در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

مصطفی کوشکی : بخش مرور تئاتر ایران در جشنواره تئاتر فجر ، منطقی تر است .


نمایش ” رویای یک شب نیمه تابستان ” به کارکردانی مصطفی کوشکی در بخش مسابقه بین الملل سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه تئاتر مستقل تهران به روی صحنه رفت . این نمایش موفق به دریافت دو تندیس جشنواره تئاتر فجر در بخش طراحی گریم و طراحی لباس شد . همچنین در بخش طراحی صحنه و بازیگری مرد از این نمایش تقدیر شد . به بهانه اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با مصطفی کوشکی کارگردان این نمایش داشته است که می توانید در ادامه بخوانید :

مصطفی کوشکی - تئاتر فجر 35

مصطفی کوشکی ، کارگردان نمایش ” رویای یک نیمه شب تابستان ” درباره ی شیوه ی اجرایی این نمایش به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : از دو سال پیش کار روی این نمایشنامه را بر اساس شیوه ی اجرایی خاصی که مد نظرمان بود ، شروع کردیم و باقر سروش زحمت نوشتن دوباره ی آن را بر اساس این شیوه بر عهده گرفت . به دلیل شیوه ی اجرایی ویژه ای که ما برای این نمایش در نظر داشتیم ، حتما باید آن را در سالنی اجرا می کردیم که به ما امکان تمرین به مدت حداقل چهار الی پنج ماه را می داد . چرا که در این شیوه ، دکور نمایش بسیار تعیین کننده بود . بنابراین تمریناتمان بیش از یک سال طول کشید و در نیمه های تابستان سال ۹۵ ، اجرای عمومی خود را آغاز کردیم .

وی در خصوص تغییرات و ویژگی این اثر در اجرای جشنواره ی تئاتر فجر توضیح داد : اجرای جشنواره ای این نمایش نسبت به اجرای عمومی مان تغییری نداشته است و بر اساس آنچه در اجرای عموم پیش رفتیم ، در جشنواره نیز اجرا کردیم ، فقط از لحاظ حسی تفاوت داشته است . از این لحاظ که انرژی ساطع شده در اجرای جشنواره ، ممکن است انرژی خوب یا بدی باشد . به هر حال اغلب افرادی که به دیدن نمایش می آیند ، رقبای ما در بخش مسابقه هستند و ممکن است انرژی منفی ساطع کنند . ولی انرژی که از اجرا ساطع می شود ، پرانرژی تر است و مخاطب آن مخاطب حرفه ای تری است .

در پایان ، کوشکی که صد و بیستمین اجرای ” رویای یک شب نیمه تابستان ” را در جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه برد در قیاس دو بخش مرور تئاتر ایران و تازه های تئاتر ایران اظهار داشت : اجرای نمایش هایی که در طول سال اجراهای عمومی خود را پشت سر گذاشته اند ، در جشنواره تئاتر فجر منطقی تر است . چرا که در تئاتر باید گروه برای آنکه بهترین هماهنگی را داشته باشد و ریتم خود را پیدا کند ، اجراهای خود را پشت سر گذاشته و دکور خوبی داشته باشند . در حالی که در بخش تازه ها تئاتر ، در یک روز گروه ها باید سریع دکور بزند ، نور سالن را طراحی کنند و اولین اجرای جنرال خود را به روی صحنه ببرند که قطعا اجرای با کیفیتی نخواهد بود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *