کیوان سررشته : میکرو تئاتر نیاز به حمایت مادی دارد .


در ادامه ی سلسله اجراهای فستیوال میکرولیو ، میکرو تئاتر “کشو” به نویسندگی ارنواز صفری و کارگردانی کیوان سررشته در تماشاخانه موج نو به روی صحنه رفت . کیوان سررشته که علاوه بر کارگردانی این اثر ، دبیری این فستیوال را نیز بر عهده دارد ، به خبرنگار تئاتر فستیوال از هدف نهایی برگزاری چنین فستیوالی و همچنین مشکلات و کمبود امکاناتی که  در برگزاری فستیوال میکرولیو به عنوان یک فستیوال مستقل داشته اند ، گفت .

تئاتر فستیوال

کیوان سررشته در مورد مراحل انتخاب نمایشنامه “کشو” و آماده شدن آن برای اجرا در فستیوال میکرولیو توضیح داد : متن از همان ابتدا برای اجرا در این فستیوال نوشته شده بود . در دوره های قبلی میکرو تئاترهایی که گروه لیو در فرهنگسرای ارسباران برگزار کرد ، با خانم صفری همکاری داشتیم . ایشان متنی به نام “دکتر نون” که اقتباسی از “دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد” است را نوشته بودند و من در آن کار طراحی عروسک ، در واقع بخش های عروسکی کار را بر عهده داشتم . همکاری ما از آنجا شکل گرفت و این بار هم که می خواستیم برای میکرولیو کار کنیم ، احساس کردیم قبلا یک سری موانع را پشت سر گذاشتیم و می توانیم از مرحله ی جلوتری شروع کنیم . من ایده ی اولیه را به ایشان دادم و ایشان متن را بر اساس آن نوشتند .

این کارگردان تئاتر در مورد چگونگی اجرا و امکانات مورد نیاز برای چنین اجرایی گفت : یکی از خصوصیات کارهای میکروتئاتر این است که حتما باید به شکل کامل تمرین شود ، اتفاقی که به دلیل مسائل و مشکلات مالی و امکانات فنی که معمولا پلاتو های ما با آن روبرو هستند ، نمی افتد و در واقع اجراهای اول و دوم اولین اجراهای کاملی هستند که همه چیز در آن ها دیده می شود . متاسفانه این اجرا هم مستثنی نبود و من خودم را مسئول می دانم . وقتی با مدیا کار می کنید ، وقتی با مقیاس های غیرمتعارف کار می کنید ، مواردی از قبیل امتحان نور ، تنها در فضای صحنه ای قابل آزمایش است .

وی افزود : اگر در تمرینات عین فضا را بازسازی نکرده باشید ، لحظه ی اجرا با یک سری ایده ها و نقص ها روبرو می شوید که مجبورید همانجا بلافاصله آن را اصلاح کنید . ولی به لطف آقای مصطفی مرادیان که طراح صحنه بودند و گروهشان ، صحنه نمایش ما زود آماده شد . صحنه  بر حسب ایده ی اولیه پلان یک خانه بود که درون یک کشو طراحی و ساخته شد ولی در نهایت اتفاقی که می افتاد تنها در صحنه نیست و در تصویر بر روی پرده نیز تصویر پلان خانه را می بینیم . به همین دلیل ما تا روز اجرا نمی توانستیم تمرین کاملی داشته باشیم .

سررشته با بیان اینکه میکرو تئاتر نیاز به حمایت مادی دارد ، گفت : در ساخت صحنه میکرو تئاتر علی رغم اندازه ی کوچکش به دلیل ظرافتی که دارد ، دقت و زمان زیادی باید برای آن صرف شود . همچنین متریالی که در ساخت آن استفاده می شود ، هزینه زیادی دارد .

وی افزود : در اینجا به عنوان دبیر جشنواره باید بگویم که به عنوان مثال در بحث مدیا ، از همان اولین اجرا متوجه شدیم که اگر بخواهیم برای هر اجرا فقط در همان روز دوربین کرایه کنیم ، بعد از سه یا چهار اجرا قیمت تک روز اجراهایی که دوربین اجاره کرده ایم از قیمت خرید دوربین بیشتر می شود . به همین دلیل از همان ابتدا دوربین را خریدیم و برای دوره ی تمرین در اختیار گروه ها قرار دادیم . ولی این فستیوال ، یک فستیوال خصوصی است ، هم گروه لیو هم موسسه فرهنگی هنری نوروز هنر شرکت هایی خصوصی هستند که در واقع بودجه ای ندارند . از طرف دیگر گردش مالی آن ها تنها در حوزه ی فرهنگ و هنر است که سودآوری چندانی ندارد به همین دلیل باید به گونه ای حمایت مادی حتی در حد ساخت صحنه یا قرار دادن امکانات صورت بگیرد . خوشبختانه خانه عروسک اعلام کرده که آماده ی همکاری است ولی هنوز صحبت هایی نشده و باید ببینیم آنها چه امکاناتی می توانند در اختیار بگذارند .

این کارگردان تئاتر در مورد اجرای عموم میکرو تئاتر “کشو” به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : الان بعد از دیدن کار به همراه تماشاچی و به صورت کامل ایده های بیشتری برای اجرا در ذهن دارم . در عین حال قبل از شروع فستیوال این سوال برایم وجود داشت که این اجراها مخاطب عام را چه میزان اقناع  می کند ، آیا مخاطب می تواند آن را آنقدر پذیرد که بتوانیم حتی برای ۷ شب سالن را برای اجرا پر کنیم . خوشبختانه دو نمایشی که تا الان در جشنواره اجرا داشته ، یعنی هر ۴ اجرا ، دو اجرا کار خانم الکا هدایت و دو اجرای “کشو” بیشتر از ظرفیت سالن مخاطب پذیرفته ، برای همین خیال من اندکی از این جهت راحت است . ولی اگر بخواهم کار را برای اجرای عموم آماده کنم باید به صورت کامل تمرین شود . در جشنواره می توانیم بگوییم جشنواره است و در حال آزمون و خطا هستیم ، ۵ اجرای اول این فستیوال را که اعضای خود دبیرخانه به روی صحنه می برند ، به صورت اجراهای پژوهشی تعریف کردیم یعنی قرار است اجرا برویم تا ایرادات کار دربیاید و بتوانیم فراخوان دوره جدید جشنواره را دی ماه منتشر کنیم  . یعنی از این جهت می توانیم بپذیریم که در جشنواره ایراداتی داریم ولی اجرای عموم اصلا جای اینگونه ایرادات نیست و باید کاری که ۱۰۰ درصد آماده است ، به روی صحنه رود ، برای همین نیاز به امکانات و تمرین دارد .

دبیر جشنواره میکرولیو در مورد اجراهای بعدی این فستیوال توضیح داد : اجراهای ما بر حسب برنامه ، شنبه های آخر هر ماه خواهد بود که این اجرا به دلیل ناهماهنگی با مرکز هنرهای نمایشی و عدم بازبینی به موقع و آماده نشدن مجوز ، یک هفته عقب افتاد ولی اجراهای آینده تا آخر سال ، شنبه ی آخر ماه برگزار می شود . در نتیجه اجرای بعدی ۲۴ یا ۲۶ آذر ماه و اجرای خانم مرجان پورغلامحسین خواهد بود .

کیوان سررشته ، کارگردان نمایش “کشو” در پایان گفت : چیزی که در میکرو تئاتر جذاب است این است که کارگردان ها همیشه از این می ترسند که در زمان اجرا ، مخاطب بگوید این چه نمایشی بود ، من می توانستم خیلی بهتر از آن را انجام دهم در صورتی که در این دوره از میکرو تئاتر آرزوی ما این است که مخاطب بیاید و اجرای ما را ببیند و کشف کند که مقیاس کوچک میکرو تئاتر و انواع کارهایی که می توان با آن کرد ، چقدر قابلیت دارد و خود او برود آن را امتحان کند . برای همین ، الان خیلی خوشحال می شوم که عده ای بیایند و بگویند چرا فلان کار را نکردی این یعنی ذهن آن ها دارد به میکرو تئاتر فکر می کند  و این هدف نهایی این اجرا برای من بود . میکرو تئاتر جهان بی نهایت جذاب و پر از امکاناتی است که فکر نمی کنم به این زودی ها از آن دست بکشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *