در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

محمدرضا آزادفرد :آقای مهندس پور چرا به خودش اجازه می دهد که پشت تئاتریها را خالی کند!؟


محمدرضا آزاد فرد ،نویسنده ، کارگردان و بازیگر تئاتر از جمله هنرمندانی بود که در رابطه با توقیف نمایش “روز عقیم” به کارگردانی حسین کیانی عکس العمل نشان داد و طی گفتگو با خبرنگار تئاتر فستیوال از وضعیت جشنواره تئاتر فجر امسال و حواشی پیش آمده در آن سخن گفت که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

تئاتر فستیوال

محمدرضا آزادفرد با  اشاره به نمایش “روز عقیم” در خصوص بازبینی آثار راه یافته به جشنواره تئاتر فجر گفت : من نمی دانم بازبین های جشنواره چه وظیفه ای دارند ؛ چه فردی که متن را می خواند و چه هیأتی که برای بازبینی نمایش حضور پیدا می کنند؟  اگر این افراد نمایشی را تایید کرده اند پس چرا باید دوباره بحث جدیدی پیش آید ؟! اگر هم که تایید نکرده اند پس چرا از حسین کیانی دعوت می کنند که به جشنواره بیاید ؟!

وی با اشاره به اینکه نمایش “روز عقیم” پیش از اجرا در جشنواره تئاتر فجر ، اجرای عموم خود را پشت سر گذاشته است ، توضیح داد : حسین کیانی قبل از جشنواره به فرهاد مهندس پور ، دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر نامه زده بود و به او گفته بود که “هیچ قسمتی از نمایش را حذف نخواهد کرد .” ولی از همه مهم تر این است که این نمایش اجرای عموم رفته و زیر و بم آن در طی سی شب اجرا درآمده است . به نظر من دلیل این اتفاق سیاست های اشتباه پشت پرده است . در غیر این صورت چرا از حسین کیانی برای حضور در جشنواره دعوت شده است ؟!

آزادفرد در ادامه با بیان اینکه نباید با حسین کیانی چنین رفتاری صورت می گرفت ، گفت : حسین کیانی آدم کوچکی نیست که بتوان به راحتی از کنار او گذشت . او سال های سال است که برای ادبیات نمایشی این کشور زحمت می کشد و برای تئاتر خون دل می خورد ، نباید با او چنین رفتاری می شد .

وی در خصوص حمایت هایی که باید از طرف دبیر جشنواره صورت می گرفت ، توضیح داد :  من شنیده ام که یک سری افراد را تطمیع کرده اند که شما ساکت باشید ؛ در جشنواره اجرا بروید ، ما به شما اجرای عموم خواهیم داد . این سیاستی است که ما تئاتری ها را گرسنه و اَندر خمِ یک کوچه نگه می دارد و اغلب به خاطر آنکه کارمان پیش رود و به هدف مان برسیم ، این رفتار را می کنیم که به نظر من رفتار بسیار کثیفی است . آن هم از فردی چون آقای مهندس پور که خودشان این کاره هستند و داعیه این را دارند که تئاتر ما شرایطش خوب نیست . فرهاد مهندس پور به عنوان دبیر این دوره از جشنواره فجر موظف است از افرادی که در جدول جشنواره تئاتر فجر قرار دارند ، حمایت کند . من دلیل اینکه حمایتی صورت نمی گیرد را نمی فهمم .

این بازیگر تئاتر با اشاره به توقیف نمایش دیگری به نام ” بیست متری جوادیه  به کارگردانی رضا بهرامی در جشنواره ، گفت : نمایش “بیست متری جوادیه” امسال در بخش به علاوه فجر حضور داشت ، ولی یک روز مانده به اجرای جشنواره در حالی که نام این نمایش در جدول قرار دارد و این روزها اجرای عموم خود را می گذراند ، به گروه اجرایی گفته می شود که مجوز ندارید . مگر می شود ؟ اگر این اثر مجوز نداشت چطور در جدول قرار گرفت ؟! در این شرایط کارگردان نمایش باید تمرینش را به طور کامل کنسل کند و به دنبال مجوز برود ؟! اگر مجوز دارد ، چطور به خودتان اجازه می دهید بگویید مجوز ندارد ، و اگر هم که مجوز ندارد ، چطور از این جشنواره بین المللی این طور با افتخار حرف می زنید ؟! یعنی جشنواره آن قدر بی در و پیکر است که بدون مجوز نمایشی را در جشنواره فجر قرار می دهید ؟! آیا واقعا وضعیت جشنواره تئاتر فجر در دوره های پیشین نیز این گونه بود ؟!

بازیگر نمایش شیرهای خان بابا سلطنه” کیفیت نمایش هایی که امسال در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند را ضعیف ارزیابی کرد و گفت : کارهایی که امسال در جشنواره دیدم  یکی از دیگری ضعیف تر بود . تمام نمایش های امسال ضعیف و درجه پایین بوده اند . تئاتر دانش آموزی ما از این جشنواره قوی تر است . بسیار خوشحال هستم که در این جشنواره اثری نداشتم ، اگر هم داشتم ، مطمئنا نمایشم را بیرون می آوردم . مسئولین جشنواره می گویند نمایش “شیرهای خان باباسلطنه” در حد این جشنواره و در راستای سیاست های جشنواره تئاتر فجر نیست ، در ابتدا برایم جالب بود که وقتی اثر افشین هاشمی در جشنواره نیست ، حتما نمایش های دیگر بسیار قدرتر خواهند بود . اما وقتی نمایش های جشنواره را دیدم ، آنقدر غیرحرفه ای بودند که به نظرم کارهای جشنواره شهر از این جشنواره قوی تر بود . نمایش های بخش بین الملل نیز به همین شکل .

 او با اشاره به ضعیف بودن نمایش “هملت” از کشور آلمان در بخش بین الملل جشنواره اظهار کرد : چرا باید هنرمندان ما بعد از دیدن این نمایش حرص بخورند و از سالن بیرون بیایند ؟!  آن ها ناراحت هستند و حق هم دارند ، به این خاطر که پولی که در این مملکت باید خرج تولید یک اثر هنری و حمایت از یک هنرمند ایرانی شود ، خرج جای دیگری می شود که وقتی آن نمایش را می بینید ، برایتان سوال می شود که چرا ؟! مگر ما چه کم داریم ؟! مگر ما عقده این را داریم که بگوییم از خارج کار آورده ایم ؟! جدای قشر هنری ، تماشاگر عام برای این جشنواره بلیت خریده است ، وقتی کار را می بینید ، می پرسد این چه کاری بود ؟! ایا ارزش داشت که این همه پول خرج کنم و برای دیدن این نمایش در سرما معطل شوم ؟ این مسائل باعث می شود اعتبار جشنواره تئاتر فجر پایین بیاید .

کارگردان نمایش “تعطیلات آخر هفته” در مورد استقبال از این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت : زمانی جشنواره تئاتر فجر یک ارج و قربی داشت و برای دیدن نمایش ها در جشنواره سر و دست می شکستند ؛ ولی استقبال از جشنواره امسال خیلی کم بود . وقتی آثار کیفیت ندارند ، وقتی نمایش درجه چندمی از یکی از دهات های شهرهای دور افتاده یک کشور خارجی بیاورند ، معلوم است همین می شود . و انگشت اتهام به خاطر تمامی این اتفاقات رو به آقای مهندس پور است ؛ چون از ایشان به عنوان یک مدرس دانشگاه و فردی که همه چیز را نقد می کند ، انتظار دیگری می رود . ایشان باید به خاطر تمام این اتفاقات جوابگو باشند .

آزادفرد ادامه داد : آقای مهندس پور چرا به خودش اجازه می دهد که پشت تئاتری ها را خالی کند !؟ شما یا به بازبین های خودتان اعتماد ندارید و یا بازبین هایتان کارشناس فنی و کارشناس ممیزی نیستند . وقتی یک سری سیاست های اشتباه می گذاریم و همه چیز را در راستای ممیزی پیش می بریم ، نتیجه این می شود . تمام کسانی که در این مملکت کار می کنند ، خط قرمزها را می دانند . ما که نمی خواهیم به مملکت مان خیانت کنیم ؛ بلکه می خواهیم فرهنگ رشد پیدا کند . ولی وقتی آقایان به خودشان اجازه می دهند جلوی هر اتفاق جدیدی را بگیرند و آن را به عنوان یک چیز آوانگارد مطرح کنند ، چه می توان کرد !؟ حال این آوانگارد چیست ، من به عنوان کارشناس ارشد تئاتر نمی دانم !

۵ نظر ثبت شده است .

  1. Hamed noroozi گفت:

    ۲۰ متری جوادیه اخر اجرا نشد ؟؟

  2. فرنوش mmm گفت:

    وای نمایش هملت افتضاح بود واقعا همه هنرمندا کلافه شده بودن از اینکه چرا باید این نمایش سطح پایینی تو جشنواره بیاریم ؟؟

  3. Farahani63 گفت:

    دم شما گرم
    حال کردم از این مصاحبه ????

  4. فرهاد دولتی گفت:

    واقعا جشنواره کی چه سالی ؟ مثل الان بود ؟

  5. Lovely girl گفت:

    اقای آزادفرد خوشم میاد همیشه شما اولین نفر هستین که دلتون واسه همکاراتون میتپه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *