده اید ؟ استقبال از آن چگونه بود ؟

همان طوری که قبلا عرض کردم به سبب توقف در تمرین هایمان به سختی تونستیم این نمایش را به جشنواره برسانیم . به همین خاطر اجرای عمومی نمایش به بعد از جشنواره موکول شده است . اما نمایش های قبلی اجرا شده توسط گروه ، در استان به اجرای عمومی رسیده اند که استقبال خوب کودکان و نوجوانان اشتیاق ما برای اجرای عمومی نمایش ” درخشنگ ” را دو چندان می کند . اجرای عمومی ” درخشنگ ”  از تاریخ یازدهم تا پانزدهم شهریور ماه امسال در سالن حوزه هنری ایلام انجام می شود .

وضعیت تئاتر در ایلام از نظر استقبال مخاطبان و حمایت مسئولین چگونه است ؟

در استان ایلام فعالیت در حوزه تئاتر بزرگسال رواج دارد . نمایش های خیابانی اجراهای زیادی در استان به خود اختصاص داده اند و استقبال مخاطبین نیز خوب ارزیابی می شود . برخی گروه های نمایشی بی اعتنا به جشنواره ها فقط به اجرای عمومی می پردازند . در این بخش یعنی تئاتر بزرگسال ، استان از پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است . حضور خوب در جشنواره تئاتر فجر در سنوات گذشته توسط گروه های استان به ویژه گروه های نمایش خیابانی دهلران و سایر جشنواره های بین المللی نشان از ارتباط خوب با مخاطب است .

 اما در بخش کودک  و نوجوان در حال حاضر تنها گروه فعال ، شاپرک است . البته تئاتر کودک در استان با تلاش استاد جعفر نورمحمدی آغاز شد و در ادامه راه عزیزان هنرمندی چون حجت بلوچی و عزت آقایی و … این مقوله را تداوم بخشیدند . از همان زمانِ دور ، استقبال عموم از این اجراها عالی بود و این استقبال همچنان از سوی خانواده ها دیده می شود .

حمایت مسئولین در برخی حوزه ها خوب است . برای آماده سازی این نمایش مدیر محترم حوزه هنری ایلام جناب آقای محمدعلی قاسمی و مسئول انجمن نمایش این اداره جناب آقای حشمت اله آقایی همکاری بسیار خوب و صمیمی داشته اند که از این عزیزان تشکر می شود و برای عزیمت به جشنواره مدیرکل محترم ارشاد اسلامی استان و انجمن هنرهای نمایشی آن اداره همکاری لازم را داشتند .

گروه شاپرک چندسالی است که به صورت مستقل فعالیت دارد و این مساله سبب شد بسیاری از مسئولین همکاری لازم را در اجرای عمومی نمایش داشته باشند . حمایت همیشه به معنای برطرف کردن موانع مالی نیست ، حمایت معنوی ، با ارزش ترین حس زیبایی است که می تواند به گروه تئاتری داده شود .

در مجموع وضعیت برگزاری این دوره از جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید ؟

جشنواره امثال خلاقیت های خاصی داشت که می توان از بازبینی پانزده دقیقه ای با حضور کارگردان و بازبین های جشنواره ، برگزاری کارگاه های آموزشی پیش از جشنواره ، حضور بازبین ها در مرحله پایانی در استان ها که به نظر من شاهکار بود ، نوشتن نقد و یادداشت از نمایش ها و انعکاس در سایت ها ، حضور خوب و پر رنگ رسانه ها ، ارتباط لحظه ای دبیرخانه با کارگردان ها نام برد .

در مجموع به دبیر عزیز جشنواره سرکار خانم برومند و دوستان خوب دبیرخانه خداقوت میگم . همچنین از شما عزیزان هم در وبسایت خبری – تحلیلی تئاتر فستیوال تشکر می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *