علیرضا کوشک جلالی به کرونا مبتلا شد / انتشار کتاب “متد (سیستم گرون هلم)”


کتاب ” متد (سیستم گرون هلم) ” نوشته خوردی گالسران با ترجمه علیرضا کوشک جلالی توسط نشر افراز منتشر شد.

به گزارش تئاتر فستیوال ، علیرضا کوشک جلالی نویسنده، کارگردان و مترجم تئاتر که ساکن کشور آلمان است در گفت‌وگوی کوتاهی ضمن اعلام خبر انتشار کتاب “متد (سیستم گرون هلم) از ابتلای خود به ویروس کرونا خبر داد و گفت: چندی پیش تست کرونا من مثبت شد و حدود دو هفته است که در قرنطینه به سر می‌برم. دو شب گذشته حال نامساعدی داشتم و اکنون شرایط بهتر و پایداری را پشت سر می‌گذارم.

او همچنین از انتشار کتاب “متد (سیستم گرون هلم) نوشته خوردی گالسران با ترجمه علیرضا کوشک جلالی توسط نشر افراز خبر داد.

این کتاب که در دسته نمایشنامه‌های برتر جهان است با ۱۳۲ صفحه و قیمت ۳۳۰۰۰ تومان هم اکنون از طریق سایت انتشارات افراز در دسترس علاقمندان است.

روی جلد این کتاب یادداشتی از عبدالحسین لاله منتشر شده که متن آن بدین شرح است: “ترکیبی از درام و کمدی که با نقدی روان‌کاوانه زندگی روزمره‌ی افراد را بررسی می‌کند. “سیستم گرون هلم” نمایش‌نامه‌ای غنی و پراهمیت است که به واکاوی انسان می‌پردازد و مخاطب از هر سنی که باشد با دیدن این نمایش می‌تواند لذت ببرد. زیرا حرف‌اش را راحت بیان می‌کند و مخاطب را در رویدادهای گنگ و مسلسل‌وار سرگردان نمی‌کند… کوشک جلالی کارگردان موفق کشورمان بار دیگر از انسان می‌گوید و برای مخاطب آینه‌ای می‌شود تا خود را در موقعیت‌های مختلفی که هر روز ممکن است با آن مواجه شود، قرار دهد و رفتارهای انسان و شخصیت‌های اجتماعی و همچنین نحوه‌ی روابط آدم‌ها را به چالش می‌کشد و مدام به انسان، سقوط‌اش را تلنگر می‌زند. “سیستم گرون هلم” دارای چاشنی طنز است اما با نگاهی تلخ. در واقع کوشک جلالی با انتخاب یک داستان ساده، مفاهیمی را بیان می‌زاد که اتفاقاً از عمق و مفهوم زیادی برخوردار هستند و در لابه‌لای همین اتفاقات ساده و پیش پا افتاده، معضلانی اجتماعی را مطرح کرده و به نقد آن می‌پردارد.”

همچنین در بخشی از این نمایشنامه آمده است:

مرسدس: اعمال خشونت می‌تونه تحت شرایطِ مشخصی، بر ضدِ خود انسان عمل کنه. می‌دونید چرا؟ چون یه خشونتِ ظاهری بود. واقعیت نداشت. حالتی که از بیرون تحمیل شده بود. ساختگی بود. با چنین خصوصیاتِ شخصیتی‌ای که شما دارید، می‌دونید اگه تو کار با مشکلی رو‌به‌‌رو بشید، چی می‌شه؟

فرناندو:  شما مشکل رو بزرگ‌تر می‌کنید.

مرسدس:  توضیحات دیگه کافیه. وقتِ رفتنه. منم دوست دارم قبل از این که بچه‌هام بخوابن، خونه باشم. با این آدمِ کلّاش حرف زدن، فقط وقت تلف کردنه.

فرناندو: دیگه بس کنید که منو …

مرسدس: بعله؟

فرناندو: من… آخ، هیچی.

مرسدس: واقعاً فکر کردید می‌تونید ما رو گول بزنید؟ زندگیِ شما رو تو یه کلمه می‌شه خلاصه کرد: بی‌نهایت وحشتناک؛ چه در زمینه‌ی شغلی و چه در زندگیِ خصوصی. و با اجازه باید بگم، تصور نمی‌کنم که امیدی به بهتر شدنِ زندگی‌تون وجود داشته باشه.

(فرناندو در سکوت به آن‌ها می‌نگرد.)

مرسدس:  ما به‌دنبال یه آدم خوب نمی‌گردیم که از دیدِ مردم، شارلاتان و عوضی باشه. آن‌چه که ما به دنبالش‌ایم، یه شارلاتانِ عوضیه که از دیدِ مردم، آدم خوبیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *