علی کرسی زر : در چند سال اخیر تئاتر دانشجویی از عدم حمایت مالی ضربه خورده است


مصاحبه زیر همزمان با اجرای نمایش ”فرایند ” به نویسندگی ، طراحی و کارگردانی علی کرسی زر در وب سایتتئاتر فستیوال منتشر شده بود . اکنون به بهانه اجرای این نمایش در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، این مصاحبه باز نشر شده است .

علی کرسی زر  در رابطه با متن این نمایش که براساس رمان ” محاکمه ” ، ” قصر ” ، ” مسخ ” ، مجموعه‌ی ” داستان‌های کوتاه کافکا ” و رمان ” تجاوز قانونی ” کوبو آبه نوشته شده است ، به خبرنگار تئاتر فستیوال توضیح داد : کانسپت ” قانون ” از سال گذشته در ذهن من شکل گرفت . اولویتم رجوع به آثار کافکا بود که قبلا خوانده بودم . در تمام داستان های کوتاه او و حتی شاید در تمثیل هایش ، رگه هایی از داستان کوتاه ” جلو قانون ” وجود دارد . ” تجاوز قانونی ” هم بسیار به خط داستانی که می خواستیم نزدیک بود . چون نویسنده ی آن تحت تاثیر کافکا است و به کافکای ژاپنی ها معروف است . با توجه به خط داستانی و المان هایی که می خواستیم استفاده کنیم ، این رمان ها خیلی به قصه ای که می خواستم ، نزدیک تر بود .

کارگردان این نمایش درباره پروسه تمرینات و فرم اجرایی این نمایش گفت : شروع تمرینات مان بعد از اقدام برای حضور در جشنواره تئاتر دانشگاهی و از دی ماه سال گذشته بود که نزدیک به ۸ ماه تمرین کرده ایم . اولین اجرایمان در بیست‌ و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران بود و بعد از آن اجرای عمومی مان آغاز شد . در رابطه با فرم اجرایی ، نقصی در دکور وجود دارد که در راستای محتوای اثر طراحی شده است  . از ابتدا تا انتهای نمایش تغییری در آن ایجاد می شود که مرتبط با محتوا و مفهوم نمایش است . بعد از مدتی تصمیم گرفتیم دکور متحرک باشد و نقصی در تمام اجزای دکور باشد و این کاملا در راستای محتوای نمایش ” فرایند ” است .

علی کرسی زر  در انتها در رابطه با وضعیت تئاتر دانشجویی اظهار داشت : وزرات علوم ، تحقیقات و فناوری هر سال از لحاظ مالی کم لطفی می کند . به نظر من می تواند بسیار بهتر عمل کند . در چند سال اخیر تئاتر دانشجویی از عدم این حمایت ضربه خورده است . جریان اصلی تئاتر هم مرتبط به جریان دانشجویی است و اگر به خاطر این مسائل حذف شود ، دیگر نمی دانم چه چیزی از تئاتر باقی می ماند !؟ امیدوارم جشنواره تئاتر دانشگاهی به صورت شکیل برگزار شود و هر سال بیش از ۲۰ اثر برای شرکت در آن آماده و پذیرفته شوند و بتوانند به اجرای عموم برسند . چه جزء آثار برگزیده باشند و چه نباشند این اتفاق بهتری است  .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *