محمد چرم شیر در مراسم افتتاحیه نمایش “مرگ فروشنده” چه گفت؟


نمایش ˝مرگ فروشنده˝ نوشته آرتور میلر از یکشنبه هجدهم آبان با برگزاری یک مراسم افتتاحیه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را آغاز کرد.

مرگ فروشنده

به گزارش تئاتر فستیوال، محمد چرم‌شیر نویسنده و مدرس دانشگاه در ابتدای اولین اجرای این اثر نمایشی خطاب به تماشاگران گفت: در مجلات آمریکایی دهه ۵۰ تصاویری از یک خانواده الگو شامل پدر، مادر و دو فرزند نشان داده می‌شد. در همین مجلات و نشریات آمار نشان می‌داد تعداد زنانی که مایل به تحصیلات عالی بودند درصد پایینی داشتند. و البته وقتی در همین مجلات مطالعه‌ای داشته باشیم می‌خوانیم که زنان این خانواده ها دوست دارند در خانه ها باشند، از فرزندان خود مراقبت کنند و در آخرهم منتظر خود بمانند که به کانون خانواده بازگردد.

او ادامه داد: حال باید دید که چرا این الگو همچنان مورد توجه جامعه آمریکایی قرار گرفته است. هم اکنون الگویی در خانواده آمریکایی ترویج می‌شود که ارتباط مستقیمی با همه پدیده های تکنولوژیک دارد. ضمن اینکه در این دو دهه چیزی در جامعه آمریکایی نوید داده می‌شود که ادوارد آلبی از آن به عنوان بحران آمریکایی یاد می‌کند .

چرم شیر با اشاره به اجرای نمایش “مرگ فروشنده” در تالار اصلی بیان کرد: همین روزها مردی از ادبیات نمایشی کشورمان آمده و نمایشنامه “مرگ فروشنده” آرتور میلر را بار دیگر روی میز قرار داده تا دوباره آن را روی صحنه تئاتر اجرا کند. نمایشنامه‌ای که شخصیت ویلی لومان آن به مخاطبان این نکته را یاد آوری می‌کند که دیگر قرار نیست فقط امیران و خدایان در تراژدی باشند. میلر آمده تا با نمایشنامه “مرگ فروشنده” تراژدی نوینی را به مخاطبان ارائه دهد. تراژدی که از بطن جامعه بیرون آمده و با مسائل مختلف درگیر است.

این نمایشنامه‌نویس گفت: ویلی لومان فرآورده میلر از جنس آدم‌هایی است که زیر چرخ دنده‌هایی سنگین کمر خم می‌کند و تماشاگر در این نمایش شاهد اثری از جامعه ای خواهد بود که افراد اجتماع خود را زیر پای خود له می‌کند. بنابراین یک فرد از این جامعه جدا می‌شود و کار دیگری را انجام می‌دهد. و به نظر من نادر برهانی‌مرند جسارت کرده که این اثر را برای اجرا انتخاب کرده است و البته دور از ذهن هم نیست که او بتواند به درستی کار خود را انجام دهد.

او تصریح کرد: نادربرهانی مرند خوب بلد است نمایشنامه‌ای را انتخاب کند که می‌تواند نسبت درستی با جامعه و اثر انتخاب شده برقرار کند و من امشب بسیار خوشحالم که این نمایشنامه برای دیدگاهی که به آن اشاره کردم روی صحنه رفته است. به هر حال آرتور میلر کار خود را کرده است و حالا امیدوارم نادر برهانی مرند این کار را به درستی هرچه تمام‌تر انجام دهد.

گفتنی ست در شب اول اجرای نمایش «مرگ فروشنده» ، مسعود فروتن، ابوالفضل پورعرب ،مائده طهماسبی، هوشنگ گلمکانی، خسرو احمدی، قربان نجفی، افشین یداللهی، فرزاد حسنی، نرگس آبیار، امیرحسین رستمی، وحید لک، بهرام عظیمی، پریسا مقتدی، مسعود دلخواه، ساناز بیان، علیرضا مهران ، علی صالحی از جمله هنرمندانی بودند که در سالن حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *