هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

مریم جلیلی : هنرهای نمایشی یکی از راه های بیان مشکلات اجتماعی و سیاسی است.


نمایش “وقایع اتفاقیه مفقود الپدر” به نویسندگی حسین عاشوری و کارگردانی مریم جلیلی در سومین روز از هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در سالن حافظ به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

مریم جلیلی در رابطه با سوژه نمایش “وقایع اتفاقیه مفقود الپدر” توضیح داد : این نمایش داستان مردمانی است که با تمام عیب هایشان ، آگاهی شان بین خوب و بد ، حق و باطل آن چیزی را انتخاب می کنند که به نفع شان باشد . بر همین اساس وضعیت کمیک در نمایش شکل می گیرد ، شخصیت هایی که در وضعیتی تراژیک گرفتار شده اند و می کوشند با ماهی گرفتن از آب گل آلود وضعیت خود را بهبود بخشند و در پس خنده بر تلخیِ تراژدی می افزایند و در نهایت چرخه باطل تکرار تاریخ مان را آشکار می کنند ،
وی دلیل انتخاب متن را ایرانی بودن آن بیان کرد و در خصوص حضور در جشنواره نمایش آیینی و سنتی گفت : من دغدغه های بسیاری نسبت به مسائل سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و ملی دارم . در یک نگاه کلی باید بگویم که شرکت در جشنواره نمایش آیینی و سنتی را فلسفه وجودی آن می دانم زیرا کاملا هدفمند و طبقه بندی شده است و توانسته نمایش های ایرانی را دور هم جمع کند .

تئاتر فستیوال
کارگردان نمایش “وقایع اتفاقیه مفقود الپدر” یکی از اهداف جشنواره نمایش آیینی و سنتی را حفظ و گسترش نمایش هایی با ویژگی آیینی و سنتی بیان کرد و گفت : حفظ و گسترش نمایش هایی با ویژگی آیینی و سنتی مسئله ای است که مورد توجه بسیاری از هنرمندان و هنر دوستان خصوصا کسانی که دغدغه های نمایش های ایرانی دارند ، قرار گرفته است . اما با در نظر گرفتن این نکته که بسیاری از مشکلات جامعه از طریق تیپ های گوناگون اجتماعی در بستر گونه های مختلف نمایش های سنتی همچون نقال بازی ، تخت حوضی ، سیاه بازی و تقلید های زنانه و … مطرح می شد و اگر این نکته را بپذیریم که هنرهای نمایشی یکی از راه های بیان مسائل و مشکلات اجتماعی و سیاسی بوده بنابراین تغییر در جامعه می تواند بر روی گونه های مختلف نمایشی یک جامعه نیز تاثیر بگذارد و این نشان از بی توجهی به نمایش های آیینی و سنتی نیست بلکه امروزه برای بیان مسائل با شیوه های دیگری بهره می گیریم .

شاید برای خیلی از مخاطبان امروز تئاتر ، جذابیتی که نقال بازی در زمان اوج خودش داشته را دیگر نداشته باشد و به نظرش صرفا یک سرگرمی باشد نه یک نمایشی که مشکلات و مسائلش را مطرح می کند.

وی در پایان افزود : جشنواره نمایش آیینی و سنتی یکی از بزرگترین رویداد های فرهنگی کشور است و جا دارد از تمام مسئولین که به فرهنگ ایرانی توجه دارند ، تشکر ویژه کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *