مراسم چهلمین روز در گذشت مصطفی عبداللهی برگزار شد


مراسم گرامیداشت چهلمین روز درگذشت مصطفی عبداللهی هنرمند بزرگ تئاتر ایران با حضور برخی از هنرمندان کشورمان برگزار شد .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، مراسم گرامیداشت چهلمین روز درگذشت مصطفی عبداللهی بعد از ظهر روز دوشنبه هشتم تیرماه ۱۳۹۴ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد . در این مراسم چند تن از هنرمندان از جمله میکائیل شهرستانی ، فرشید صمدی پور، سیامک حلمی ، رضا بنفشه خواه و خانواده ی این هنرمند مرحوم بر سر مزار ایشان حاضر شده و مزار ایشان را گلباران کردند . در انتهای این مراسم به خواسته ی همسر این مرحوم دو تاج گل بر سر مزار دو هنرمند از جمله مزار استاد اکبر رادی قرار داده شد .

در مراسم گرامیداشت این هنرمند که پس از اذان مغرب آغاز شد ، میکائیل شهرستانی دوست و همکار همیشگی مصطفی عبداللهی سخنانش را این گونه آغاز کرد : در بین دوستان و اقوام مصطفی کسانی هستند که سال ها در کنار مصطفی بودند و گاهی بیشتر از خویشانِ مصطفی به نوعی از او خاطرات شیرین دارند ، به جای آن که اندوه از دست دادن مصطفی را همچنان یدک بکشیم ، سعی کنیم با خاطرات خوش مصطفی زندگی کنیم ، نه این که او را فراموش کنیم ، چرا که مصطفی فراموش شدنی نیست . بلکه چه خوب است وقتی حضور فیزیکی نداریم ، دیگران خاطرات شیرین و شادمانی را که داشتیم به یاد بیاورند و با آن زندگی کنند . من افتخار این را داشتم که در بیش از نیمی از کارهای مصطفی در کنار او حضور داشته باشم و زین پس سعی می کنم هر وقت بخواهم مصطفی عبداللهی را به یاد آورم همواره با لبخند باشد .

بهزاد فراهانی در ادامه مصطفی عبداللهی را این گونه معرفی کرد : غرور در برابر فرا دست و سربه زیری در مقابل فرودست ، دلبستگی به زحمت کش ها و دل ندادن به آن هایی که بر ما حکم می رانند .

فراهانی ویژگی دیگر عبداللهی را چنین بیان کرد : مصطفی عبداللهی به یک عرفان اشراقی بسیار والا رسیده بود و نیازی به بدگویی علیه من و تو و ما در او نبود .

فراهانی ضمن تسلیت به خانواده عبداللهی برای آن ها آرزو کرد که در تنهایی هایشان قسمت های خوش زندگی را به یاد بیاورند و هر لحظه خوبی ها را زنده کنند و به یاد بیاورند .

در ادامه بهروز رضوی گوینده رادیو و تلویزیون از هنرمندانی که در سال ۹۴ از دست دادیم یاد کرد و گفت : گلچین روزگار ، گزیده و گل درشت ها را انتخاب می کند .

وی سپس با اشاره به ویژگی های شخصیتی مصطفی عبداللهی گفت : ما در چهلمین روز درگذشت کسی هستیم که به هیچ عنوان بار خاطر نبود ، یار شاطر بود . جامعه هنر به حد کافی مظلوم است ، بعضی از آحاد جامعه مظلومیت های مضاعف دارند و مصطفی عبداللهی از این دست آدم ها است ، او هیچ گاه گله ای نمی کرد .

رضوی در رابطه با درگذشت این هنرمند افزود :مصطفی هم سهمی از این زندگی داشت و حقی داشت که سپری کرد و رفت که البته با خاطرات بسیار خوش . همه خاطرات خوش بسیاری از مصطفی داریم و فکر می کنم یادآوری آن برای بقیه عمرمان کافی باشد و مطمئن هستم یاد مصطفی همیشه با لبخند همراه می شود و همیشه در شادترین لحظه هایمان از مصطفی یاد می کنیم به این دلیل که حضور مصطفی همیشه حضوری مثبت و پر از انرژی بود حتی در حین بیماری و نا خوشی و کسالت . و به دلیل روحیه مثبت و ذات پاک و شریف او بود که آدم احساس می کرد از او انرژی می گیرد .

وی ادامه داد : مصطفی عبداللهی چنان بزرگمنشانه از کنار بی خیالی ها و بی توجهی ها و کم لطفی های دوستان می گذشت که اگر کمی معرفتی داشتند شرمنده می شدند .اسلایدر چهلمین روز عبداللهی

سپس شکر خدا گودرزی به عنوان آخرین سخنران این مراسم در رابطه با چهلمین روز درگذشت مصطفی عبداللهی گفت : امشب به چهلم مصطفی نشستیم ، چهل عدد مهرورزی است ، به چله می نشینیم تا عشق ورزی را بیاموزیم . به چله می نشینیم تا عشق بازی را زندگی کنیم تا مهربانی کنیم . امشب شب مهربانی با مصطفی است . گره از ابرو باز می کنیم ، لبخند می زنیم و حضور مصطفی را با جاودانگی مصطفی در خودمان زنده نگه می داریم . ما در شب چهلم مصطفی به چله مهر مصطفی می نشینیم .

میکائیل شهرستانی در پایان این مراسم با اشاره به نمایشنامه هملت ِ شکسپیر گفت :  ” هملت به گورستانی می رود و در آن جا با گورکنی مواجه می شود که جمجمه مرده ای را با قساوت از گور بیرون می کشد ، در اینجاست که هملت سوالی از گورکن می پرسد که پاسخ گورکن به او شاهکار این قسمت از نمایشنامه هملت است ، هملت از گورکن می پرسد که آدمی چند سال طول می کشد تا به شکل این جمجمه در بیاید و بپوسد و گورکن در پاسخ می گوید : اگر پیش از مردن نپوسیده باشد هشت سال . این پاسخ گورکن حال بعضی از ماست که قبل از مردن می پوسیم .

وی خاطر نشان کرد : مصطفی و بانوناهید دو جوان باشخصیت تربیت کرده اند و و همان طور که این روزها شاهد بودم ، بی تردید آن ها جای پدر نازنینشان را در اخلاق می گیرند . به امید این که در زمان حیاتمان نپوسیم و اندیشه مان دچار استحلال نشود .

در پایان از هنرمندانی که در این مراسم حضور داشتند می توان به بهزاد فراهانی ، ناهید مسلمی ، محمد ساربان ، بهروز رضوی ،  شاهپور فنی زاده ، پیمان شریعتی ، کیوان نخعی ، قربان نجفی ، کوروش سلیمانی ، بهرام ابراهیمی ، بیوک میرزایی ، اصغر همت ، شکر خدا گودرزی ، فرشید صمدی پور ، علی زرینی اشاره کرد .

۲ نظر ثبت شده است .

  1. یک آنارشیست گفت:

    Hamishe hamintorie . Khuba zud miran.

  2. ارسط گفت:

    واقعا حیف شد ، خدا رحمتش کنه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *