علی محمد رادمنش/برگزیده جشنواره تئاتر فجر : تئاتر خیابانی فرهنگ ساز است .


علی محمد رادمنش نویسنده و بازیگر نمایش خیابانی “نوازش جوجه تیغی” که در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در بخش مسابقه شرکت داشته است ، توانست جایزه بازیگری مرد این بخش را از آن خود کند . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال در اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت گفت و گویی با وی داشته است .

تئاتر فستیوال

علی محمد رادمنش در مورد جوایزی که گروه نمایش “نوازش جوجه تیغی” توانست در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر کسب کند ، گفت : در بخش بازیگری نمایش های خیابانی ، برای نمایش “نوازش جوجه تیغی” علاوه بر من خانم فاطمه رادمنش هم برگزیده بازیگری زن شدند . همین طور خانم یکتا توکلی بازیگر خردسال نمایش به خاطر بازی عالی اش ، جایزه ویژه بازیگری را گرفت .

نویسنده نمایش “نوازش جوجه تیغی” در مورد موضوع این نمایش توضیح داد : این نمایش یک کار اجتماعی در مورد حقوق کارگر و کارفرما بود و یک زندگی کارگری را به نمایش می گذاشت . چیزی که دردهای امروز مردم را می گوید . اما نمایش به شیوه کمدی و گروتسک اجرا شده بود که مورد طبع مردم بود .

وی در مورد حضور در جشنواره ی تئاتر فجر گفت : این نمایش برای اولین بار است که در جشنواره حضور پیدا کرده اما نمایش دیگری به اسم “مهاجران سینه سرخ زریبار ” داشتم که  برگزیده ی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است و در بخش میهمان جشنواره فجر حضور داشت .

این بازیگر تئاتر خیابانی در مورد استقبال مردم از نمایش های خیابانی جشنواره گفت : امسال تبلیغات فوق العاده بود ، رسانه ای مثل تئاتر فستیوال خیلی خوب کار کرده بود ، مخصوصا نگاه تصویری که به جشنواره داشتید روی جامعه و تماشاگران بسیار موثر بود . حتی کسانی که در شهرستانها موفق به دیدن این نمایش نشدند ، به شدت اخبار را دنبال می کردند و این یک گام عجیب ، نو و موثر برای تئاتر بود .

او در مورد فعالیت در عرصه نمایش های صحنه ای گفت : من هم تئاتر صحنه ای و هم خیابانی و هم محیطی کار می کنم . من و همسرم تحصیل کرده تئاتر هستیم و بیشتر اعضای گروه هم تحصیل کرده تئاتر هستند .

رادمنش در پاسخ به اینکه چه می توان کرد نمایش های خیابانی و محیطی در طول سال هم اجرا داشته باشند و اجرایشان تنها به ایام جشنواره ختم نشود ، گفت : من فکر می کنم وظیفه ی نهادهای زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مثل دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی همین است . وظیفه برنامه ریزی سالیانه و اینکه گروه ها با خیال راحت ، آسایش و آرامش کار و فعالیت کنند بر عهده ی آن ها است . باید در مورد آثار خوبی با موضوعات و مضامینی که مورد نیاز جامعه و توجه است ، تقسیم بندی ویژه ای به وجود بیاورند .

او در ادامه افزود : ما تولید می کنیم ، باید جایی برای عرضه باشد . جشنواره هم جایی برای عرضه است . این بخش در ایران بسیار ضعیف است و به همین جا ختم می شود . بعد از آن خود ما هستیم که باید پیگیری کنیم و یا گاهی با فشار آوردن موفق به اجرا شویم که آن هم معلوم نیست بودجه ی لازم و یا حمایتی صورت بگیرد .

برگزیده سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در پایان گفت : تئاتر خیابانی فرهنگ ساز است ، خیلی از مسائل ما را به سرعت حل می کند ، می تواند به خیلی از موارد اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی کمک کند و حتی دانش ما را در زمینه های مختلف خانوادگی و اخلاقی افزایش دهد . بنابراین مسئولین باید این اتفاق را خیلی جدی دنبال کنند . در عین حال تئاتر خیابانی یک گونه نیست ، نزدیک به صد و پنجاه نوع آن از نوع سرگرمی ساز و پرفورمنس و مدرن در جهان شناخته شده است . باید گونه های مختلف را شکل بدهند که هم مردم از تماشا و سرگرمی سازی لذت ببرند و هم بخش هایی که آموزشی و یا نقد اجتماع است را فعال کنند . ما در این بخش ها هنوز به شدت در ایران ضعیف هستیم . امیدواریم که دفتر تئاتر خیابانی با حمایتی که هنرمندان تئاتر خیابانی از آن می کنند ، پیش برود و مراکز دیگر هم کمک کنند که به این مهم دست پیدا کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *