در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال؛

مهدی ضیاییان پور: تئاتر خیابانی مردم را برای لحظاتی از غم و غصه روزانه شهری جدا می کند


نمایش خیابانی “دست کاری” نوشته احمد صمیمی و کارگردانی مهدی ضیاییان پور از تهران یکی از نمایش هایی است که در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا شد. به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید:

تئاتر فستیوالدر رابطه با نمایش “دست کاری” و سوژه آن توضیح دهید.

سوژه این نمایش در مورد مردی است که شبی در خیابان با دزدی درگیر می شود و این درگیری منجر به قطع دستش می شود و صبح در بیمارستان بیدار می شود و می بیند که دست یک دزد را به دستش پیوند زده اند. در طول نمایش آن دست زندگی اش را به چالش می کشد و او را به سمت کارهای بد و خلاف می کشاند. در آخر پزشکان و محققین او را کمک می کنند که با این دست تمرین به کارهای خوب کند، به مردم کمک کند و به این کار عادت کند. موسیقی نمایش بر عهده احمد صمیمی و امیر محمد انصافی بود و خودم و مهدی داوودی در آن بازی می کردیم.

آیا برای اولین بار نمایش “دستکاری” را در جشنواره تئاتر فجر اجرا کرده اید؟

این نمایش در جشنواره فصل زندگی یزد، مریوان و لاهیجان هم اجرا رفته است.

چه شد در جشنواره تئاتر فجر شرکت کردید؟

ما معمولا در جشنواره ها شرکت می کنیم. جشنواره تئاتر فجر یکی از بهترین جشنواره های ایران است و هر هنرمندی دوست دارد که در این جشنواره حضور داشته باشد، کارش در این جشنواره دیده شود و این اتفاق را رقم بزند.

در دوره های گذشته جشنواره تئاتر فجر نیز حضور داشتید؟

بله. من ۹ دوره در این جشنواره شرکت کرده ام و در سال ۹۵ جایزه تقدیر بازیگر مرد را در بخش خیابانی دریافت کردم.

اغلب در بخش تئاتر خیابانی فعالیت می کنید یا در تئاتر صحنه ای هم فعال هستید؟

من بیشتر نمایش های صحنه ای کار می کنم. چند سال است که نمایش خیابانی کار می کنم به این دلیل که نمایش خیابانی دغدغه مند است. ارتباط با مخاطب عام دارد و مردم از نمایش ها استقبال می کنند و موضوعات روز جامعه ما را به این سمت می کشاند که با مخاطب درگیر شویم و برای آن ها اجرا کنیم و برای لحظاتی فکر کنند و از غم و غصه روزانه شهری خود جدا شوند.

از حضور در جشنواره تئاتر فجر رضایت دارید؟

بله. این دوره از جشنواره بسیار خوب بود، هم تشریفات خوبی داشت و در همه زمینه ها عالی بود و خیلی خوب برگزار شد.

اگر حرف نگفته ای باقی مانده است، بفرمایید.

انشالله به تئاتر خیابانی بیشتر بها داده شود. بچه های تئاتر خیابانی با جان و دل کار می کنند ولی متاسفانه از نظر مالی مشکل دارند و اجراها کم شده است. ما قبلا اجراهای عمومی داشتیم ولی الان کم شده است و شاید بتوان گفت که در این یک،ی دو سال اصلا نداشتیم. یک دوره ای اجراهای عموم برگزار شد و قرار بود دوباره برگزار شود ولی این اتفاق نیفتاد. امیدوارم که در آینده بیشتر درباره این موضوع فکر شود، بودجه ای برای آن که تئاتر های خیابانی بیشتر دیده شود، در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *