در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

احسان ملکی: “چیدا” شکل متفاوتی از ادیپِ سوفوکل است/ هیچ وقت از چهره های سینمایی و ورزشی در آثارم استفاده نمی کنم


نمایش “چیدا” به کارگردانی احسان ملکی که سال گذشته در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و جوایز بسیاری را از آن خود کرد ، این روزها در تماشاخانه سنگلج اجرا می شود . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با این کارگردان انجام داده است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

تئاتر فستیوال

کارگردان نمایش “چیدا” با اشاره به حضور این نمایش در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در رابطه شکل گیری و اجرای این نمایش توضیح داد :  ایده ی نمایش “چیدا” از دوران دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد ، در ذهن من شکل گرفت که با مسعود شاکرمی – نویسنده و بازیگر اصلی این نمایش – در میان گذاشتم و در نهایت دو سال گذشته کارهای پژوهشی و تحقیقاتی نمایش را شروع کردیم و برای اجرا در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر آماده شدیم . نمایش “چیدا” در جشنواره ی آن دوره ، در ۵ بخش کارگردانی ، طراحی صحنه ، طراحی لباس ، موسیقی و گریم نامزد شد و ما توانستیم جایزه طراحی صحنه ، طراحی لباس و موسیقی را دریافت کنیم . اکنون بعد از گذشت حدود یک سال به اجرای عموم رسیده ایم و در خدمت مردمِ به نسبت تئاتر دوست ایران هستیم .

احسان ملکی در خصوص شیوه و شکل اجرایی جدید نمایشنامه “ادیپ” و شباهت های آن با یک باور بومی لرستانی گفت : ایده ی اولیه آن بود که تمامی قصه ی ادیپ را در شکم ژوکاس -مادر او- و قبل از اینکه ادیپ به دنیا بیاید ببینم . این ایده را با مسعود شاکرمی مطرح کردم و این ایده را براساس یک باور بومی در لرستان به نام  “تقدیر نویس” بررسی کردیم تا ببینیم که این دو چه وجه تشابهاتی با هم دارند و آیا می توان با زاویه دید جدیدی به آن نگاه کرد ؟ و آن را با فرهنگ ها و آیین های نمایش ایرانی جلو برد ؟ در نهایت خوشبختانه این ایده در اجرا توانست به آن شکلی که می خواستیم در بیاید و تماشاگران چه در جشنواره و چه در اجرای عموم نمایش را دوست داشتند و از شیوه و شکل جدید نمایشنامه “ادیپ” ، شاهکار سوفوکل استقبال کردند و از این بابت بسیار خوشحال هستیم .

کارگردان نمایش “چیدا” در رابطه با تغییرات این نمایش نسبت به اجرا در جشنواره تئاتر فجر گفت : ما ایراداتی را که در اجرای جشنواره ای داشتیم ، رفع کردیم و تغییرات زیادی دادیم . اصولا من از آن دسته کارگردانانی نیستم که کاری را که روی صحنه می برم ، آن را تغییر ندهم و بگویم همه چیز صد در صد درست است! اتفاقا در طول اجرای عموم هم ممکن است تغییراتی بدهم و احساس می کنم تئاتر تماما تجربه است و می توانیم در تجربه های هر روزمان یک اتفاق جدید شکل بگیرد .

وی در این باره افزود : یکی از ایرادات نمایش در جشنواره تئاتر فجر این بود که نمایش با آن که براساس یک باور بومی شکل می گیرد ، ولی موسیقی اثر بومی نبود و طراحی حرکات متناسب با کل نمایش پیش نمی رفت . در حال حاضر برای اجرای عموم موسیقی و طراحی حرکت بومی را لحاظ کرده ایم . موسیقی این اجرا بر عهده علی سینا رضانیا و طراحی حرکت بر عهده کاوه نورمحمدی است که بر اساس ریشه های بومی و آیینی ایرانی به خصوص تکیه بر آیین های لرستان شکل گرفته است . با تغییرات بوجود آمده نمایش برای من و گروه بسیار جذاب تر و خوش ریتم تر شده است . البته اجرای جشنواره نمی تواند اجرای صد در صد خوبی باشد چرا که استرس های خاص خودش را دارد و در واقع اجرای جنرال است .

وی در رابطه با گروه اجرایی نمایش “چیدا” و سابقه همکاری شان اذعان داشت : گروه من یک گروه کاملا حرفه ای است که سال های سال در کنار هم کار می کنیم و به مخاطبانمان هم نشان داده ایم که می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم . من به تک تک اعضای گروهم اعتقاد دارم و از بودن در کنار آن ها لذت می برم . از تئاتر لذت می برم و کار کردن با این گروه برای من لذت بخش است . پایبند به گروهم هستم و فکر می کنم هیچ وقت از چهره های سینمایی و ورزشی در آثارم استفاده نکنم بلکه همیشه سعی خواهم کرد از شاکله ی اصلی گروهم در کارهای جدید استفاده کنم .

وی در خصوص اجرای “چیدا” در لرستان گفت : براساس قوانینی که در جشنواره تئاتر فجر وجود دارد ، سال گذشته ما اجرای چند روزه در لرستان داشتیم ولی اجرای کاملی نبود . امیدوارم شرایطی پیش بیاید که بتوانیم در استان خودمان هم اجرا برویم و اتفاق های خوبی رخ دهد .

احسان ملکی با بیان اینکه لازم است تئاتری ها به تماشای کارهای یکدیگر بنشینند ، گفت : متاسفانه نمی دانم چرا مردم در فرهنگ ایرانی تئاتر بین نیستند و برای تئاتر وقت نمی گذارند . از طرف دیگر هم اهالی تئاتر نیز کارهای همدیگر را نمی بینند و این موضوع می تواند یک اتفاق خیلی بدی برای تئاتر باشد . من امیدوارم خودمان به یکدیگر کمک کنیم و کارهای همدیگر را ببینیم ، شاید این قضیه باعث فرهنگ سازی شود و مردم به تئاتر دیدن عادت کنند و دیگر سالن های نمایش خالی نباشد . خدا را شکر می کنم که روز به روز تعداد تماشاگران مان بیشتر می شود .

 

 

يک نظر ثبت شده است .

  1. رفیق دوست گفت:

    افتخار لرستان
    درود بر تو مرد بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *