در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

علی قاضی : «لال بهیگ» را به مردم زلزله زده مسجد سلیمان تقدیم می‌کنم / امیدوارم بزودی اوضاع اقتصادی مملکت رونق بیشتری بگیرد


«لال بهیگ» به نویسندگی و کارگردانی علی قاضی از شهرستان مسجد سلیمان در دومین روز از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در محوطه تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش انجام داد که می توانید در ادامه بخوانید :

معنی نام نمایش « لال بهیگ » چیست؟

«لال بهیگ» ؛ لال به معنای بدون تکلم بودن و بهیگ در فرهنگ لغت ایل بختیاری به معنای عروس است .

راجع به آیین و پیشینه آن توضیح دهید.

در فرهنگ و آیین ایل بختیاری ، زمانی که خانمی نمی‌توانست بچه‌دار شود ، مردم ایل جمع می‌شدند و یک عروسک به نام «لال بهیگ» را با ساز و آواز و مراسم و مناسک فولکلور بختیاری ، می‌بردند و به امام‌زاده ای دخیل می‌بستند و تا وقتی که خداوند به آن زن فرزندی عنایت نمی‌کرد ، دخیل های بسته شده باز نمی‌شد.

در مورد عروسک های استفاده شده در این نمایش و ویژگی هایشان بگویید.

ما در ساخت عروسک هایمان دو نکته را رعایت کردیم ؛ یک اینکه به عروسک ها ارتفاع دادیم و کمی بزرگشان کردیم و در طراحی آنها آکسان گذاشتیم . نکته دوم اینکه ساختار چلیپایی و صلیبی این عروسک ها همان چیزی است که از قدیم تا به امروز به این شکل بوده است ، چرا که عروسک «لال بهیگ» عروسک نمایشی دست دختران بختیاری است . ما در ساخت عروسک ها از تمامی متریال و ابزار بومی استفاده کرده ایم ؛ یعنی شما چوب و همین طور لباس خانم های بختیاری را بر تن این عروسک ها می‌بینید ، چون عروسک را از هر زاویه ای نگاه کنید دخترانه است . برای طراحی موها هم از پشم گوسفند استفاده کرده ایم ، از منگوله های رنگی ، چشم زخم های آبی که برای چشم هایشان استفاده کردیم که در فرهنگ بختیاری به آنها لُپُک می‌گویند . تماما سعی کرده ایم از متریال بومی خودمان در ساخت این عروسک ها استفاده کنیم .

روند تمرینات و آماده سازی این نمایش چقدر زمان برد؟

بالغ بر سه ماه زمان برد و چندین ماه هم بحث پژوهشی این نمایش به طول انجامید .

نظرتان راجع به جشنواره امسال و کوتاه بودنش نسبت به دوره های گذشته چیست؟

من چندین دوره از جشنواره و همین طور دوره قبل جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور داشتم . آدم قلبش می گیرد ، ما تئاتری هستیم و یکی مثل من بیشتر برای جشنواره کار می کند و تمرکز آن روی جشنواره است . این دوره نسبت به سنوات قبل خلوت است و این شاید به خاطر شرایط اقتصادی مملکت یا نبود پول و نبود منبعی برای تامین هزینه های برگزاری جشنواره باشد ولی امیدوارم در وهله اول و بزودی شاهد این باشیم که اوضاع اقتصادی مملکت رونق بیشتری بگیرد و سر و سامان یابد و ما هیچ وقت جشنواره ها را در این سطح که در پایتخت برگزار می‌کنیم آنقدر خلوت و سوت و کور نباشد . این موضوع برای ما تئاتری ها آزار دهنده است .

اگر حرف پایانی دارید بفرمایید.

فقط یک بحثی دارم ، زمانی که کار ما به جشنواره راه پیدا کرد مصادف شده بود با زلزله ای که در مسجد سلیمان رخ داد . ما با تمام وجود به جشنواره آمدیم تا به مردم ایران بگوییم درست است که یک جایی می‌لرزد ولی قلب سرزمینی بابت آن لرزیدن می‌شکند . ما با تمام وجود در گروه هنری « آریا » ، از بنده کمترین تا تمامی عوامل و بازیگران اجرایمان را به مردم زلزله زده شهرمان مسجد سلیمان تقدیم می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *