در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

محمد عبدی :”سفر به آینده” مختص مخاطب کودک نیست، بزرگسالان نیز از تماشایش لذت می برند.


نمایش “سفر به آینده” به نویسندگی صبا سلیمانی و کارگردانی محمد عبدی ویژه مخاطب کودک و نوجوان این روزها اجرای عموم خود را در تالار هنر پشت سر می گذارد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید :

محمد عبدی در مورد مراحل نگارش نمایشنامه “سفر به آینده” توضیح داد : برای انتخاب این نمایشنامه حدود سه سال به دنبال طرح می گشتم .

یکی از دوستانم انیمیشن “ملاقات با خانواده رابینسون” را به من معرفی کرد . بعد از دیدن آن با خانم سلیمانی صحبت کردم و ایشان متن نمایشنامه را نوشتند . من صحنه به صحنه نمایش را می گفتم و ایشان می نوشتند و بعد برایم می خواندند ، من اشکالات متن را می گفتم و ایشان بازنویسی می کردند . در طول نوشتن نمایشنامه ، حدود بیست بار ، متن بازنویسی شد . وقتی هم نمایشنامه کامل شد ، سه بار متن را بازنویسی کردم و در نهایت به این نمایش رسیدیم .

وی در ادامه در مورد ارتقا سلیقه کودکان و نوجوانان اظهار کرد : به نظر من در حال حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و تماشای انیمیشن های زیاد و در دسترس بودن تمامی اتفاق ها ، سلیقه مخاطب کودک و نوجوان خیلی ارتقا پیدا کرده است . نقطه اوج و درام را دقیقا متوجه می شود و دیگر با نمایش های ساده و شنگول و منگول نمی توانیم آن ها را گول بزنیم که از هر لحاظ ارضا شوند . در این اجرا سعی کردم به تمام این نقاط دقت کنم ، اینکه کودک و نوجوان به لحاظ بصری ، درام و هیجانی که از آن سراغ دارم ارضا شوند . من در مدارس مختلف مربی تئاتر هستم و سلیقه آن ها را می شناسم و برای اجرای این نمایش سلیقه کودک و نوجوان اولین الویتم برای اجرا بود . چون می دانستم بچه ها دیدن صحنه های fast motion را خیلی دوست دارند به همین دلیل این صحنه را به گونه ای طراحی کردم که سلیقه کودک و نوجوان مدنظر قرار گرفته شود . با این حال نمایش “سفر به آینده” فقط مختص کودک و نوجوان نیست ، بلکه بزرگسالان نیز از تماشایش لذت می برند و سعی کرده ام که اولیای بچه ها هم بتوانند از نمایش لذت ببرند .

کارگردان “سفر به آینده” در مورد موسیقی نمایش و اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر شهر گفت : ما در ابتدا این نمایش را در جشنواره تئاتر شهر اجرا کردیم و جوایزی من جمله تندیس نویسندگی ، کارگردانی ، بازیگری مرد ، بازیگری زن و تقدیر از طراحی لباس ، طراح صحنه و موسیقی را کسب کردیم . در اجرای جشنواره ، موسیقی به صورت زنده اجرا می شد و گروه موسیقی در قسمتی از صحنه حضور داشتند ولی برای اجرای عموم به دلیل آنکه نوازندگان گروه نمی توانستند ۳۰ شب برای اجرا حاضر شوند ، ما به پلی بک رسیدیم .

این بازیگر و کارگردان عرصه تئاتر کودک در پایان در مورد استقبال از نمایش “سفر به آینده” و حمایت از گروه های جوان گفت : خوشبختانه هر کسی که به سالن می آید ،  نمایش را خیلی دوست دارد و مورد استقبال قرار می گیرد ولی آنچه مهم است ، به دلیل اینکه گروه ما ، گروهی جوان است و بازیگرانش کمتر شناخته شده اند ، در اواسط هفته تعداد تماشاگران مان بسیار کم است و تنها در آخر هفته با سالن پر اجرا می رویم . در این رابطه یک نقد نسبت به مرکز هنرهای نمایشی دارم ، با آنکه کار ما در جشنواره تئاتر شهر بسیار دیده شده و جایزه دریافت کرده و به ما امکان اجرا و کمک هزینه داده  شد ، این تقاضا را داریم که در تبلیغات هم به گروه های جوان بیشتر کمک شود . گروه هایی که خودشان را ثابت کرده اند و حداقل توانسته اند به یک سطحی برسند . تالار هنر تنها سالن حرفه ای وزارت فرهنگ و ارشاد برای تئاتر کودک می باشد و بسیار حیف است که در اواسط هفته این سالن خالی اجرا رود . مرکز هنرهای نمایشی حداقل می تواند با آموزش و پرورش و وزارتخانه رایزنی کند که در اواسط هفته مدارس را بیاورند و اجرا را ببینند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *